Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe digitale foto's bewaren?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Eventjes kort verklaren hoe ze weten dat een medium 100 jaar kan meegaan als het nog niet eens 10 jaar bestaat :
    een CD-R gaat achteruit om verschillende redenen, o.a. UV-straling, warmte, vochtigheid enz.
    Neem nu bvb UV. Bij gewoon gebruik kan men schatten hoeveel UV een CD-tje te verwerken krijgt per jaar. Als je nu een testCD in een labo bestraalt met een hoeveelheid UV die overeenkomt met 100 jaren normaal gebruik, en hij overleeft het, dat kan je redelijkerwijze veronderstellen dat je CD-s 100 jaren gaan meegaan.
    Voor warmte ligt het iets anders. Dit heeft te maken met het feit dat chemische processen sneller vorderen bij hogere temperaturen. Zo kan men 100 jaren bij 20 graden simuleren door een testCD bvb 1 jaar op 50 graden te houden.
    Voila, dus dergelijke beweringen zijn misschien niet uit ervaring, maar toch redelijke veronderstellingen (natuurlijk wel meestal naar boven afgerond uit commerciele overwegingen).

Comment

Re: Hoe digitale foto's bewaren?

Naast de types van cdr en/of DVD stel ik mij ook vragen hoe ze te bewaren?

Op een droge donkere plaats met een matige temperatuur lijkt mij vanzelfsprekend, maar in wat steek je de cdr/dvd's ?

- jewel case (klassieke plastieken cd doos) --> zeer veel plaats
      - sleeve, maar in welke dan (kunstof, papier -kun je op schrijven!-,...)
      - kaft met sleeve's

Dan een aantal in een kunstof doos???

Iemand referenties naar wat de beste levensduur geeft?

Alain

Comment

Ik denk dat alles wat UV, overdreven warmte, vocht tegenhoudt geschikt is...

Dus zo lang alles donker, fris maar niet te koud en droog bewaard wordt dat het dan in orde is...Of vergis ik me hier?

Comment

Ik heb ooit een test gelezen van CD-branders, en daarbij kon je heel duidelijk zien dat de CD's best niet aan hun maximum snelheid beschreven worden. Dat geldt zowel voor de snelheid van de brander als voor de snelheid van de schijfjes.
          Op die maximum snelheid waren bepaalde delen van het schijfje niet perfect beschreven. Alle data was wel leesbaar, maar als zo'n CD een heel klein beetje veroudert, dan zullen er al heel snel problemen optreden.

Ik brand mijn CD's altijd aan de helft van de opgegeven maximum snelheid (24X is voor mijn ruim snel genoeg ) . Zelfs met audio CD's die al 5 jaar in mijn auto liggen heb ik nog nooit problemen gehad.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
            Ik heb ooit een test gelezen van CD-branders, en daarbij kon je heel duidelijk zien dat de CD's best niet aan hun maximum snelheid beschreven worden. Dat geldt zowel voor de snelheid van de brander als voor de snelheid van de schijfjes.
            Op die maximum snelheid waren bepaalde delen van het schijfje niet perfect beschreven. Alle data was wel leesbaar, maar als zo'n CD een heel klein beetje veroudert, dan zullen er al heel snel problemen optreden.

Ik brand mijn CD's altijd aan de helft van de opgegeven maximum snelheid (24X is voor mijn ruim snel genoeg ) . Zelfs met audio CD's die al 5 jaar in mijn auto liggen heb ik nog nooit problemen gehad.
            Ik brand mijn cdr's met foto's op de laagste snelheid, duurt wat langer maar dat is verwaarloosbaar tov foto's verliezen. Ook altijd 2 exemplaren, waarvan één op een andere locatie ligt. Ik schrijf ook nooit op de cdr zelf.

Voor ik een cdr vol heb neem ik neem alleen backups op een cd-rw, maar ook op 2 externe harde schijven. De foto's blijven achteraf ook op deze schijven staan.

Vermits de cdr echt wel nood backups zijn, zou ik ze ook liefst goed opbergen. Gisterenavond nog wat gezocht en jewel cases (cd-doosjes) worden toch op een paar plaatsen aangeraden. Vraag blijft waar je deze in plaatst, ik dacht bovendien dat nogal wat houtfineer meubelen voor cdr schadelijke dampen geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Choclat-Moose
              Ik denk dat alles wat UV, overdreven warmte, vocht tegenhoudt geschikt is...

Dus zo lang alles donker, fris maar niet te koud en droog bewaard wordt dat het dan in orde is...Of vergis ik me hier?
              In grote lijnen heb ik dat ook gevonden. Er staat mij iets bij dat bepaalde dampen van bewerkt hout (bv. fineer en vezelplaten in meubelen) ook schadelijk zijn.

Comment

Ondertussen een zeer nuttige Engelstalige link gevonden :

Care and Handling of CDs and DVDs: A Guide for Librarians and Archivists by Fred R. Byers October 2003 Copublished by Council on Library and Information Resources and National Institute of Standards and Technology Copyright 2003 by the Council on Library and Information Resources and National Institute of Standards and Technology. No part of this Read More

Of de pdf versie :

Of nog meer cdr informatie :

Alain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The E@sterbunny
                  Mmm Taijo Yuden CD's ... dacht dat die maar 1 tot 2 jaar bestaan?
                  Sinds kort DVD .. volle tevredenheid -> denk dat iedereen die afgelope 2 jaar data op CD/DVD zet nog geen prob's kende. Mij gaat het om problemen na 5, 10 ... jaar
                  Bestaan al veel langer , dit zijn de makers van TDK cd's .

Gold cd's zijn nog steeds te krijgen , niet van kodak maar wel van Bv. Hi space en Mitsui
                  http://www.dullaert.net

Comment

Die van Hi-Space te koop bij Foto Brenner:

http://www.brenner-foto.de/default.a...0&MENPRO=3&ES=

Ik zie dat ze er ook Scratch-Proof Cd's hebben...werkt dat? Zou dat helpen dus...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blue.eyes
                      Dat merk is ook te vinden bij de colruyt (en enkel in de colruyt). Ze zijn wel tamelijk duur (€1/st) en MPO (hispace) is ook een relatief kleine fabrikant waardoor weinig of geen schrijvers voor deze cdrs geoptimaliseerd zijn.
                      Sorry om dit oudje weer levend te maken, maar 'k geloof dat de Colruyt er mee is gestopt met Hi Space Gold?
                      Tenminste dat heeft men mij verteld toen ik er navraag naar deed.
                      Wat denken jullie van Emtec Gold (www.emtec.be) Dezelfde kwaliteit of Hi space?

Comment

Ik heb 2 externe LaCie HD's van 250 GB elk op mijn PC, ééntje voor mijn 1D2 en ééntje voor mijn D60. Daarnaast heb ik nog eens 2 externe LaCie HD's van 250 GB elk die niet aangesloten zijn maar die ik aansluit via mijn laptop die op een netwerk zit. Dat zijn mijn BU drives.
                        Op mijn PC heb ik nog een aantal interne HD's voor alle andere foto's (S70, Ixus, edm...). Ook alles in dubbel.

Met Archive Creator brand ik ook regelmatig DVD's en die worden op een andere locatie opgeslagen.

Comment

Maar wat als je huis opeens afbrand?
                          Dan ben je niet veel meer met al je backups op cd/dvd/HD.

Vandaar dat ik altijd nog een copie maak en ze bij iemand
                          anders leg. Je weet nooit.
                          Dans koning, dans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk
                            Sorry om dit oudje weer levend te maken, maar 'k geloof dat de Colruyt er mee is gestopt met Hi Space Gold?
                            Tenminste dat heeft men mij verteld toen ik er navraag naar deed.
                            Wat denken jullie van Emtec Gold (www.emtec.be) Dezelfde kwaliteit of Hi space?
                            Die EMTEC GOLD CD's eb DVD's staan bij de Makro in reclame vanaf woensdag.
                            10,90 euro voor 10 CD's
                            9,90 euro voor 3 DVD's
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jowein
                              Maar wat als je huis opeens afbrand?
                              Dan ben je niet veel meer met al je backups op cd/dvd/HD.
                              Als m'n huis afbrandt, dan zullen een paar stomme HD's met wat onbelangrijke foto's wel de minste van m'n zorgen zijn...
                              Greetz, Kariboe
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

- Goede selectie maken dat ge niet te veel foto's moet bewaren (want soms zie ik bvb bij mijn broer foto's waarvan ik mij afvraag waarom hij dat zelfs nog wil houden)
                                - RAW Files omvormen naar JPG
                                - Originele RAWS + HQ JPG's gaan op harde schijf
                                - Backup van die harde schijf (ook andere data) gebeurd wekelijks op externe harde schijf (af en toe de belangrijkste data op CD/dvd, maar daar zitten mijn foto's niet bij wegens te kleine DVD's...)
                                - ALLE jpg's worden op mijn Pixagogo account (www.pixagogo.com) gezet. Mocht mijn huis afbranden ben ik in het slechtste geval mijn RAW files kwijt.

Ik wil nu mensen geen schrik aanjagen, maar stel dat je uw RAW files goed kunt bewaren (gelijk op welk medium)...
                                Wie kan garanderen dat je deze RAW files nog kunt openen (geschikte software) over bvb 50 jaar... Of misschien; zal je een CD nog kunnen lezen, nog bestaan (cfr de diskettes...)...

Mijn conclusie; Zolang je er mee bezig blijft en ge beetje weet wat je doet, dan ben je safe voor de toekomst. Maar wat er daarna zal gebeuren... i don't know...
                                Backups over internet zijn volgens mij wel iets voor de (nabije) toekomst! (bvb 50 giga huren in een goed onderhouden datacenter waar jij uw backup kan plaatsen en waar je de garantie krijgt dat de data blijft, door hun redundante systemen (RAID, HOT SWAP, MIRROR van verschillende fysieke locaties,...) Dit alles kan momenteel al verkrijgbaar, maar is nog wat kostelijk (veel bedrijven nemen zo backups)... Maar er zit volgens mij een goede toekomst in!
                                lowagie.be

Comment

Working...
                                X