Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijd en iso

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sluitertijd en iso

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Dat is flauwe kul, hè. Als het gebruikt wordt om boogminuten en boogseconden aan te geven wil dat nog niet zeggen dat het voor andere dingen niet gebruikt wordt. Zo zal een Amerikaan z'n lengte aan kunnen geven met 5' 4" en dan gaat het niet om een hoek. Zo worden beide ook gebruikt om tijd aan te geven. Het een sluit het ander niet uit. Trouwens, als de camera 0"5 aangeeft, ga jij er dan van uit dat het om een hoek gaat?

Edit: Buzzekeueh was me voor.
    dan gaat het voor mij ook niet om een hoek, maar om tijd.
    enkel wordt dit gebruikt om het verkort te kunnen weergeven op een display.
    maar eigenlijk zou er moeten staan min./sec.
    het staat zelfs in je link -> Aanwijzing van eenheden

grts
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
      als je dan toch puntje op de i wil zetten, dan is het gebruik van het aprostof of aanhalingstekens verkeerd en geven niet de tijd in seconden en minuten weer
      dan gaat het voor mij ook niet om een hoek, maar om tijd.
      Je leert snel.

Comment

zou als ik van u was dringend een mailtje sturen naar wikipedia om èèn en ander aan te passen.

grts
        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
        www.korandoke.be

Comment

zou als ik van u was dringend een mailtje sturen naar wikipedia om èèn en ander aan te passen.
          Waarom zou ik? Je doet net of het mijn schuld is dat die camera dat zo aangeeft.
          Ik heb het niet verzonnen, hoor. Trouwens, je kunt zelf de tekst aanpassen als je dat nodig vindt, daar hoef je niet voor te mailen.

Comment

er hoeft helemaal niets aangepast te worden voor mij.
            dat het nu in een camera zo wordt aangegeven is enkel om plaatst te sparen op het display.
            voor mij is het een uitgemaakte zaak dat aanhalingstekens eenheden zijn voor booggraden weer te geven.
            en uren, minuten en seconden eenheden zijn om tijd weer te geven.

grts
            www.korandoke.be

Comment

er hoeft helemaal niets aangepast te worden voor mij.

Comment

hier ben ik het totaal eens met je hoe je u zelf weergeeft met een icoon

grts
                www.korandoke.be

Comment

dat het nu in een camera zo wordt aangegeven is enkel om plaatst te sparen op het display.
                  Raar, he: ik zit naar de Tour de France te kijken en er staat in beeld dat de gele trui op 2' 28" van de kopgroep rijdt terwijl er plaats genoeg is op mijn tv-scherm om 2 min. 28 sec. te schrijven. Wat een sukkels zijn het toch.

't Is wel een bochtige etappe, dat wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door montana Bekijk bericht
                    als ik nu een foto wil nemen van een surfer en ik wil de surfer zeer goed in beeld en het water dat ge de golfen zeer goed kan zien . wat voor sluitertijd en iso heb je dan ongeveer nodig?
                    Zet om te beginnen je camera in de "A" stand (= diafragmavoorkeuze omdat scherptediepte bij de meeste onderwerpen van belang is. Neem je echter vooral actiefoto's, dan kan je eventueel de "S" stand (sluitertijdvoorkeuze) gebruiken).
                    Bij het nemen van actiebeelden speelt het licht een doorslaggevende rol. Stel je diafragma zodanig in dat je minstens 1/500 sec overhoudt. Verhoog alleen je ISO als je merkt dat je zelfs op f/5.6 niet aan 1/500 sec komt.
                    Vb. bij veel licht: ISO 200 - f/8 - 1/800 sec
                    Vb. bij bewolkt weer: ISO 400 - f/5.6 - 1/500 sec
                    Hou er uiteraard rekening mee dat sluitertijd en diafragma aan elkaar gelinkt zijn. Verander je diafragma, dan verandert je sluitertijd automatisch mee. Dit wil dus zeggen dat er momenten zijn wanneer er té weinig licht is om fatsoenlijke actiefoto's te nemen (bvb wanneer je op f/5.6 en ISO 800 nog niet aan de gewenste 1/500 sec komt)

Opmerking bij de reactie van korandoke: "sluitertijd minstens evenveel als je lens mm, dit om onscherpte te voorkomen vb. 200mm lens sluitertijd 1/200 sec". Dit geldt om bewegingsonscherpte tegen te gaan door bewegingen van de fotograaf, NIET van het onderwerp!

Cheers,
                    Philippe
                    Last edited by Photophil (De); 15 juli 2012, 12:20.
                    beeldbank www.arterra.be
                    persoonlijke site www.wildeyes.be
                    Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

Comment

@philippe, als ik de ts zen vraag beoordeel meen ik dat zen kennis pover is, hij heeft zelf geen idee wat het verschil van 3 sec of 1/250 s. is laat staan wat dit op het beeld invloed heeft.
                      daarom dat ik voorstelde de sluitertijd in te stellen naar de mm op de lens. dit om scherpe beelden te hebben.
                      deze regel geld als algemene leidraad voor beginners, zelf weet ik ook wel dat dit in de meeste gevallen zorgt voor bewegingen van de fotograaf tegen te gaan maar maar zal tevens op het bewegend onderwerp invloed hebben.
                      zie hem nog geen scherpe beelden nemen met een sluitertijd van 1/8 van een surfer die in actie is, meen dat dit dan ten goede komt voor zowel bewegingsonscherpte van de fotograaf als van de bewegende surfer in actie.

grts
                      www.korandoke.be

Comment

En aangezien een 550D een crop camera is,

moet je toch 1/320 aanhouden (200mm * 1,6) om de bewegingsonscherpte van de fotograaf tegen te gaan?
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photophil (De) Bekijk bericht
                          Bij het nemen van actiebeelden speelt het licht een doorslaggevende rol.
                          Is dat niet bij iedere foto zo?
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Niet bij een RX.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Het gaat over "actiefoto's". Weinig licht = lange sluitertijd => onmogelijk actie te bevriezen.
                              beeldbank www.arterra.be
                              persoonlijke site www.wildeyes.be
                              Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

Comment

ik heb nu eens dit filmpje zitten bekijken http://vimeo.com/5234925 nu ben ik wel iets wijzer geworden maar ook niet
                                b.v.b in de driehoek dat hij uittekend geeft hij een diafragma van F4 een sluitertijd van 1/400 en een iso van 100. nu als hij de diafragma aanpast naar F8
                                zegt hij dat dit maar 2 stopts zijn, nu heb ik eens zitten kijken naar mijn toestel en daar heb ik dus de diafragmas F4 en F8 niet op staan mijn diafragmas gaan van
                                4.5 / 5 / 5.6 / 6.3 / 7.1 / 8.0 / 9.0 / 10 / 11 / 13 / 14 / 16 / 18 / 20 / 22 / 25 / en 29 hoe komt dit? of ligt dit aan de lens?
                                Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Comment

Working...
                                X