Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nas, of dan toch externe harde schijven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Niet volledig akkoord. Een RAID-5 configuratie is veilig, er mag een schijf kapot gaan zonder dat je je gegevens kwijt bent. Wil je nog zekerder zijn kan je ook RAID-6 nemen, dan mogen al, twee schijven tegelijkertijd kapot gaan. Dat is een kans die zo klein is dat ze zich normaal niet zal voor doen. Vandaar dat RAID-5 eigenlijk veilig is zonder nog een extra opslag nodig te hebben.

    Ik gebruik de tweede opslag om het locatierisico te verminderen. NAS staat in kelder, wat als er bijv. een overstroming komt die de kelder onder water zet zonder dat ik de NAS in veiligheid heb kunnen brengen. Mijn PC staat op een totaal andere plaats en dat is dus veiliger. Zelfs al heb je een externe opslag op HDD, als je die in dezelfde ruimte bewaart als je PC en er breekt brand uit dan kan je het schudden.

    De moraal is dus eerder: hoe veilig wil je zijn en hoever wil je gaan? Het antwoord op die vragen bepaalt de oplossing die je zal kiezen. Ik ben zelf nog niet 100% gerust en denk aan cloud opslag voor mijn belangrijkste gegevens en media. Geloof me, als je ooit gegevens kwijt speelt leer je een belangrijke les.

    Daarnaast is een NAS veelzijdig. Ik stream bijvoorbeeld al mijn media, dus foto's, home movies, speelfilms, series, muziek, naar de huiskamer zonder nog afhankelijk te zijn van fysieke media. Eens je dat gewoon bent zie je al snel de meerwaarde in van de kost van een NAS.

    Verstuurd van mijn GT-N8000 met Tapatalk
    Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

    Comment


    • #17
      Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

      Dan is er nog altijd het blikseminslaggevaar of een overbelasting van het elektriciteitsnetwerk, als je in de cloud kunt gaan of een hdd hebt die maar sporadisch aanligt ben je toch NOG zekerder veronderstel ik.
      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

      Comment


      • #18
        Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

        De cloud zou theoretisch de beste back-up garantie moeten geven op voorwaarde dat het een betrouwbare service is (o.a. qua toegangsbeveiliging, maar ook of de service binnen x jaar nog bestaat bvb.).
        Anderzijds ... een paar TB uploaden naar een of andere (vaak exotische en amper controleerbare) cloud service duurt een eeuwigheid en kost wellicht ook een fortuin.
        Mij lijkt het nog wat te vroeg ...
        Master the craft, and the art will follow.
        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

        Comment


        • #19
          Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

          Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
          De cloud zou theoretisch de beste back-up garantie moeten geven op voorwaarde dat het een betrouwbare service is (o.a. qua toegangsbeveiliging, maar ook of de service binnen x jaar nog bestaat bvb.).
          Anderzijds ... een paar TB uploaden naar een of andere (vaak exotische en amper controleerbare) cloud service duurt een eeuwigheid en kost wellicht ook een fortuin.
          Mij lijkt het nog wat te vroeg ...
          het kost erg weinig click 3€ per maand, doch upload is de eerste keer traag! eenmaal dat het erop staat houdt het systeem het wel bij en als je het snel wil erop zetten, kan je een disk toesturen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #20
            Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

            Niet volledig akkoord. Een RAID-5 configuratie is veilig, er mag een schijf kapot gaan zonder dat je je gegevens kwijt bent. Wil je nog zekerder zijn kan je ook RAID-6 nemen, dan mogen al, twee schijven tegelijkertijd kapot gaan. Dat is een kans die zo klein is dat ze zich normaal niet zal voor doen. Vandaar dat RAID-5 eigenlijk veilig is zonder nog een extra opslag nodig te hebben.
            En wat bij een defect van de raid-controller? Bij een raid-controller kan zelfs de firmware-versie belangrijk zijn om nog iets van gegevens te kunnen recupereren van de schijven...
            Nikon D800 + D500, veel glas, licht, ballast, ...

            Comment


            • #21
              Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

              Oorspronkelijk geplaatst door Peter.B Bekijk bericht
              En wat bij een defect van de raid-controller? Bij een raid-controller kan zelfs de firmware-versie belangrijk zijn om nog iets van gegevens te kunnen recupereren van de schijven...
              absoluut... je koopt steeds een extra raid controller als spair part...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #22
                Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                het kost erg weinig click 3€ per maand, doch upload is de eerste keer traag! eenmaal dat het erop staat houdt het systeem het wel bij en als je het snel wil erop zetten, kan je een disk toesturen...
                Is dit werkelijk maar 3 euro per maand voor onbeperkt en zonder addertjes onder het gras?
                Want als je dit vergelijkt bij andere , dan is dit gewoon spotgoedkoop!!

                Comment


                • #23
                  Re: Nas, of dan toch externe harde schijven?

                  Heeft er nog iemand anders ervaring met die site van d_oracle ?

                  Bedankt!

                  Comment

                  Working...
                  X