Beste
Ik merkte dat de krant Het laatste nieuws een door mij genomen foto publiceerde, zonder toestemming.
Ik stelde een aangetekende brief op, met de vraag een vergoeding te betalen van €525 - gebaseerd op volgende SOFAM tarieven:
Het tarief van de reproductierechten is gebaseerd op volgende criteria:
- basisrecht - aard van de drager (pers, €306,05);
- de oplage van de drager ca. 23.000 ex. (€95,21 voor oplage <50.000);
- inbreuk €123,95 (bij inbreuk mag het basisbedrag verhoogt worden met een bedrag gelijk aan 200% van het basisbedrag, met een minimum van €123,95)
- het aantal gereproduceerde werken ; 1 (één)
- verschijning (16/08/2013)
De foto werd aangeleverd door een derde persoon, na het interview met mij. Naast het feit dat ze beweren dat er een mondelinge overeenkomst was (die was er niet), beweren ze dat ze enkel de 95€ dienen te betalen en dat zij het basisrecht niet hoeven te betalen.
Klopt het, dat het basisrecht vervalt voor een publicatie in een krant ?
Vriendelijke groeten
Diederik D'Hert
Ik merkte dat de krant Het laatste nieuws een door mij genomen foto publiceerde, zonder toestemming.
Ik stelde een aangetekende brief op, met de vraag een vergoeding te betalen van €525 - gebaseerd op volgende SOFAM tarieven:
Het tarief van de reproductierechten is gebaseerd op volgende criteria:
- basisrecht - aard van de drager (pers, €306,05);
- de oplage van de drager ca. 23.000 ex. (€95,21 voor oplage <50.000);
- inbreuk €123,95 (bij inbreuk mag het basisbedrag verhoogt worden met een bedrag gelijk aan 200% van het basisbedrag, met een minimum van €123,95)
- het aantal gereproduceerde werken ; 1 (één)
- verschijning (16/08/2013)
De foto werd aangeleverd door een derde persoon, na het interview met mij. Naast het feit dat ze beweren dat er een mondelinge overeenkomst was (die was er niet), beweren ze dat ze enkel de 95€ dienen te betalen en dat zij het basisrecht niet hoeven te betalen.
Klopt het, dat het basisrecht vervalt voor een publicatie in een krant ?
Vriendelijke groeten
Diederik D'Hert
Comment