Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Benodigdheden Landschapsfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door fonteintje Bekijk bericht
    Ik bedoelde het anders maar heb me vergist in mn uitleg.
    Ik bedoel, zoals appendix heeft begrepen, om geen zoomlens in de telestanden te gebruiken.
    Een groothoekzoom kan zeer zeker wel voor landschapsfotografie, die gebruik ik zelf ook.
    Hoewel ik vrijwel enkel op de groothoekstand werk.
    Met lichte vervorming als gevolg omdat ik met een kitlens werk. Maar bij landschap is dat veel minder een bezwaar dan bij architectuur.
    Waarom niet inzoomen?
    Omdat je daardoor context verliest in je foto, welke zo belangrijk is om inhoud in je landschapsfoto te leggen.
    Een landschap is een interessant en complex gegeven.
    Als je gaat inzoomen zoals mnoach zegt over dat dorpje in de verte, dan heb je geen landschapsfoto meer in de klasieke zin van het woord, maar geësthetiseerde en sfeerfoto's.
    Sommige (vele) mensen houden van laagjes, bijvoorbeeld die mooie laagjes die je krijgt in een mistig berglandschap.
    Helaas zijn die niet veel meer, dan alleen maar mooi.
    Het zijn geen foto's die lang blijven boeien.
    Het zijn foto's om het oneerbiedig te zeggen, die je in de IKEA aan de muur vind.
    Een landschapsfoto die je in een museum aan de muur vind, mikt op inhoud.
    En voor inhoud dien je uit te zoomen.
    Heeft dus helemaal niks met zoomen te maken, maar met jouw opvatting over landschapsfotografie. Want wat is het verschil tussen een prime van 180mm of een 70-200 op 180mm?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #17
      Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Heeft dus helemaal niks met zoomen te maken, maar met jouw opvatting over landschapsfotografie. Want wat is het verschil tussen een prime van 180mm of een 70-200 op 180mm?
      Dat klopt, heeft in wezen niets met het fysieke zoomen van het objectief te maken.
      Maar ik heb het over het visuele inzoomen op het landschap. Ook door gebruik van een prime 180mm “zoom je in” enfin in mijn gedachtengang. Waarschijnlijk druk ik me onduidelijk uit.

      Het enige verschil tussen een prime op 180 mm en een zoom op de 180 mm stand, is wellicht de betere kwaliteit van de primelens. Zoals minder vervorming, vignettering enz.

      Ik blijf er bij dat je op telestand of met telelenzen minder geslaagde landschapsfoto's maakt.
      En dat heeft dan inderdaad te maken met mijn visie op landschapsfotografie.
      Niet iedereen hoeft het daarmee eens te zijn, maar het weekt wel een interessante discussie los, waarvoor dank aan allen.

      Comment


      • #18
        Re: Benodigdheden Landschapsfotografie

        De uitdrukking is dan : geen tele voor landschap.

        Maar het kan best, maar misschien valt dit onder waterschapsfotografie
        400mm
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #19
          Dit stemt dus overeen met de eenzame boom. Je boot staat (enfin, drijft, vaart) in het landschap zonder land (familie van Jan). Je had ook dicherbij kunnen gaan staan (zwemmen, varen), het resultaat was hetzelfde geweest: een mooie zeeschapsfoto. Op welke manier je dichterbij komt (of verder weg gaat staan) is irrelevant, het is je uitsnede. Had je deze foto gemaakt met een kortere lens en vanaf een boot ipv aan het havenhoofd van Vlissingen (weetikveel), dan had je foto even waardevol geweest. Niet identiek, omdat een tele meer samendrukt, natuurlijk.

          Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment

          Working...
          X