Als ik de geschiedenis van de fotografie op verschillende sites, dan is er één ding dat mij nog dwarszit:
Zoals je weet begon alles met de camera obscura:
- eerst was het een doos met een gaatje, en een wand waar men op kon tekenen.
- Later kwam er een lens voor dat gaatje
- later kwam hier in de doos een spiegel bij op 45°, zodat men het opgenomen beeld terug normaal kon bekijken (en overtekenen)
- begin 19de eeuw vond men dan de lichtgevoelige plaat uit.
- ...
- 1940: eerste spiegelreflex (opklapbare spiegel)
Dus, tussen de 19de eeuw en 1940 ontbreekt er iets essentieels: nergens kan ik iets terugvinden over de combinatie van die 45°-spiegel en de lichtgevoelige plaat. Maw: vanaf wanneer kon men zien wat men zou vastleggen + vastleggen op gevoelige plaat? Kon dit al met de camera obscura, en zo ja, wanneer? Het kan toch niet dat dit vanaf 1940 pas kon?
Zoals je weet begon alles met de camera obscura:
- eerst was het een doos met een gaatje, en een wand waar men op kon tekenen.
- Later kwam er een lens voor dat gaatje
- later kwam hier in de doos een spiegel bij op 45°, zodat men het opgenomen beeld terug normaal kon bekijken (en overtekenen)
- begin 19de eeuw vond men dan de lichtgevoelige plaat uit.
- ...
- 1940: eerste spiegelreflex (opklapbare spiegel)
Dus, tussen de 19de eeuw en 1940 ontbreekt er iets essentieels: nergens kan ik iets terugvinden over de combinatie van die 45°-spiegel en de lichtgevoelige plaat. Maw: vanaf wanneer kon men zien wat men zou vastleggen + vastleggen op gevoelige plaat? Kon dit al met de camera obscura, en zo ja, wanneer? Het kan toch niet dat dit vanaf 1940 pas kon?
Comment