Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stofjes.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Stofjes.

Ik heb op dit moment nog geen DSRl maar ben wel druk op zoek. Nu zag ik dat sommige modellen ook een optie "sensor reinigen" hebben. Volstaat dat dan niet om de vlekken en stofjes van de sensor te verwijderen? Om moet je dan nog steeds geregel de camera (laten) reinigen?
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
      Ik heb op dit moment nog geen DSRl maar ben wel druk op zoek. Nu zag ik dat sommige modellen ook een optie "sensor reinigen" hebben. Volstaat dat dan niet om de vlekken en stofjes van de sensor te verwijderen? Om moet je dan nog steeds geregel de camera (laten) reinigen?
      De 'sensor reinigen' van de camera laat dat plaatje dat voor je sensor zit trillen en probeert zo het stof er af te trillen. Maar dit is inderdaad niet genoeg om hem stofvrij te houden.

Zoals ze hier al aanhaalden, kun je met een rocket blower proberen het stof van het plaatje te blazen, maar ook dit kan het niet eeuwig stofvrij houden.

Zelf gebruik ik ook nog de lenspen SensorKlear II en die geeft heel goede resultaten. De sensor is niet 100% zuiver, maar de stofjes die nog achterblijven zijn zo klein dat je al ver boven de f22 moet gaan om ze via en dust foto laten op te duiken. Op gewone foto's zie je geen sensor vlekken meer.

Ik ben wel nog van plan om een VisibleDust Artic Butterfly te kopen om ook nog die laatste kleine stofjes die achterblijven na het gebruik van de lenspen te verwijderen.

Het is misschien een investering, maar dan kun je wel zelf je sensor zuiver houden, maar persoonlijk zou ik dat ook niet te dikwijls doen. Gewoon één maal per half jaar is zeker meer dan voldoende, of je zou al heel dikwijls in heel stoffige plaatsen foto's moeten gaan maken.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Jadadde een beetje stof ?
        En dan nog denken dat het aan die lens lag !

Morgen vertel ik wel iets over dat sensorreinigen

greetz
        Cheeta
        Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
        flickr

Comment

Jill,

hier ben ik heel tevreden over. Het kost ietwat maar zeker zijn geld waard.

perman
          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
            Jill,

hier ben ik heel tevreden over. Het kost ietwat maar zeker zijn geld waard.
            Yep, dat is zo eentje die ik mij nog zou willen aanschaffen. Althans, ik ga voor de versie met ledjes in zodat je wat meer licht hebt als je gaat poetsen.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Ha ga dat eens opzoeken.
              Whaha, Glenn, no panico, i'm guilty...
              facebook
              Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                Beetje rare redenering. Stof is maar zichtbaar als het zichtbaar is.
                Je kan ook zeggen van nooit tot f11 en hoger te gaan ... struisvogelmethode.
                Mijn diafragma komt zelden boven f8, waarom zou ik dan met f22 gaan testen en nog het kontrast enorm verhogen?

Waarschijnlijk gaan de wielen van mijn auto ook verschrikkelijk trillen bij 200km/h, maar dat interesseert mij niet. Is dat ook struisvogelpolitiek?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Mijn diafragma komt zelden boven f8, waarom zou ik dan met f22 gaan testen en nog het kontrast enorm verhogen?

Waarschijnlijk gaan de wielen van mijn auto ook verschrikkelijk trillen bij 200km/h, maar dat interesseert mij niet. Is dat ook struisvogelpolitiek?
                  Loop jij altijd met een ND filter rond in de zonnige zomermaanden dan ?

Er zijn nog meer mensen op deze planeet dan jij en niet iedereen volgt jouw methodes.
                  Veel mensen gaan wel boven f8.

Dit is een idiote discussie met jou ... I'm bailing out ...
                  Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                    Zit ik hier goed?

Ik heb bij mijn breedhoek lens, altijd die rare stofjes zitten...
                    Heb al gekeken in mijn body, en met andere lenzen heb ik dit niet.
                    Zou dit IN de lens zitten? Help zeg...

Het zijn precies echt haartjes...

Iemand dit ook al gehad?
                    Groetjes, Jill.
                    wow, heb jij liggen rollebollen in het gras met je camera?

Dat is al een hele tuin die jij daar op je sensor kweekt
                    Groetjes,
                    Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                      wow, heb jij liggen rollebollen in het gras met je camera?
                      Hoe raad je het toch??? Maar, ssssssst je moet dat hier niet te luid zeggen dat is genant hahahaha.
                      facebook
                      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Naar mijn bescheiden mening zijn dit residus van afgelopen/uitgelopen/opgedroogde condensatiedruppeltjes ... JMHO .. als het dat niet is dan lijkt het er toch wel verdacht veel op, als dit in je lens gebeurde ben je wel bediend ..

(aan de langste "staart" te zien kan je zelfs merken waar het laatste druppeltje opgedroogd is, dat residu/vlekje is namelijk donkerder dan het spoor ...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Naar mijn bescheiden mening zijn dit residus van afgelopen/uitgelopen/opgedroogde condensatiedruppeltjes ... JMHO .. als het dat niet is dan lijkt het er toch wel verdacht veel op, als dit in je lens gebeurde ben je wel bediend ..

(aan de langste "staart" te zien kan je zelfs merken waar het laatste druppeltje opgedroogd is, dat residu/vlekje is namelijk donkerder dan het spoor ...)
                          Als dat het geval is, dan zal reinigen met een borsteltje niet veel helpen.
                          De enige reinigingsmethode die dat kan verhelpen is met Swabs en reinigingsvloeistof (en dan heb je er waarschijnlijk meerdere nodig voor het helemaal weg is).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Zeker weten doe ik het niet en ik wil geen onheilsprofeet zijn maar, als het condens is, zou ik eerder gokken op een lensprobleem dan op een sensorprobleem .. hopelijk is het op de sensor want dat krijgt men er eventueel nog af, met een lens weet ik het zo niet ...

Comment

Intussen is het duidelijk dat het de sensor is, heb met verschillende lenzen op een klein diafragma getest en het is bij elke lens zo.
                              Ik ga mij swabs aanschaffen en zo'n potje uit de apotheek.
                              facebook

Comment

Working...
                              X