Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wetgeving fotografie => Communie, optreden, .... van eigen kinderen

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
    t Is maar een communiefeest he, t is niet de trouw van Kate en William ! :-)

En hoeveel mensen zijn er nog echt katholiek ?
    Dan zouden ze beter weg blijven uit een kerk en hebben ze zeker de "regels" niet te bepalen. Volgens mij, een ongelovige.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Weg blijven uit de kerk is steeds aangeraden, het is een oord van zonde geworden !
      Toch vraagt het nog net iets meer moed, om der ook naar te leven, en ook aan de buitenwereld
      zoals je buren durven tonen dat je zoon of dochter de communie niet doet !

MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Heimelijk fotograferen in Zweden verboden: http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultu...g-vooraf.dhtml

Op Zweedse scholen geldt al langer een fotografie- en filmverbod van mensen, vooral om de privacy van de kinderen te beschermen. Daar mogen ouders bijvoorbeeld ook het kerstspel van hun kinderen niet in beeld vastleggen als de schooldirecteur vreest dat er ook anderen op het materiaal terechtkomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          t Is maar een communiefeest he, t is niet de trouw van Kate en William ! :-)
          Hier betrof het dan wel een groots dansoptreden op een groot podium.
          En zoals Skitch al aanhaalde is het niet zo eentonig als je met meerdere camera's werkt.

Maar we zijn aan het afdwalen.
          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
            Weg blijven uit de kerk is steeds aangeraden, het is een oord van zonde geworden !
            Toch vraagt het nog net iets meer moed, om der ook naar te leven, en ook aan de buitenwereld
            zoals je buren durven tonen dat je zoon of dochter de communie niet doet !

MVG, Jeff C.
            Ik heb lang naast een inmiddels gesloopte kerk gewoond, maar net als overal in Nederland behalve Limburg werd er de laatste 25 jaar nog weinig aan het eerste communie ritueel deel genomen.
            In België en Nederlands Limburg blijkt het nog steeds traditie te zijn.

Comment

Zelf foto's gemaakt van de communie van mijn petekind en ik had ook een aanvaring met de fotograaf in de kerk.
              Is nu 5 jaar geleden.
              Die kwam naar mij om te zeggen dat ik geen foto's mocht maken van de communiekanten.
              Maar ik heb HEM VERBODEN toen een foto te maken van mijn petekind en ik heb zelf foto's gemaakt vanop mijn stoel had een goed zicht op alles.
              Geen flits gebruikt dus niemand gestoord.
              De KERK is een openbare instelling en geen prive clubje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                De KERK is een openbare instelling en geen prive clubje.
                Oorspronkelijk geplaatst door wickepedia
                In België zijn de kerkfabrieken onderworpen aan het gezag van de kerkelijke overheid en aan dat van de burgerlijke overheid.
                Het beheer van de kerkfabriek wordt opgedragen aan de kerkraad.
                ( Hier moet ge als ge in den toren wilt, de sleutel zelfs gaan halen op het gemeentehuis.
                Een museum is ook openbaar, maar ga daar eens fotos trekken ??? Het station Van antwerpen is ook openbaar ... en toch mag ik daar niet .... ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                  sorry maar dan weet ge er niks van af.
                  al mijn materiaal (een slordige 17000 euro) word binnen de 4 jaar afgeschreven.
                  ik moet nog mijn verzekeringen betalen
                  zorgen dat hier geld voor 5 man op tafel komt, investeren en ja nog wat meer belastingen en kosten betalen.

gij investeert 1 keer in een "deftige" camera wat lensjes en ge zijt ervan af tot het versleten is.
                  ik wil u gerust enkele facturen en kosten tonen... eens kijk of ge dan nog denkt "dat den officiele fotograaf die heel zijne santaboetiek kan aftrekken van de belastingen" zoveel geld verdient en het zo makkelijk heeft.
                  ge weilt ook niet weten watvoor druk er op ons ligt.

want iedereen kan het beter en tis nooit goed voor de particulierkes, daarmee dak van die hele rotzooi van particulieren wegblijf en enkel met bedrijven werk.
                  Als je niet tevreden bent met wat je doet als broodwinning word het tijd om iets anders te doen.
                  gevaarlijke uitspraak

tis nooit goed voor de particulierkes, daarmee dak van die hele rotzooi van particulieren wegblijf en enkel met bedrijven werk

Er komt misschien een dag dat je die rotzooi nodig hebt.

Als ik een fotograaf nodig heb en zou weten dat hij jouw instelling heeft hoeft het niet voor mij .
                  17000 euro is kleingeld voor de gemiddelde zelfstandige als investering dus wat zit je toch te klagen?
                  De druk die op je ligt tja als je er niet mee omkan is dat een probleem er zijn mensen die enkel onder druk goed presteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                    gij investeert 1 keer in een "deftige" camera wat lensjes en ge zijt ervan af tot het versleten is.
                    Dit is mijn 14de fototoestel : het 1ste was, laat ons zeggen onbekent, een minder geval dat redelijk rap is weggegaan, dan 3x canon, dan 3 x minolta, dan 1 keer sony, en nu terug naar canon, 4x.. dus heb ik er redelijk wat versleten, of gaan die niet zo lang mee ???)
                    ( en ik mag ze nog altijd niet afschrijven )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Wouters Bekijk bericht
                      Heren,

Reeds twee maal toe is het mij als ouder verboden foto's te maken van mijn eigen kinderen.
                      de eerste maal was in de kerk, waar blijkbaar 1 fotografe aanwezig was, welke foto's maakten van alle kinderen, en welke dan gekocht konden worden door de ouders.
                      de tweede maal was tijdens een dansoptreden van mijn dochter, waar een persoon de film verzorgde om deze achteraf te verkopen.
                      Ik ben zelf ook fotograaf, en kan me niet voorstellen dat dit verbod zomaar kan opgelegd worden.
                      weet iemand iets rond een wetgeving hiervan? alsook een wetgeving welke vermeld dat deze vorm van "monopoly" verboden is?

alvast bedankt!

mvg,

Kristof
                      uppie.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik denk dat prive, men alles mag doen wat de "directie" , bazen,.... beslissen. Jij MOET geen foto kopen, want dat zou een inbreuk zijn, maar verbod op fotografie... dat is er overal : station's, de bollen van Brussel, en zo kan ik uren doorgaan, jij hebt wel het recht van te zeggen, dat ze uwe kleine NIET MOGEN fotograferen, maar zij hebben het recht ( indien het iets intern is : in de school bv.) van de regeltjes aan te passen naargelang hen het dunkt: je kan kiezen, naar een andere school gaan, of hun reglementen nemen. Dat is "democratie" in Belgie. Baas is baas en beslist, en de gast ( fotograaf ) zal dus "mogen" luisteren,
                        of ken je dat reglement niet van :
                        regel 1 : den baas is baas.
                        regel 2 : inden dit niet het geval is ga dan naar regel 1 .
                        het is je dus niet verboden van als ouder fotos te maken van je kinderen, alleen is de plaats waar... verboden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                          ( Hier moet ge als ge in den toren wilt, de sleutel zelfs gaan halen op het gemeentehuis.
                          Een museum is ook openbaar, maar ga daar eens fotos trekken ??? Het station Van antwerpen is ook openbaar ... en toch mag ik daar niet .... ???
                          Ik weet het wel maar de KERK is voor gelovigen en kan men geen gelovigen de toegang NIET weigeren.
                          Men kan de kerkgangers wel iets verbieden zoals vroeger de suisse ons verbood van te praten enz...
                          Mijn inbreng aan dit toppic was dat ik het KAN VERBIEDEN dat hij foto's trekt van mijn petekind (met samenspraak ouders wel te verstaan)
                          En ik begrijp ook hun standpunt laten ze het voor één toe dan komt iedereen met zijn camera boven water.
                          Ik was in mijn kram geschoten op de manier van hoe hij het mij kwam zeggen, zo een beetje van ik ben BAAS en gij moet zwijgen of ik zet U buiten.
                          Als ie het vriendelijk had gevraagd mijn camera op te bergen had ik dat waarschijnlijk ook gedaan.
                          Maar op dat moment was ik woedend zoals een stier op een rode lap, en de rode lap was de fotograaf

Effe of topic gaan,
                          je weet wel de beruchte klasfoto's en de leerlingen nog eens apart in allerlei fotoformaten.
                          Is dat geen weggegooid geld????
                          Want je krijgt de bundel foto's mee naar huis en moet kiezen welk je wil houden, die en die en dan kost je dat zoveel en wat doen ze dan met de rest van die foto's weggooien ?????????

Heb voor mijn kinderen nooit de portretjes gekocht de klasfoto's altijd.
                          Last edited by Bompie; 31 mei 2013, 13:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                            Effe of topic gaan,
                            je weet wel de beruchte klasfoto's en de leerlingen nog eens apart in allerlei fotoformaten.
                            Is dat geen weggegooid geld????
                            Want je krijgt de bundel foto's mee naar huis en moet kiezen welk je wil houden, die en die en dan kost je dat zoveel en wat doen ze dan met de rest van die foto's weggooien ?????????

Heb voor mijn kinderen nooit de portretjes gekocht de klasfoto's altijd.
                            Als ze dan ook eens van redelijke kwaliteit zijn zouden er wel meer verkocht worden.
                            Ze nemen (of krijgen) gewoon geen tijd om ze fatsoenlijk te nemen.
                            Ook hier hebben we altijd alleen maar de groepsfoto gekocht.

Ruud
                            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Is het niet bijna overal zo dat je in de kerk bij communies en groepsdopen niet zelf foto's mag maken om de reeds aangehaalde redenen? Soms heb ik de indruk dat door de toegankelijkheid van de digitale fotografie iedereen denkt dat het makkelijk is (ik bedoel dan de niet fotoamateur met smartphone, tablet of simpel compactje). Vroeger (analoog) werd het als normaal gevonden dat er maar 1 fotograaf was.
                              Ik heb ook op een communiefeest bij vrienden foto's gemaakt, en ik kreeg direct te horen toen ik hun de onbewerkte jpegs gaf om uit te kiezen dat mijn foto's veel beter zijn dan die van de professionele fotograaf in de kerk. Mijn reactie was dan ook direct dat ik het zeker niet beter zou doen in die situatie en dat het in de kerk niet makkelijk is want weinig licht en alles gaat snel en je hebt maar 1 kans. Het is natuurlijk wel spijtig als je dan van verschillende hoort dat de foto's van in de kerk op niet veel trekken en dat er geen enkel individueel portret tussen zit dat vind ik dan wel een fout van die fotograaf.

Comment

Rare handel hier.
                                Als ongelovige breng ik wel respect op voor een communie, huwelijk. Het gaat hem om een uiting van geloof en daar hoort in feite al het omringende niet bij. Ik weet het, ook ik zou dan graag foto's nemen, maar dan ben je in feite heel ver af van het doel. Geloofsuiting.
                                Ik denk dat om onder andere deze reden de kerkgemeenschap besluit het te verbieden. Of is het inderdaad zo dat er eerste, plechtige communie, gehuwd voor de kerk, ... meer een meer een must, verzetje wordt waar het geloof minder en minder mee heeft te maken.
                                Voor de kerk zijn deze belevenissen een vorm van geloofsuiting en daar beslist zij hoe, wat, wie ... Heb al ooit mee gemaakt dat een pastoor een kind weigerde tot de plechtige communie wat zijn volste recht is (mits correcte argumenten natuurlijk)
                                Dat fotograferen in een kerk buiten een misviering, geloofsviering om verboden wordt, is er over. Maar dat men vindt dat je tijdens een geloofsviering je je bij het onderwerp moet houden vind ik maar normaal. Als je naar toneel gaat kijken neem je toch ook geen radio mee om die daar dan hardop te zetten om naar bv Pink Floyd te luisteren. Ergens een gevoel van respect.
                                Als ik in kerken rond loop, fotografeer ik er veel maar dan houd ik het daarbij stil.
                                En dat het station een publieke plaats is is helemaal niet waar. Daar is de NMBS rechtmatige eigenaar en is alles eigendom. Men laat toe om op bepaalde plaatsen vrij te fotograferen, op andere dan weer niet.
                                Waarom niet in de feestgemeenschap even af spreken dat de kinderen na het feest, even nablijven (in groep) en de ouders ook om dan de foto's te nemen. En dat dit lukt is een feit. Ik ken plaatsen waar men hiervoor heeft gekozen en dat levert even steengoede foto's op, alleen niet tijdens de viering, maar erna of ervoor.

Gelukkig wordt de maatschappij openen en opener. We moeten alles moeten kunnen en kunnen steeds minder moeten. We hebben nu eenmaal ook naast onze heilige koe 'rechten', ook nog de vervloekte 'plichten'
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
                                X