Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

    Materiaal is altijd ondergeschikt aan de passie voor een job.

    Doe het gewoon in bijberoep, en begin er aan zonder direct fortuinen in materiaal te investeren.
    Steek het eerste jaar gewoon je inkomsten in nieuw materiaal, en tracht een mooie website en portfolio op te bouwen.

    Lukt het: proficiat
    Lukt het niet, dan hou je er in het slechtse geval een paar nieuwe lenzen aan over.

    En uit zelfrespect, begin zeker niet te werken voor 5€ per uur hé.
    Liever nee zeggen dan onder de prijs werken.

    Comment


    • #17
      Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

      Jep helemaal mee eens
      Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

      Comment


      • #18
        Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

        Hallo, ik ben beginnend fotograaf met al enige ervaring! Ik doe communies, trouws, model-en portretfotografie, ...! Bij elke opdracht krijgt ieder een cd of dvd met alle genomen foto's (gratis uiteraard!).
        boks hier maar eens tegen op...

        Comment


        • #19
          Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

          Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
          Hallo, ik ben beginnend fotograaf met al enige ervaring! Ik doe communies, trouws, model-en portretfotografie, ...! Bij elke opdracht krijgt ieder een cd of dvd met alle genomen foto's (gratis uiteraard!).
          boks hier maar eens tegen op...

          Laat ons hopen dat alleen de CD gratis is, en het werk niet !
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #20
            Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
            Hallo, ik ben beginnend fotograaf met al enige ervaring! Ik doe communies, trouws, model-en portretfotografie, ...! Bij elke opdracht krijgt ieder een cd of dvd met alle genomen foto's (gratis uiteraard!).
            boks hier maar eens tegen op...
            geen probleem hoor ^^
            blijf jij maar gratis werken, ik word er lekker voor betaald...

            Comment


            • #21
              Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

              Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
              geen probleem hoor ^^
              blijf jij maar gratis werken, ik word er lekker voor betaald...
              WFT !!!!! dit staat zo op 2de hands, is begore niet van mij, was maar om aan te halen dat het "vet " van de soep is : zie een paar entry's hierboven, der was er ene die voor 100 euro nen trouw doet.... , want eerlijk Trsh, ik denk niet dat gij mij kunt betalen. Ik fotografeer enkel datgene dat ik zelf wil, Ik doe wat ik wil, en dat is voor "vreemden" : ZERO, NUL. Ik fotografeer niet voor een ander
              Man man man, der zijn hier mensen die slecht kunnen lezen... en zien, want er staat toch duidelijk een bedroeft smilieke achter ( zelfs in uwe quote ).

              Comment


              • #22
                Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

                Eventjes terug inpikken op de eigenlijke vraag van TS want hier worden flink wat bochten genomen .

                Je kan met een degelijke cropcamera zeker goede foto's maken maar het is een gegeven feit, hoe beter het toestel hoe hoger de kwaliteit zal worden van je beelden.
                Zelf ben ik ook begonnen met een D90, ondertussen overgeschakeld op een D7100 en ik kan je zeggen, er zit flink wat verschil op de kwaliteit.

                Heb ook even de tijd genomen om eens door jouw foto's te bladeren hier op het forum en wat me meteen opviel is dat er nauwelijks portretfotografie tussen zit?
                Heb wel heel wat mooie foto's gezien maar geen communicantjes of modellenwerk en da's een ander paar mouwen natuurlijk dan bv architectuurfotografie.
                Ook kan ik nergens uit af leiden dat je in het bezit bent van een externe flits, SB900 bijvoorbeeld. Vreemd ook dat die vraag nog niet eerder gesteld geweest is.

                Als je echt communiefoto's, modellenwerk op locatie etc wil gaan doen is een externe flits echt wel het minimum dat je moet hebben.
                Als je nog geen externe flits hebt dan zou ik er eentje aanschaffen en volop beginnen oefenen vooraleer je verder gaat.
                Je zal snel genoeg merken dat een goeie portretfoto staat of valt met licht.
                En met een flits alleen kom je er niet, het volgende wat je gaat nodig hebben is een statief voor de flits, een paraplu-setje, een reflectiescherm, ...
                En dan hebben we het nog niet gehad over de modellen zelf. Wat zijn mooie poses, hoe houd ik een kind actief tijdens een shoot want soms zijn ze het na 5 minuten al beu, waar schuilen de kleine foutjes, ...
                Gaandeweg gaat je niveau stijgen en ga je de lat ook steeds hoger willen leggen voor jezelf, een gezonde ziekte bij fotografen .

                Als je dit echt wil gaan doen dan moet je absolute controle hebben over het licht, zowel het aanwezige licht als het flitslicht.
                Zelf volg ik al een aantal jaren les aan het CVO en ik heb al meermaals mijn peren gezien bij enkele opdrachten rond modellenwerk en portretfotografie.

                Tot slot, ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar zorg er voor dat je sterk in je schoenen staat.
                Mensen die betalen voor hun foto's willen kwaliteit en daar komt heel wat meer bij kijken dan alleen maar op het knopje drukken.
                Begin bij het begin, veel oefenen dus en wees kritisch voor jezelf. Ga op zoek naar modellen binnen familie of vrienden en oefenen maar.

                Dit is ook geen leerproces van dagen of weken maar van langere tijd, geef jezelf en je budget daar ook de nodige ruimte voor.
                Gaandeweg zal je wel merken of het echt jouw dada is en of je er mee wil verder gaan als professioneel fotograaf.

                By the way, ik ben zeker geen professional maar een beginnend fotograaf met wat ervaring ( met veel vallen en opstaan dus ).

                Groetjes en succes ermee.
                Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

                Comment

                Working...
                X