Vorige week gebeurde er iets in de Tiensestraat in Leuven waardoor de fakbars besloten te sluiten. Ik was op dit moment ook in Leuven en was het geheel aan het filmen met mijn smartphone. Opeens komt er een politieagent naar mij toe, verwijder onmiddellijk dat filmpje, het is niet toegestaan hier te filmen. Aan de overkant zijn ze aan het filmen voor VTM, er staan verschillende fotografen met dslr's die foto's aan het nemen zijn... Ik zeg hem dat het in België toegestaan is te filmen en te fotograferen indien men zich op een openbare plaats bevond. Hij haalde dan iets aan 'wat als de persoon die je filmt klacht indient?'. Ik zei dan 'die heeft geen poot om op te staan, want het is duidelijk dat het geheel het onderwerp is van de foto en niet de persoon die toevallig gedurende een aantal seconden in beeld is.'
Lang verhaal kort, hij dreigde ermee mij te arresteren als ik de video niet verwijderde. Ik was plezier aan het maken met mijn vrienden en had niet veel zin om gearresteerd te worden, dus ik heb de video dan maar verwijderd.
Was ik in mijn recht of was ik verkeerd? Ik heb al verschillende dergelijke verhalen gehoord, maar meestal vanuit de VS dan, ik neem aan dat de wetgeving daar anders is.
Lang verhaal kort, hij dreigde ermee mij te arresteren als ik de video niet verwijderde. Ik was plezier aan het maken met mijn vrienden en had niet veel zin om gearresteerd te worden, dus ik heb de video dan maar verwijderd.
Was ik in mijn recht of was ik verkeerd? Ik heb al verschillende dergelijke verhalen gehoord, maar meestal vanuit de VS dan, ik neem aan dat de wetgeving daar anders is.
Comment