Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paniek, alweer vuile CCD!!!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Ik heb een goeie set gevonden omdat stof voor eens en altijd
    weg te vagen:



    LOL

    (ik heb ook stof in mn D70 zitten kl*te situatie al na 1 week.)
    Met vriendelijke groeten,
    Ronald
    www.konings.biz

    Comment


    • #17
      Kun je als tijdelijke oplossing niet zo'n "stof indicatie foto" maken? Als je je foto's dan in Nikon Capture inlaadt dan worden de stofdeeltjes (op basis van die eerder genomen stoffoto) automatisch weggehaald.
      Dit kan alleen bij de Nikon D2H en de D-70 maar het is totaal inefficiënt, lees maar: http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_33/essay.html

      Zelf wissel ik de lens met de opening van het toestel naar beneden zoals hier al een paar keer gesuggereerd is, maar ik zet het toestel ook af. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik weinig last heb van stof.
      Om te reinigen gebruik ik het excellente SensorSwab.

      Comment


      • #18
        Originally posted by rkonings
        Ik heb een goeie set gevonden omdat stof voor eens en altijd
        weg te vagen:



        LOL

        (ik heb ook stof in mn D70 zitten kl*te situatie al na 1 week.)

        Voor onderweg is een kruimeldief toch handiger
        Of nog beter, een beetje een nagebouwd systeem van een Olympus E1 :
        Je neemt een vibrator (model speelt geen rol) monteer die aan je camera. Binnenin de body langs de zijkant kleef je zo'n stukje plakkerige vliegenvanger. Je zet de vibrator even op en al het stof op je CCD vibreert naar dat stukje vliegenvanger dat je van tijd tot tijd vervangt. Heb dat eens gehoord van tante Kaat, dacht ik

        Comment


        • #19
          Beste Macchap,

          het enige wat ik U kan vertellen zijn mijn eigen ervaringen, ik werk nu een ruim jaar met een D10 en ook al van de eerste week had ik prijs, stof op mijn ccd, het is geen prettig gevoel dat weet ik ook maar uit mijn ervaring is de enige manier die ze wegkrijgt "Sensorswap". Daar moet je natuurlijk niet mee overdrijven en elke maand uw ccd mee kuisen hoor, gewoon echt als het nodig is kan je je hier mee behelpen, ik denk dat ik nu op een dik jaar tweemaal sensorswaps gebruikt hebt en het hardnekkigste stof krijg je er zo mee van je ccd.
          Tis nogal aan de prijzige kant maar het heeft resultaat.
          En als er nu zijn die zeggen dat je ccd er stuk door gaat, ik kan alleen maar bijvoegen dat mijn fotos nog even mooi zijn als de eerste dag...

          Veel succes

          hier nog een link

          www.photosol.com


          banderas
          MY JETPHOTOS
          ONLINE!!!

          Comment


          • #20
            LOL Sonyke

            mvg,
            Z900
            Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

            Comment


            • #21
              waar gaan we naartoe als sonyke al het speelgoed van zijn vrouw afpakt

              Comment


              • #22
                Originally posted by pierewiet
                waar gaan we naartoe als sonyke al het speelgoed van zijn vrouw afpakt
                Dan zal hij het terug zelf moeten doen,zijt nu eerlijk wie wil er nu een vibrator waar nog een stuk van die vliegevanger aanplakt.
                mvg FrançoisVM
                Canon 7D

                Comment


                • #23
                  gewoon busje perslucht gebruiken ?

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by pierewiet
                    waar gaan we naartoe als sonyke al het speelgoed van zijn vrouw afpakt
                    smeert gij uw wieltjes maar, want ze piepen

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Cois
                      Originally posted by pierewiet
                      waar gaan we naartoe als sonyke al het speelgoed van zijn vrouw afpakt
                      Dan zal hij het terug zelf moeten doen,zijt nu eerlijk wie wil er nu een vibrator waar nog een stuk van die vliegevanger aanplakt.

                      de Cois is ook uit zijne winterslaap gekomen , goed geslapen
                      Cois

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Kombucha
                        gewoon busje perslucht gebruiken ?
                        ja dat kan maar niet te lang op dat knoppeke drukken of ge vliegt er mee door de kamer zoals een ballon die afgaat

                        Even serieus :
                        Niet schudden met dat buske, goed recht ophouden en spuiten vanaf niet minder dan 20 cm. Maar dat is al link !! Stel dat er wat vocht uit dat buske komt (condensatie) en je spuit dat vocht tussen de laagbandfilder en de CCD, dan kost je dat géén nieuw buske, maar een nieuwe camera.(Info van De Beukelaer). De kans daartoe is klein, maar ze bestaat.
                        Als dat beetje vloeistof gewoon op je laagbandfilter terecht komt is het niet zo erg, maar het geeft wel vlekken en die moet je er dan gaan afwrijven. Beter een goed blaasbalgje zonder borsteltje eraan (blaasbalgje van Giotto, kost iets van 6,5 Euro).
                        Heb je dan nog last van stof op je foto's dan kan je een reiniging met eclipse/swabs/pecpads overwegen, maar ook dat is niet zonder gevaar. Beste meest risicoloze reiniging is dan naar de technische dienst brengen (als het daar misloopt kost het je geen geld)

                        Ik heb zelf ook alle gerief in huis om het zelf te doen, maar heb het nog niet gedaan. Wel geblazen. Mijne CCD is reeds tweemaal gereinigd bij De Beukelaer, een eerste keer omdat ik er toch was, een tweede keer bij een herstelling.
                        Niet panikeren over een beetje stof, en niet gaan testen om te zien of je stof hebt, je hebt stof !

                        Je leest hier genoeg och ik doe dat zelf en heb nog geen probleem gehad. Ok dat is waar. Maar je leest hier nooit ik heb zelf gekuist en nu is er een krasje en ben naar De Beukelaer gestapt en daar hebben ze gezegd "eigen schuld dikke bult" hier kunnen we ook niets meer aan doen, je CCD moet vervangen worden, maar dat doen we liever niet want dat kost evenveel als een nieuw toestel. En toch komt dat bij De Beukelaer voor, leg dat dan eens uit.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Sonyke

                          de Cois is ook uit zijne winterslaap gekomen , goed geslapen
                          Cois
                          Ook ne goeie morgen Sonyke en ja ik heb goe geslapen,maar nie lang genoeg.
                          mvg FrançoisVM
                          Canon 7D

                          Comment


                          • #28
                            Hallo,
                            Zo te zien ben ik niet de enige met stoffige CCD . Daar er niemand in mijn omgeving CCD's reinigde zou ik mijn camera moeten opzenden en dan nog voor een 3-tal weken missen . No way ff internet afgeschuimd en door dit artikel op http://www.pbase.com/image/15471306 heb ik dan ook een setje sensor swabs besteld en zelf mijn CCD gekuist. De eerste keer was het weliswaar met het het zweet in de handen maar na wat oefenen valt dit al bij al wel mee.
                            -------------------------------------------
                            FinePix S2 Pro, Vivitar 19-35, AF Nikkor 35-70, AF Nikkor 70-210, Vivitar 100-400
                            Website: www.digitimm.be
                            Camera: Nikon D700 - Bronica SQ-i 6x6
                            De enige constante is de verandering.

                            Comment


                            • #29
                              't is ondertussen tot mijn grote tevredenheid opgelost, deze keer door een lief meisje van De Beuckelear die er blijkbaar meer verstand van heeft dus manne 'k ben er mee weg naar La Douce France

                              see you in three weeks have fun
                              BD0235BE

                              http://www.pbase.com/macchap

                              We do what we can with what we have and where we are

                              Comment

                              Working...
                              X