Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Recht op foto's fotoshoot?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Recht op foto's fotoshoot?

Oorspronkelijk geplaatst door Gerald Photo Bekijk bericht
    900,- ... Deftige bestelling! Nogal wat forse vergrotingen genomen in kaders of zo?
    2 keer 40 op 40 op canvas + 1 keer 40 op 60 op canvas + 7 keer 20 op 20 op 'afwasbaar fotopapier'...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jore293 Bekijk bericht
      2 keer 40 op 40 op canvas + 1 keer 40 op 60 op canvas + 7 keer 20 op 20 op 'afwasbaar fotopapier'...
      geen idee van pro's hun prijzen, maar dit lijkt me weinig voor 900 euro zeker omdat 60-40 nu zo geen groot canvas is.

voor de pro's die hier fijn en duidelijk reageren, is geen aanval op jullie (kweet da jullie er iets aan moeten overhouden, maar das mijn idee)

voor 900euro zou er toch mogen een cd bijzitten met desnoods 6mp jpg's.

(foto's genomen in't materniteit bij ons beide dochters was een bestelling van 250€ voldoende, moesten ze ok geweest zijn hadden we da uitgegeven.
      maar das een discussie totaal off topic)
      nikon stuff

Comment

ja, dure jongen.
        De ondertussen eeuwige discussie.
        Wellicht oa ook de reden waarom de ene na de andere fotograaf met winkel en eigen studio er mee stopt.
        De wereld is denk ik veranderd van een papieren naar een digitale wereld.
        De mensen zijn verbijsterd als ze geen bestanden mee krijgen.
        Ik denk dus ook dat beroepsfotografen die enkel met fotografie en de nabestellingen hun boterham moeten verdienen, het niet simpel hebben momenteel.
        Deep respect.
        Niet tegenstaande zouden ze een middenweg moeten kunnen vinden, dat ze minimaal een beeldschermresolutie dvd zouden moeten meegeven
        Bestellingen uiteraard via hem.
        Ik vrees anders dat de terugloop van locale dorpsfotografen niet te stoppen is. Op de echte beeldkunstenaars te na natuurlijk
        Ik heb als officieel fotograaf in bijberoep al heel wat klanten weten over komen van fotografen die enkel werken op de manier zoals hierboven beschreven.
        Dat is heel vervelend voor de Pro's maar toch een vaststaand feit.
        Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

Comment

Ik denk dat een aantal mensen graag digitale foto's hebben om af te spelen in zo'n digitaal fotokadertje?
          Ik begrijp de redenering en de vergelijking met de negatieven uit het analoge tijdperk, maar om eerlijk te zijn, van de foto reportages die ik hier heb liggen (trouw van mijn ouders, mijn communies,...) hebben we ook de negatieven hier liggen. Daarentegen, als je extra foto's wou van die negatieven moest je terug gaan naar die fotograaf. Nu stap je gewoon in de Delhaize binnen met je usb'tje en heb je extra foto's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            en wat als de zaak failliet gaat..?
            waar gaan die negatieve dan heen..?
            grt,bouk.
            Tot nader order is een foto een consumptieprodukt.

Ik heb nog niemand, bij het kopen van een wagen, horen vragen "maar kan ik binnen 30 jaar nog dit model kopen?"
            http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
              Tot nader order is een foto een consumptieprodukt.

Ik heb nog niemand, bij het kopen van een wagen, horen vragen "maar kan ik binnen 30 jaar nog dit model kopen?"
              Maar wel onderdelen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De moeilijkheid die we als pro's hebben met het meegeven van schermrsolutie is dat veel cheapo klanten enkel dit nemen om die dan af te drukken bij Hema of Kruidvat.

Dat ze elders afdrukken is voor sommigen al een probleem. Mij niet. Maar het echte probleem is dat een 10x15 afdruk van een schermresoultie absurd lelijk is en pros willen niet dat hun werk zo zichtbaar gemaakt wordt want andere "kijkers" vinden dan die fotos van die pro lelijk gemaakt.

Ik lever van alles. Alles heeft zijn aangepaste prijs. Ook "internet" resolutie.
                Portret fotograaf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gerald Photo Bekijk bericht
                  De moeilijkheid die we als pro's hebben met het meegeven van schermrsolutie is dat veel cheapo klanten enkel dit nemen om die dan af te drukken bij Hema of Kruidvat.

Dat ze elders afdrukken is voor sommigen al een probleem. Mij niet. Maar het echte probleem is dat een 10x15 afdruk van een schermresoultie absurd lelijk is en pros willen niet dat hun werk zo zichtbaar gemaakt wordt want andere "kijkers" vinden dan die fotos van die pro lelijk gemaakt.
                  en terecht hoor:
                  Lage resolutie is net voldoende om bvb op te sturen op Facebook. Hiermee zelf afdrukken bestellen is niet mogelijk zonder dat pixels grof zichtbaar zijn. Ons logo staat op elk beeld. Vanaf de 11e JPG op dezelfde CD = GRATIS (maw een volle CD is maximum 100,- euro).
                  Hoge resolutie is de originele resolutie van de camera (kan iets minder zijn indien bij nabewerking de foto uitgesneden wordt). Hiermee kan u zelf vergrotingen afdrukken. Vanaf de 11e JPG op dezelfde DVD = GRATIS (maw een volle DVD kost maximaal 250,- euro)
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Maar wel onderdelen.
                    OK je vond de fout in mijn vergelijking.

Laat me dan een consumptieproduct zonder mechanische onderdelen nemen. Tenslotte is een foto dat ook. Laat ons zeggen; een zitbank.
                    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      en terecht hoor:
                      Lage resolutie is net voldoende om bvb op te sturen op Facebook. Hiermee zelf afdrukken bestellen is niet mogelijk zonder dat pixels grof zichtbaar zijn. Ons logo staat op elk beeld. Vanaf de 11e JPG op dezelfde CD = GRATIS (maw een volle CD is maximum 100,- euro).
                      Hoge resolutie is de originele resolutie van de camera (kan iets minder zijn indien bij nabewerking de foto uitgesneden wordt). Hiermee kan u zelf vergrotingen afdrukken. Vanaf de 11e JPG op dezelfde DVD = GRATIS (maw een volle DVD kost maximaal 250,- euro)
                      grt,bouk.
                      Heh dat komt direct uit mijn prijslijst!
                      Portret fotograaf

Comment

Terloops...
                        Onze jurist is nog op vakantie tot in september maar ik heb wel al reacties van konfraters.

Enerzijds moet je altijd zien of dit in de algemene verkoopsvoorwaarden zit.
                        Sommigen zijn van oordeel dat het een verbruiksproduct is (zoals al eerder vermeld in deze thread).
                        Nog anderen herinneren eraan dat de fotograaf enige eigenaar blijft van zijn werk (nvdr dit is auteursrechterlijk wel juist) en dat hij dan ook de beelden mag wissen na de eerste aflevering van afdrukken... Hoewel hij dat toch niet doet.
                        De meesten doen wel hun uiterste best om zo goed mogelijk te garanderen dat data niet verloren gaat. Ze hebben een NAS met meerdere schijven in RAID en hebben een beelden massa van verscheidene Terabytes. Dit is wat ikzelf bij een aantal heb vastgesteld.

Persoonlijk denk ik dat er niks legaals vastgesteld is maar 100% uitsluitsel komt nog in september.
                        Portret fotograaf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                          Laat me dan een consumptieproduct zonder mechanische onderdelen nemen. Tenslotte is een foto dat ook. Laat ons zeggen; een zitbank.
                          Ik denk dat de meeste fotografen het meeste werk hebben van niet consumenten ten minste degene die ik hier in de buurt ken en dan gebruik je gewoon voor alle klanten het zelfde opslagsysteem.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht

Wat gebeurt er anders? Fotografen worden oud, gaan op pensioen, en de kinderen ruimen de zolder op. Al die negatieven komen dan in het containerpark terecht.
                            Ondertussen is jouw trouwfoto in de mooie lijst een beetje vergaan, en je wil 30 jaar later een nieuwe bestellen?
                            Waar is de fotograaf ? Nergens te vinden, terwijl al die klanten van hem netjes hun negatieven zelf hadden kunnen bewaren.

My 2 cts
                            Dpaul
                            Er zijn ook fotografen die hun bronmateriaal weggeven wanneer ze stoppen. Een honderd jaar oude en gerenommeerde fotozaak in Eindhoven plaatste een advertentie waarin hij zijn klanten opriep de negatieven (dat moeten er honderdduizenden zijn geweest) bij hem gratis op te halen daar hij door gebrek aan opvolging stopte met zijn winkel.

Comment

Zie mijn vorige post, het kan toch niet moeilijk zijn.

Je onderhandelt met een fotograaf op voorhand, en als je de negatieven (raw files) wil dan zorg je dat dat in het contract (overeenkomst) staat.
                              Aan een bepaalde prijs. Zo simpel.

En dat bepaalde fotografen bij stopzetting een advertentie plaatsen, strekt tot hun beroepseer, ik denk dat het er evenveel zijn als er backups nemen op een Raid disk.

Dpaul
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

Comment

Working...
                              X