Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Harddisk - vraagje

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

meerdere harddisk met verschillende snelheid heeft helemaal geen belang

data normaal niet op de snelste schijf ... tenzij je programma's hebt met hele grote bestanden die heel snel moeten worden gelezen en geschreven ... maar heb je dan een processor die snel genoeg is en vooral genoeg geheugen ... ?

Ik heb 256 MB RAM, maar voor alle duidelijkheid: er zit maar 1 harddisk in de PC ( in een rack ) en ik kan die wisselen met andere harddisks.

De meeste prgs werken nog met een aanvaardbare snelheid.
    Haalt het iets uit om onder Win 98 met een Pentium II 450 Mhz, nog méér geheugen te steken ???

Ik heb hier ook nog Win 2000 professional liggen, maar ik ben bang dat ik dan weer voor een hele hoop dingen andere drivers moet zoeken....

Marc
    http://www.pbase.com/mvb
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

meerdere harddisk met verschillende snelheid heeft helemaal geen belang
      Dat zou wel belang hebben als ze aangesoten zijn aan dezelfde IDE. Deze poort wordt namelijk ingesteld op een bepaalde snelheid en zou in geval van twee verschillende HD's zich instellen op de traagste van de twee, zodat de andere automatisch ook de lagere snelheid moet aannemen.
      Daarom ook dat HD en CD-drives best op verschillende IDE's worden aangesloten

DiMAGE S304

Comment

Ik heb 256 MB RAM, maar voor alle duidelijkheid: er zit maar 1 harddisk in de PC ( in een rack ) en ik kan die wisselen met andere harddisks
        Marc,

Je hoeft je eerste harddisk niet noodzakelijk te verwijderen (als je ten minste nog ruimte hebt op je IDE-poorten) : je kan de ene als master, de andere als slave instellen (in een normaal systeem kunnen 4 HD's, CD-drives, CD-(re)writers)

Meer geheugen bijsteken haalt altijd iets uit, vooral voor programma's als Photoshop, 3DMax, e.d. : hoe meer geheugen je hebt, hoe minder Windows je HD zal gebruiken (HD werkt altijd trager dan geheugen)

DiMAGE S304

Comment

de snelheid (toeren) zijn toch onafhankelijk ?

Comment

De snelheid wel, maar de gegevensoverdracht niet (heb dit ook maar hier of daar opgepikt en zelf nooit uitgetest - hoewel ik wel verchillen merk met video-opnames, e.d.)

DiMAGE S304

Comment

daar kan ik niet op antwoorden ... ik ben helemaal op SCSI ingesteld ... maar nogmaals : snellere harde schijven hebben geen zin als de rest snel genoeg is ... zeer zelden is de schijf het traagste element ... fragmentatie kan bijvoorbeeld heel veel vertragen ...

Comment

moet natuurlijk staan : als de rest niet snel genoeg is ... sorry

Comment

Na lang beraad heb ik beslist voorlopig een grotere harddisk in mijn Pentium II 450 Mhz te plaatsen,
                  Marc,

Na lang beraad .... dan snap ik je subject "dringend" niet zo goed.

Voor echte hardware vragen als deze moet je zekers eens het forum van tweakers in Nederland raadplegen. Uren technisch leesplezier!

http://gathering.tweakers.net/

mvg,
                  peter

Comment

idd nooit meer IBM.
                    Ik en m'n collega's hebben op 5 maanden vier IBM's naar de vaantjes... Ja, je hebt garantie en je krijgt een nieuwe.... maar je data ben je kwijt !

Ik kies voor Maxtor.
                    Ik heb net twee nieuwe Maxtors gekocht 40 gig 7200 toeren. ATA 133 . Prima snel en stabiel. ( en lekker goedkoop)
                    Ik heb beide nu op Raid staan. supersnel !
                    Seagate is ook een zeer goede keuze maar iets duurder.

En natuurlijk mag je nooit je harde schijven en CD's op één ide hangen. Altijd beide scheiden. anders haal je de snelheid naar beneden.

Mic / Oly E-20

Comment

Na lang beraad heb ik beslist voorlopig een grotere harddisk in mijn Pentium II 450 Mhz te plaatsen,
                      Marc,

Na lang beraad .... dan snap ik je subject "dringend" niet zo goed.

Voor echte hardware vragen als deze moet je zekers eens het forum van tweakers in Nederland raadplegen. Uren technisch leesplezier!

http://gathering.tweakers.net/

mvg,
                      peter

Lang beraad .. ttz ik heb wel wat gewikt en gewogen, ik weet wel dat ik niet zo denderend veel of misschien helemaal geen snelheidswinst zal boeken. Nu is het mij uitsluitend om opslagruimte te doen. Stel dat ik binnen een half jaar ( oei, dat was mijn vrouw ) een nieuw systeem koop, kan deze harddisk nog mee...

Dringend ? Wel, ik ga morgen voor een HD in mijn Image Tank en zou bij diezelfde gelegenheid een HD voor de computer bijkopen.

Marc
                      http://www.pbase.com/mvb
                      Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Maxtor is gewoon "the best" !!!
                        IBM ide is zeker niet goed.

Karel

[~SONY DSC-F707~]
                        http://users.pandora.be/karel.cornelis
                        Album Menwedstrijd Brams-Bornem
                        [~SONY DSC-F717~] [Coolpix 2500]
                        http://www.cornelis-opdebeeck.com

Comment

IBM ide is zeker niet goed.
                          waar haal je dat vandaan? ibm is heel goed,
                          zonder meer, en moet zeker niet onderdoen
                          voor maxtor. er zijn problemen geweest met
                          bepaalde modellen van ibm, maar die zijn al
                          lang de wereld uit, ikzelf heb hier 2 ibm's
                          die dag en nacht draaien, al 2 jaar lang, en
                          met geen van beiden heb ik ooit ook maar het
                          minste probleem gehad. die paar
                          probleemmodellen maken ibm nog niet slecht.

zeer zelden is de schijf het traagste element
                          de harde schijf is altijd het traagste
                          element van de pc (behalve fdd, cdrom en
                          andere relatief trage, niet-solid state
                          storage devices die ik nu even buiten
                          beschouwing laat). een snelle hd is dus een
                          must, en bepaalt voor een groot deel de
                          uiteindelijke snelheid van het systeem (samen
                          met - uiteraard - de hoeveelheid RAM).
                          vandaar dat een scsi-systeem, dat een heel
                          deel van de nadelen van IDE-systemen niet
                          heeft, zo interessant is, maar ook zo duur.

marc, veel succes met je aankoop

Comment

maakt quantum eigenlijk geen harde schijven meer? Ik heb altijd quantum gehad, en nooit problemen gehad... Nu heb ik net mijn eerste Maxtor besteld, dat wordt dus uittesten. Bij mijn tante heb ik wel een samsung geplaatst, en die heeft toch nog niet geklaagd ...

Sven

Canon Powershot G2
                            http://www.pbase.com/svenm
                            Zelfs de rosse buurt kan niet zonder Windows
                            Pentax K10D + kitlens
                            http://www.pbase.com/svenm
                            Zelfs de rosse buurt kan niet zonder Windows

Comment

Uit persoonlijke ervaring en testen kan u verzekeren dat IBM verweg de beste schijven zijn en of zij 133 ata hebben of niet maakt niet uit voor uw systeem dat op 100 draait want deze schijven ondersteunen dat zonder probleem maar later bij een nieuw systeem haal je daar wel je voordeel mee .Ik heb een maxtor en die zijn ook erg goed maar de IBM is wel stiller.Dus die een slechte IBM gehad hebben hebben pech gehad met mischien een slechte reeks maar bij Maxtor heb je zo ook voldoende gevallen en ik denk bij ieder merk dus laat je daar niet door leiden !Wat prestaties en stilte betreft is IBM de top kijk maar op welke testsite dan ook!Ahjaa WD heeft ook goede schijven met 8mb geheugen op en dat zou zo zijn voordelen hebben tov 2 mb bij de andere maar ik heb er (nog) geen ervaring mee .(wordt mijn volgende)

Op dees kOdakske sta CanOn pOwershOt S 3O

Vurwa dient da knOppeke OOk al weer !!!
                              Fujifilm Finepix F31fd

Comment

No way... IBM heeft nog altijd problemen !!!! Neem het van mij aan.. en ik zit in het vak en kan het weten.
                                IBM is idd snel maar de kans dat een IMB crasht is 260 % groter dan bij een andere schijf... en dit is een groot getal he?
                                Ik heb vier repairs gehad op vijf maanden alle IBM. ( dit was 4 op 19 verkochte IBM schijven) Geen enkele Seagate of Maxtor is de laatste twee jaar gecrasht !!! (nul (0) ) Nu nemen we geen IBM meer. Ook onze leverancier is overgestapt op Maxtor.
                                idd. een Maxtor is ietsje trager en je hoort hem ietsje meer "pruttelen" dan IBM maar hij blijft wel draaien, iets wat je van de onstabiele IBM niet kan zeggen.
                                Er zijn wel series van IBM die goed zijn. Bv hun 80 gig.. en hun scsi maar ik durf het niet te risceren. Als iemand al zijn data, foto's, bestanden enz.. kwijt is , (en natuurlijk geen back up gemaakt..) kan je je voorstellen wat die mens meemaakt. Dan is een nieuwe schijf maar een schamele troost.
                                "Geen probleem, hij wordt onder garantie vervangen" "Jamaar en m'n bestanden?" oeps..
                                Als je naar Aldi en grootleveranciers kijkt steken ze geen IBM's meer in hun sytemen. In ons bedrijf was het altijd IBM . Nu zag ik dat Dell ( onze PC's) onlangs nieuwe computers aan het installeren was met Maxtor schijven. Ik kon het niet laten om te vragen ; waarom geen IBM meer? Het antwoordt was duidelijk ;" teveel problemen meneer." Ze liggen wel onder garantie maar de repairkosten en vervoer zijn te hoog."

Quantum is idd overgenomen door Maxtor. Hier en daar kan je nog een Quantum op de kop tikken. Maar nu kleeft de naam Maxtor op de Quantums.

Ik wil helemaal geen reclame of antireclame maken voor IBM of Maxtor... maar liever een stabiel syteem dan een risico.
                                Er hing destijds een slogan bij ons systeemanalisten
                                If you use an IBM make a BACKUP every minute !

Mic / Oly E-20

Edited by - mic on 04 July 2002 17:34:21

Comment

Working...
                                X