Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap analoog

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overstap analoog

Ik heb inderdaad enkel met Zw/w gewerkt.

OK, je hebt die rode lamp, maar je blijft in een donker kot zitten hé, voor uren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Ik heb inderdaad enkel met Zw/w gewerkt.

OK, je hebt die rode lamp, maar je blijft in een donker kot zitten hé, voor uren.
      en dat is nu net de charme. Analoog is voor mij superieur aan digitaal werk, pak dat ik nog voor 20% digitaal doe, al de rest is analoog.
      1 foto per uur is inderdaad weinig, maar tegenwoordig vind je al makkelijk ontwikkelmachines aan een prijs lager dan 100€. Hiermee kan je je proefstroken en foto's op 50 seconden ontwikkelen en zo heb je toch veel meer resultaten in een kortere tijd.
      Het kost geld, ja maar dat mag iemand niet tegenhouden. Het gevoel dat in een analoge foto wordt opgewekt is onmogelijk verkrijgbaar met een digitaal beeld.

En ja, er zijn inderdaad minder en minder producenten voor analoog materiaal, maar de belangrijkste gaat niet verdwijnen hoor. Er zijn nog enorm veel fotografen die analoog werken en afhankelijk zijn van een merk als Ilford, dat is dan in alle waarschijnlijkheid een blijver.
      Het grappige is nu zelfs dat het digitale gedeelte van Ilford deze week zo goed als failliet verklaard is, dit terwijl het analoge deel probleemloos door blijft gaan.

Comment

Ik volg beide partijen.
        Maar ik ben ook analoog opgekweekt.
        Je moet maar eens proberen solariseren op zwartwit, je bent wel een tijdje zoet vooraleer je hebt wat je wil.
        Digitaal is dit een paar seconden werk maar de genoegdoening analoog is voor mij veel veel groter.
        En dat ongelofelijke gevoel om die foto te zien opduiken in dat bad, je moest er dus geduld voor hebben en mislukt was mislukt.
        Lijnfilm gebruiken was vroeger al iets op zich, nu is dit een druk op de knop.

Soms vergelijk ik het met horloges, digitaal en analoog. Ik denk dat mijn digitaal ecodrive Citizenneke nauwkeuriger loopt dan de beste analoge Rolex (sorry als ik het mis heb) maar voor de rest zijn ze amper te vergelijken.
        Zelfde discussies zijn er ook onder audiofanaten : lampen of halfgeleiders, CD of vinyl, B+W of Genelec, klassiek of pop, ik kan zo nog wel even doorgaan.
        Of autofanaten : de oldtimercharme tov een nieuwe wagen. KRT tv tegenover LED, het is zo altijd wat.
        Ik laat iedereen zijn zin doen want er zijn amper argumenten te vinden als het gaat over iets als "gevoel".
        Retro-style-digitale-foto-apparaten : zelfde verhaal.
        Een gemillimeterde tuin tov een wilde tuin...
        Je kan zo bezig blijven.

Comment

Bij zwartwit werk je toch niet in het donker ? Enfin, ik denk toch zw/wit want als je daar al problemen mee hebt moet je aan kleur beter niet denken
          Hangt af van de emulsie die je gebruikt. Nieuwere films zijn gevoelig voor alle golflengtes. Dan kan je voor z/w ook niet meer met de rode lamp werken maar moet je helemaal donker werken. Geen idee of het voor papier ook zo is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Hangt af van de emulsie die je gebruikt. Nieuwere films zijn gevoelig voor alle golflengtes. .
            Klopt, maar ook hele oude en iets minder oude films oa panchromatische films (alle gekende zwart-wit films) moeten in volstrekte duister verwerkt worden,tot ze in de ontwikkeltanks zitten, alleen orthochromatische films oa Agfaortho 25 en lithfilms kon men verwerken bij rood licht. Maar ik geloof dat ze hierboven papierverwerking bedoelen, dat kan men al eens doen met rood licht of geel/groen licht. Maar kom , analoog is nostalgie ... meer niet, voor de kwaliteit moet men het allang niet meer doen. Een hedendaagse digitale opname met wat dodge en burn (ps) afdrukken op barietpapier (epson K3inktjet) dat is pure klasse . Je kan er van een hele rijke toonschaal vertrekken tot contrastrijke (harde gradatie ) afdrukken van maken. Net zoals vroeger, maar nu veel efficienter en milieuvriendelijker.En die specifieke geur krijg je er gratis bij. En nee, ik wil niet meer in de doka. Maar het is altijd leuk voor nieuwelingen... voor eventjes.

Comment

Vroeger veel in de doka gewerkt ,zelfs foto's gemaakt met 2,3, 4 negatieven ,ik ben nu na 20 jaar inactiviteit terug bezig , voor mij geen doka meer .
              Je kan beter investeren in een een cursus photoshop ,dat is een digitale donkere kamer waar je je creativiteit mee kunt botvieren
              maurits.

Comment

Ik doe kleur digitaal en zw/w analoog. Ik maak mijn eigen emulsies, dus ik ben niet direct afhankelijk van kant en klare producten.
                Waarom ?: Ik vind analoog Zw/W mooier. Boeiender.
                Ik heb wet-scans gezien van 8x10 inch dia's die in het gigapixel bereik gingen.
                Met de juiste techniek heb je geen zichbare korrel.
                Ik heb geen zin om ALTIJD achter een beeldscherm te zitten.
                Analoog dwingt je, met kleinere oplagen te werken.
                Digitale fotografie is inflatoir en banaal aan het worden: op reis gaan en met 10.000 frames thuis komen. Jeezes. Wie bekijkt dat nog.
                Tis zoiets van: de airbrush is nu uitgevonden, dus schilderen met olieverf doen we niet meer.

YMMV

Mijn volgende project is met cyanotypien. :-)

Trouwens ik ben niet akkoord met mijn voorganger. Creativiteit in Photoshop is dik in orde, maar geen fotografie. Het is postprocessing. Het is imaging. De foto ontstaat bij de opname.
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Ik doe kleur digitaal en zw/w analoog. Ik maak mijn eigen emulsies, dus ik ben niet direct afhankelijk van kant en klare producten.
                  Waarom ?: Ik vind analoog Zw/W mooier. Boeiender.
                  Ik heb wet-scans gezien van 8x10 inch dia's die in het gigapixel bereik gingen.
                  Met de juiste techniek heb je geen zichbare korrel.
                  Digitale fotografie is inflatoir en banaal aan het worden: op reis gaan en met 10.000 frames thuis komen. Jeezes. Wie bekijkt dat nog.
                  Tis zoiets van: de airbrush is nu uitgevonden, dus schilderen met olieverf doen we niet meer.

YMMV

Mijn volgende project is met cyanotypien. :-)

Trouwens ik ben niet akkoord met mijn voorganger. Creativiteit in Photoshop is dik in orde, maar geen fotografie. Het is postprocessing. Het is imaging. De foto ontstaat bij de opname.
                  linkje voor je methode van eigen emulties maken?

en inderdaad, veel mensen vertrekken niet meer van een goed beeld, de gedacht van een rawbestand waar vanalles aan kan veranderd worden is voor velen genoeg.

Comment

Er zijn heel wat linkjes bv.

YMMV
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Film zal nog een tijdje blijven bestaan, een niche markt, misschien niet in de gewone fotowinkel in de stad, maar wel via internet en import.
                      Vinyl is ook nooit doodgegaan.

Nu goed, wie ben ik om de toekomst te voorspellen.

Analoog heeft voor- en nadelen. Het belangrijkste is dat je er plezier uit haalt.

Op school heb ik in de doka ooit meegeholpen, maar zelf nooit ontwikkeld, en weet dat het wel wat tijd in beslag neemt.

Zelf trek ik nog af en toe eens een rolletje, heel zelden sinds ik op digitaal overgeschakeld ben, maar dat laat ik dan ontwikkelen door een labo.
                      En dan scan ik dat in.
                      Maar ook dat scannen duurt soms al een eeuwigheid in mijn kostbare schaarse tijd. Misschien omdat ik een goedkope tragere scanner heb met mindere kwaliteit. Op het moment dat ik die scanner kocht had ik geen breed budget.
                      Maar het blijft gewoon leuk om geregeld nog eens een oud toestel vast te nemen en met verschillende filmpjes te werken.

Waarom doe ik het 'soms' nog? Een goeie reden is om later aan mijn kinderen en eventueel kleinkinderen te tonen dat niet alle foto's van flashkaartjes komen, maar dat er ook negatieven en positieven bestaan, en om hun nog eens een ouderwetse diashow te kunnen tonen later als ze groot zijn.

Comment

een dure scanner werkt ook traag hoor, zo doet onze nikon coolscan 8000 er ook een 10tal minuten over om 3 120mm negatieven te scannen in de vlugste stand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
                          een dure scanner werkt ook traag hoor, zo doet onze nikon coolscan 8000 er ook een 10tal minuten over om 3 120mm negatieven te scannen in de vlugste stand.
                          en hoelang ben je achterna bezig met photoshop om alle stofjes te verwijderen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                            en hoelang ben je achterna bezig met photoshop om alle stofjes te verwijderen?
                            Valt nog goed mee. De meeste van die scanners zijn uitgerust met Digital GEM/ROC/ICE technologie:

Dan komen ze er vrij mooi uit, zonder stofjes... Het duurt wel wat langer om te scannen dan.

Maar ik schakel dat niet altijd in, soms hebben die stofjes wel enige charme als ze random komen opduiken in zwartwit foto's, of geeft het een vintage look.

Comment

Daar kan ik heel goed inkomen. Dat is wat mij terug naar analoog gedreven heeft. En er was geen reis met 10000 opnames voor nodig, eentje van 1200 was genoeg. Na die reis had ik het gevoel om niets gezien te hebben behalve de zoeker van mijn camera. Dat het banaal wordt is misschien een punt, maar dat hangt meer van de "fotograaf" af dan van het medium.

Ja en neen. In de doka werd vroeger evenveel gepostprocessed. Het volume was natuurlijk kleiner omdat minder mensen het deden. Maar dodge, burn vinden hun oorsprong in de doka. En zelfs focusstacking, stiching, kleurcorrecties, contrast etc werden in doka gedaan. Wel volledig mee eens dat vroeger gerichter gewerkt werd, vanbij de opname lag de visie en het resultaat al veel verder vast. Dat er postprocessing aan te pas kwam ook. Maar nu is het meer van "we zullen wel zien wat we er van maken achter de pc".

Ik zie het dus eerder als dat men vroeger postprocessing als en technisch middel zag om tot het resultaat te komen dat men reeds voorzag bij de creatie. Terwijl nu postprocessing de creatie geworden is, het doel op zich.

Maar ook dat scannen duurt soms al een eeuwigheid in mijn kostbare schaarse tijd.
                              Scannen duurt inderdaad lang. Maar je moet ook niet alles inscannen. Ook hebben die enorme bestanden lang niet altijd zin. Een 6x9 aan maximum resolutie om dan een jpg-je door te sturen over het net? Kan je evengoed de resolutie naar beneden halen en wat sneller scannen.

Er zijn heel wat linkjes bv.
                              http://unblinkingeye.com/
                              Bedankt, ziet er interessant uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                                Valt nog goed mee. De meeste van die scanners zijn uitgerust met Digital GEM/ROC/ICE technologie:

Dan komen ze er vrij mooi uit, zonder stofjes... Het duurt wel wat langer om te scannen dan.

Maar ik schakel dat niet altijd in, soms hebben die stofjes wel enige charme als ze random komen opduiken in zwartwit foto's, of geeft het een vintage look.
                                Bij mijn Coolscan 5000ED werkt de ICE (stofverwijderaar) niet bij Zw/W. Bij kleur werkt hij ongelofelijk efficiënt.

Comment

Working...
                                X