Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
"noodzakelijk" Daarom heb ik ook een 24" 1920x1200 Dell scherm erbij gekocht, het scherm van mijn laptop had geen accuraat scherm. Zorg ervoor dat je het scherm gezien hebt! En kies 1 dat je kan aanpassen (gamma, contrast,...)
Ik heb het woord 'noodzakelijk' niet in de mond genomen denk ik
Overigens, het gaat niet zozeer om de kleuraccuraatheid, zwartwaardes etc dat ik zei dat een 1920x1080 aan te raden is. Dat is gewoon veel scherper en bied je veel meer ruimte. Ik heb het zelf op mijn 15.6'' laptop en als ik een andere 15.6'' laptop zie met het standaard 1366x768 scherm lijkt het heel erg onscherp en heel erg weinig plaats, vooral in de hoogte.
Het scherm van mijn Asus N53SV is ook niet geschikt voor fotobewerking, te weinig contrast en te slechte zwartwaarden waardoor je alle foto's standaard met teveel contrast bewerkt. Daarvoor heb ik ook een 24'' 1920x1200 Dell scherm
70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com
Vreemd dat men voor de keuze van een grafische kaart voor Adobe software nog altijd die CUDA-cores erbij haalt. De enige applicatie van Adobe die daar op dit ogenblik voordeel uit haalt is Première pro (en dan nog enkel op een aantal types grafische kaarten, hoewel je de lijst wel zelf kan uitbreiden, waardoor het soms ook werkt op "niet" ondersteunde kaarten).
Photoshop gebruikt ook voor bepaalde zaken de versnellingsfuncties op de grafische kaart (of kan deze gebruiken als je het ingeschakeld hebt), maar dat heeft niets te maken met CUDA, en werkt dus evengoed op ATI grafische kaarten (die geen CUDA aanbieden). In principe had men verwacht dat CS 6 wel ondersteuning voor CUDA ging hebben, maar dat is dus NIET het geval (buiten die première pro dan).
De hoeveelheid ram voor de grafische kaart voor Photoshop speelt dus eigenlijk niet veel rol. Je hebt die wel nodig voor 3D toepassingen (en eventueel voor die CUDA) maar je zal dus geen snelheidswinst ondervinden tussen een 1 GB of 2 GB ram op je grafische kaart voor een Photoshop. Mocht je veel 3D spellen spelen bv. is dat wel anders (toch als je hogere resoluties wil gebruiken)...
Ook After Effects maakt hier gebruik van, en zelfs Photoshop is veel sneller met de nVidea kaarten! (van dezelfde prijsklasse)
Alle videotoepassingen van Adobe zullen uiteindelijk die Cuda wel gebruiken bij het renderen.
Maar dat Nvidia sneller zou zijn dan AMD-kaartjes zou me straf lijken. Als ze openGL en openCL ondersteunen zal er niet veel verschil zijn. Meer uitleg kan je hier vinden.
De 4e zin zegt al voldoende : "MGE is new to Photoshop CS6 and uses both the OpenGL and OpenCL frameworks. It does not use the proprietary CUDA framework from nVidia."
Kan je eens zorgen voor een benchmark waar je dat verschil ziet ?
Ik heb het gewoon zelf gemerkt, op het bureel hebben we 2 identieke pc's, op hetzelfde moment besteld. Allebij dell, xeon processoren en 12gb ram, Raid 0 (met 10.000 rpm hard drives),... (beide gebruiken ook identiek dezelfde 2 screen setup) Enkel heeft de ene een Nvidea kaart en de andere een AMD, prijsverschil is 35 euro meer voor de AMD omdat de persoon die deze moest gebruiken niet werkt met Adobe en de andere wel (we lazen op de site van Adobe dat het beter zou werken met Nvidea), ze werken wel beide met photoshop en het verschil met eenzelfde bestandgrote is WEL merkbaar. Behalve dat de ene met 3Ds MAX werkt en de andere met Adobe Master Collection CS5 en 6, staan er precies dezelfde programma's op.
Wanneer komt hij binnen? Laat ons dan eens de uitslag weten , zeker qua scherm.
Ben nog niet veel thuis geweest sinds ik de laptop heb maar de eerste ervaringen zijn als volgt:
- snel opstarten, snel werken (hemelsbreed verschil bvb. bij het opstarten van photoshop)
- scherm bevalt heel goed: heel duidelijk, realistische kleuren (had net een aantal foto's laten afdrukken die ik bewerkt had op de oude laptop, en de nieuwe blijkt de kleuren veel realistischer weer te geven dan de oude)
- keyboard "ligt goed in de hand"
- batterij houdt het lang vol
- niet zo lelijk als verwacht
Kortom, tot nu toe best tevreden van mijn aankoop, ben alleen nog wat aan't vechten met Windows 7 momenteel.
Heb ook even zitten vechten met windows 8 , maar nu ik het na 7 dagen eindelijk helemaal tot op de grond doorheb !!!! Weet wel dat je uw win 7 mag upgraden voor 15 euries hé, als het volledig uitkomt.
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Rietje en ik hebben er elk zo eentje op onze bureau staan sinds de verhuis
Jaja
Goeie keuze, ik heb deze nu ook al enkele maanden, prijs/kwaliteit overtreft geen enkel merk deze laptop . . . Als het op kwaliteit en duurzaamheid aankomt, staat ASUS bovenaan....
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Goeie keuze, ik heb deze nu ook al enkele maanden, prijs/kwaliteit overtreft geen enkel merk deze laptop . . . Als het op kwaliteit en duurzaamheid aankomt, staat ASUS bovenaan....
Bedankt, maar het is al te laat voor mij
Nu, ik heb geen spijt hoor, want ik zou er de 200€ meer niet voor over gehad hebben. 18 inch is sowieso te groot voor mij om nog als laptop te functioneren en die Asus is dan wel Full HD, maar ik ben nu ook heel erg tevreden van het scherm.
Kortom, wat de prijs/kwaliteit betreft ben ik nu echt gewonnen voor Lenovo. Ik denk niet dat er voor mijn budget iets beters te verkrijgen waS. Kwaliteit en duurzaamheid is naar het schijnt ook echt top bij Lenovo trouwens.
Asus heeft ook een hele goede naam, maar daarbij zou de support/garantie de laatste maanden (sedert de populariteit in ketens als Vandenborre) behoorlijk te wensen overlaten (1-2 maand je laptop kwijt...)
Ik heb het gewoon zelf gemerkt, op het bureel hebben we 2 identieke pc's, op hetzelfde moment besteld. Allebij dell, xeon processoren en 12gb ram, Raid 0 (met 10.000 rpm hard drives),... (beide gebruiken ook identiek dezelfde 2 screen setup) Enkel heeft de ene een Nvidea kaart en de andere een AMD, prijsverschil is 35 euro meer voor de AMD omdat de persoon die deze moest gebruiken niet werkt met Adobe en de andere wel (we lazen op de site van Adobe dat het beter zou werken met Nvidea), ze werken wel beide met photoshop en het verschil met eenzelfde bestandgrote is WEL merkbaar. Behalve dat de ene met 3Ds MAX werkt en de andere met Adobe Master Collection CS5 en 6, staan er precies dezelfde programma's op.
En over welke grafische kaarten heb je het dan ? En de benchmark die je daarvoor hebt gebruikt was ? Of bij welke functies voel je dat verschil ? Want eigenlijk zijn er niet veel waar Photoshop de versnellingsfuncties van de grafische kaart gebruikt. De hoofdmoot gebeurt nog altijd door de gewone CPU.
1. Het enormste verschil in Premiere.
2. In photoshop is het merkbaar als je met veel layers werkt.
3. In lightroom is het exporteren duidenlijk sneller, in photoshop exporteer ik nooit grote hoeveelheden foto's, maar dat zal ook wel sneller zijn.
De exacte gpu's weet ik niet precies, kan het opzoeken op de pc's over een week...
Comment