Ik zie hier vaak commentaren passeren "zoals" bekijk je histogram eens. En tot op zekere hoogte kan ik me daar ook perfect in vinden, maar hoe zien jullie dan het perfecte histogram bij bvb portretten met een volledig witte of zwarte achtergrond?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
histogram bij witte/zwarte achtergrond
Collapse
X
-
-
Re: histogram bij witte/zwarte achtergrond
Er is niet zoiets als een "perfect histogram", een histogram is gewoon de grafische weergave van de lichtverdeling van de foto. Het toont dus de verdeling van de pixels van donker naar licht (van links naar rechts). Bij een zwarte achergrond zal je dus een piek in het histogram hebben aan de linkerkant, bij een witte achtergrond aan de rechterkant. Hangt er ook vanaf hoeveel van die achtergrond er in die foto zit.
Op de volgende link vind je een hoop uitleg over histogrammen : http://www.cambridgeincolour.com/tut...istograms1.htm
-
Er wordt teveel waarde gehecht aan het histogram !
Een histogram kan geen degelijke lichtmeting vervangen.
MVG, Jeff C.Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk berichtEr wordt teveel waarde gehecht aan het histogram !
Een histogram kan geen degelijke lichtmeting vervangen.
MVG, Jeff C.Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk berichtWel ik wou idd eens een discussie over het histogram uitlokken, omdat ik hier te pas en te onpas commentaar over het histogram zie passeren.The Knight That Says Ni...kon
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk berichtvooral te onpas. Histogram is een weegave van wat je vastgelegd hebt en zegt absoluut niets over wat het zou moeten zijn.Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM
Comment
-
-
Histogram is idd een hoop flauwe kul.
Alhoewel het handig kan zijn om te zien in hoevere je echt tegen de grenzen aan zit (wat je eigenlijk zo ook al kan zien zonder histogram) is het mss net dat wat je wil bekomen in een foto.
Vooral als je zwaar high-key gaat dan kan veel uitgebrand zijn maar dat maakt daarom geen slechte foto.
Het omgekeerde voor low-key.
Maar als een foto goed fout zit qua belichting kan je het wel zien op je histogram, maar dat zag je zo al.
In conclusie: alle apen apen alle apen na en voor mij ist flauwe kul --> exit histogram voor mij.
Trouwens, ik zie hier op het forum er weinig ophef over maken hoor.
Veel belangrijker zijn kadrage, scherpte, setting, .... en daar hetzelfde verhaal over EXIF info.
Die info is alleen belangrijk om vast te stellen dat wat je ziet idd bevestigd wordt (bv te lange sluiter en uit de hand genomen) Maar dat zie je ook zonder die EXIF te weten.
Same conclusion: b.ll s.it it is. En daar zie ik wel veel ophef over op dit forum.
Veel keer zie ik dan staan: "we kunnen geen oordeel geven over je foto want de EXIF ontbreekt"???? DEUH!!!
Kan je de foto niet zo beoordelen dan?
Wat een flauwe kul allemaal.
Als je hier een polaroid foto post dan heb je al die info niet, maar kan je wel een steengoede foto hebben.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk berichtWaarom zwaait iedereen er dan altijd mee?The Knight That Says Ni...kon
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk berichtTrouwens, ik zie hier op het forum er weinig ophef over maken hoor.
Soms terecht maar er zijn er ook die vinden dat iedere foto perfect van links tot rechts gevuld moet zijn
Nu, ik vind het zeker een handig hulpmiddel, maar niet overdrijven!FLICKR PHOTOSTREAM
Just try to comprehend that which you'll never comprehend
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk berichtNu, ik vind het zeker een handig hulpmiddel, maar niet overdrijven!The Knight That Says Ni...kon
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk berichtEr wordt in de beginnerhoek nochtans tegen de sterren op geleuterd over het histogram
...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk berichtaaaa, dat wist ik niet, maar ik kom dan ook nooit in dat subforum.perman
canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk berichtGa er dan eens naar kijken en probeer van tegen die mijnheer eens te discuteren!! Je zou er mij en anderen een groot plezier mee doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk berichtSoms terecht maar er zijn er ook die vinden dat iedere foto perfect van links tot rechts gevuld moet zijn
Neem eens een foto van de maan: streepje links en rechts en verder helemaal niks of in de mist: alleen een hoopje in het midden, want alles is grijzig.
Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk berichtGa er dan eens naar kijken en probeer van tegen die mijnheer eens te discuteren!! Je zou er mij en anderen een groot plezier mee doen.Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
Comment