Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap analoog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Overstap analoog

    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Analoog dwingt je, met kleinere oplagen te werken.
    Digitale fotografie is inflatoir en banaal aan het worden: op reis gaan en met 10.000 frames thuis komen. Jeezes. Wie bekijkt dat nog.
    Het ergste van allemaal is nog dat ze er niks uit gooien. Onlangs nog bij iemand die 14 dagen had rondgereden in British Columbia : laptop op mijn schoot en kijken maar : onscherp, bewogen, overbelicht,..... héérlijk
    Op mijn vroegere reizen nam ik altijd 12 tot 15 rolletjes mee, laat ons stellen : 500 foto's voor telkens (minstens) 4 weken. De laatste 5 weken op IJsland had ik er een kleine 1500 en ik vond het selecteren al zo moeilijk.
    Van die 1500 zijn er een kleine 50 overgebleven.
    Een national geographic fotograaf (ik denk Jim Brandenburg) is ooit 24 dagen gaan stappen met één rolletje van 24 opnamen. Bedoeling was om elke dag één foto te maken. Ik kan me voorstellen voor welke verscheurende keuzes hij moet gestaan hebben. De 24 foto's stonden in het magazine. 24 Pareltjes.
    Dat was nog eens een uitdaging voor een SD : max 10 foto's per persoon en geen gebruik maken van het histogram of de monitor. Ik doe zeker mee.

    Comment


    • #32
      Re: Overstap analoog

      Dat was nog eens een uitdaging voor een SD : max 10 foto's per persoon en geen gebruik maken van het histogram of de monitor. Ik doe zeker mee.
      In theorie kan dat vrij eenvoudig: steek gewoon een 256MB kaartje in je toestel (als je dat nog kan vinden). Zou nog fijner zijn als je het scherm afplakt, maar veel camera's zijn dan gewoon niet meer bruikbaar.

      Een national geographic fotograaf (ik denk Jim Brandenburg) is ooit 24 dagen gaan stappen met één rolletje van 24 opnamen. Bedoeling was om elke dag één foto te maken. Ik kan me voorstellen voor welke verscheurende keuzes hij moet gestaan hebben. De 24 foto's stonden in het magazine. 24 Pareltjes.
      Zover zou ik nu ook niet willen/kunnen gaan. Voor een "project/uitdaging" is dat misschien haalbaar. Maar op vakantie gaan met 1 rolletje? Op vakantie heb ik op de een of andere manier steeds ongeveer 300 foto's als ik terugkom.

      Comment


      • #33
        Re: Overstap analoog

        gewoon doen zou ik zeggen die overstap, en ineens een doka mee bestellen
        ja, we "foefelen" ook in de doka: standaard: contrast en dodge and burn. extra: vignet, kleur (al dan niet chemisch) anders kaderen, verloop, valllende lijnen corrigeren...
        een pak moeilijker-anders dan PS maar zeker niet minder fijn!!

        amaai, 24 dagen en maar 24 foto's?? 24 dagen en maar 12 foto's per dag zie ik nog zitten minder echt niet


        De reden dat ICE niet werkt bij zwart-wit is dat er bij kleur alleen "kleurwokjes" zijn waar het licht altijd doorheen komt. DUS: waar geen licht door komt ligt een stofje en dat gaat de software oplossen.
        bij zwart-wit echter zitten de zilverkristallen nog in de film en die laten geen licht door, de software ziet dus OVERAL stofjes en corrigeert niets meer.

        Tom
        Last edited by TomStr; 17 december 2013, 13:49.
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #34
          Re: Overstap analoog

          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht

          De reden dat ICE niet werkt bij zwart-wit is dat er bij kleur alleen "kleurwokjes" zijn waar het licht altijd doorheen komt. DUS: waar geen licht door komt ligt een stofje en dat gaat de software oplossen.
          bij zwart-wit echter zitten de zilverkristallen nog in de film en die laten geen licht door, de software ziet dus OVERAL stofjes en corrigeert niets meer.

          Tom
          Als je zwart/wit analoge foto's wil doen én scannen met ICE feature moet je een zwart/wit chromogene film gebruiken zoals Ilford XP2. Maar scannen is geen fun

          YMMV
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #35
            Re: Overstap analoog

            maar die films vind ik dan weer erg moeilijk om mooi af te drukken in de doka. Geen scannen voor mij, tenzij de afgedrukte foto

            trouwens: zwart-wit chromogeen, da's "vals spelen"

            Tom
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #36
              Re: Overstap analoog

              Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
              maar die films vind ik dan weer erg moeilijk om mooi af te drukken in de doka. Geen scannen voor mij, tenzij de afgedrukte foto

              trouwens: zwart-wit chromogeen, da's "vals spelen"

              Tom
              Tja, ze hebben wel een mooie korrel en als je geen doka wil instellen waarom niet. (Chromogene films kunnen in een ontwikkellabo correct ontwikkeld worden.
              Als je zelf wil afdrukken, graded papier gebruiken ipv. VC :-p

              YMMV
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #37
                Re: Overstap analoog

                yep, maar ik heb geen vast gradatie papier liggen. en op variabel contrast moet je echt wel hard gaan werken... hoewel ik aanvaardbare resultaten kreeg met de split-grade methode.
                Het feit chromogene films eigenlijk kleurenfilms zijn zonder kleur maakt het welk makkelijker (vooral betaalbaarder) om alles te LATEN verwerken. maar: "I Love The Smell Of Fix In The Morning, It Smells Like PRINTING!!"
                maar uiteindelijk telt alleen het resultaat, ongeacht hoe je er toe komt.
                Hoe je er toe komt maakt het alleen voor jezelf leuker/specialer.

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #38
                  Re: Overstap analoog

                  Ik heb zelf ook wat analoge toestellen, OM-10 , Zeis ikon ikoflex , ... En het is en blijft toch iets speciaals. Ik weet nog mijn eerste 120 film verkeerd geladen te hebben, en hoe ze terug kwamen van het ontwikkelen :P onbetaalbaar moment van combinatie van teleurstelling en "ach volgende keer beter"

                  Maar ik gebruik zelf de methode van het inscannen en vind toch ook dat het soms enorm lang duurt :/
                  Misschien is het omdat ik een vrij oude scanner heb (4 jaar oud canon MP980)? Daarom is het de moeite om dan over te schakelen naar een V500 bv?

                  Jens
                  Behance:
                  https://www.behance.net/mamoela

                  Comment


                  • #39
                    Re: Overstap analoog

                    Voor zover ik mee ben met scanners kan ik alleen zeggen dat het lang blijft duren om aan hoge kwaliteit in te scannen. zeker 120 film.

                    Tom
                    De gustibus et coloribus non est disputandum
                    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                    Comment


                    • #40
                      Re: Overstap analoog

                      oud of nieuwe scanner, als je op goeie kwaliteit wilt scannen, dan kost dat tijd, zoveel staat vast.

                      Comment

                      Working...
                      X