Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reglement Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Reglement Showcase

    Bedenk ook even dat niet iedereen hier zich bezig houdt met fotografie als kunstvorm. Integendeel, ik denk dat dit slechts een héél kleine minderheid is. De meesten willen gewoon mooie foto's maken, en daar is hoegenaamd niets mis mee. Dat heeft als gevolg dat mensen ook naar die standaard beoordelen. Heel wat kijkers zijn nu eenmaal niet op zoek naar de grotere boodschap; en dat is wat de "meerwaardezoeker" hier dikwijls vergeet.

    Wat ook dikwijls onderschat wordt is dat het perfecte plaatje in sommige categorieën een (extreem) hoge moeilijkheidsgraad heeft. Sommige diersoorten zijn erg moeilijk te vinden en te benaderen. Iemand die dat niet weet krijgt dan al gauw de indruk dat het een standaard plaatje is van bijv. een vogel op een tak, of een vlinder op een bloem, terwijl er soms weken voorbereiding mee gepaard gaat. Dan vind ik het ook ongepast om met de kritiek af te komen dat er geen diepere betekenis achter de foto schuilt.

    Je kunt hier bij wijze van spreken 95% van de foto's bekritiseren omdat ze niet origineel zijn, of omdat het ooit al eens door iemand anders is gedaan. Maar waar ben je dan mee bezig? Ik vind het véél waardevoller om de foto's die wél origineel zijn een extra woordje van lof mee te geven.

    En ook: heel wat beginnelingen die op het forum komen kijken méér op naar de "standaard mooie plaatjes" dan naar de experimentele fotografie die grenzen probeert te verleggen. Want mooie foto's maken, dat is wat ze zelf willen!
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #17
      Re: Reglement Showcase

      Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
      Het is dan ook vaak de fotograaf (m\v) die beoordeeld wordt i.p.v. de foto.
      of NIET beoordeeld wordt.
      Last edited by tuttebelleke; 13 maart 2012, 07:20.

      Comment


      • #18
        Re: Reglement Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
        Het geven van harde kritiek en strenge beoordeling is blijkbaar toegelaten door het reglement. Toch kan ik vrijwel geen topics vinden waar dergelijke kritiek ook gegeven wordt Is daar een reden voor?
        Ge moet eerst iedereen op je negeerlijst zetten die eens niet hard genoeg is geweest. Anders blijft ge zoeken.

        Comment


        • #19
          Re: Reglement Showcase

          Het geven van harde kritiek en strenge beoordeling is blijkbaar toegelaten door het reglement. Toch kan ik vrijwel geen topics vinden waar dergelijke kritiek ook gegeven wordt Is daar een reden voor?
          daar is een goede reden voor. Men kan natuurlijk alles afkraken en de fotograaf in vernederende bewoordingen aanspreken dat de keuze voor SC met prulfoto's niet gewenst is. Dit komt echter redelijk weinig voor om dat het a) geen enkel nut heeft en b) mensen een geheugen hebben. Wie contstant anderer werk afbreekt moet zelf ook niet hopen op goede commentaren op zijn werk.

          Harde kritiek heeft ook zeer weinig zin. Ik zit nu al 10 jaar volop in de pedagogiek, andragogie en didactiek en heb nog nooit een voorbeeld gezien van harde kritiek dat werkte, niet in mijn eigen praktijk en niet in case studies.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #20
            Re: Reglement Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            Harde kritiek heeft ook zeer weinig zin. Ik zit nu al 10 jaar volop in de pedagogiek, andragogie en didactiek en heb nog nooit een voorbeeld gezien van harde kritiek dat werkte, niet in mijn eigen praktijk en niet in case studies.
            Interessante input!
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #21
              Re: Reglement Showcase

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              ........

              Harde kritiek heeft ook zeer weinig zin. Ik zit nu al 10 jaar volop in de pedagogiek, andragogie en didactiek en heb nog nooit een voorbeeld gezien van harde kritiek dat werkte, niet in mijn eigen praktijk en niet in case studies.
              in de Psychodiagnostiek denken ze daar toch anders over.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #22
                Re: Reglement Showcase

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                in de Psychodiagnostiek denken ze daar toch anders over.
                grt,bouk.
                Het is misschien eerder een kwestie van onomstootbaar hebben vastgesteld, dan wat erover gedacht was. In de strafrechtspraak zie je bijvoorbeeld tegenwoordig toch al vaker zinvolle straffen opdagen, die eerder leerrijk dan louter uit wraak zijn.

                Comment


                • #23
                  Re: Reglement Showcase

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  in de Psychodiagnostiek denken ze daar toch anders over.
                  grt,bouk.
                  in welk jaar was dat? Tegenwoordig is men van mening dat een harde aanpak vooral de relatie schaadt.

                  maar het levert wel scenes als deze op http://www.youtube.com/watch?v=5NP8y63Ms4o voor mij nog steeds een van de sterkste scenes uit de filmgeschiedenis
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #24
                    Re: Reglement Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    in welk jaar was dat? Tegenwoordig is men van mening dat een harde aanpak vooral de relatie schaadt.

                    maar het levert wel scenes als deze op http://www.youtube.com/watch?v=5NP8y63Ms4o voor mij nog steeds een van de sterkste scenes uit de filmgeschiedenis
                    In de tijd van het Oude Testament (‘Wie zijn kind liefheeft, spaart de roede niet’.)
                    Gelukkig weten we nu dat God niet bestaat en kan de Bijbel in de prullenbak.


                    Spreuken 13:24 Wie zijn roede spaart, haat zijn zoon; maar wie hem liefheeft, tuchtigt hem reeds vroeg.
                    Spreuken 19:18 Tuchtig uw kind, zo lang er nog hoop is; Maar laat u niet vervoeren tot toorn.
                    Spreuken 22:15 Kinderen zijn tot dwaasheden geneigd, alleen straf zal ze ervan afbrengen.
                    Spreuken 23:13 Onthoud de tucht niet aan de knaap; slaat gij hem met de stok, hij sterft er niet van;
                    Spreuken 29:15 Roede en bestraffing geven wijsheid, maar een aan zichzelf overgelaten knaap maakt zijn moeder te schande.17 Tuchtig uw zoon, en hij zal u rust bereiden en u vreugde verschaffen.
                    Last edited by heaucheneaudt; 13 maart 2012, 19:04.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Reglement Showcase

                      Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                      In de tijd van het Oude Testament (‘Wie zijn kind liefheeft, spaart de roede niet’.)
                      Gelukkig weten we nu dat God niet bestaat en kan de Bijbel in de prullenbak.

                      17 Tuchtig uw zoon, en hij zal u rust bereiden en u vreugde verschaffen.

                      En als ge de jeugd nu zo wil tot de orde roepen bezorgen ze u eeuwige rust

                      Comment


                      • #26
                        Re: Reglement Showcase

                        Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
                        En als ge de jeugd nu zo wil tot de orde roepen bezorgen ze u eeuwige rust
                        Ja, inderdaad.
                        Voor je één keer kan slaan zit er al een mes in je rug.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Reglement Showcase

                          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                          Ik weet wel beter.
                          Ik geef GEEN kritiek meer in showcase of beoordeling of beginnershoek.
                          Ik zit hier alleen nog in chit chat en algemeen.
                          Gegronde kritieken zijn dikwijls parels voor de zwijnen.
                          Vele amateurs nemen wel foto's en tonen ze graag, maar zijn eigenlijk niet rijp om erover te communiceren, laat staan gegronde kritiek te ontvangen.
                          Sommige mods zwengelen die sfeer nog wat aan.
                          Bij mijn ban alhier, kreeg ik via pm te horen dat ik een beginner te hard had aangepakt.
                          "DAT DOE JE NIET" stond er schreeuwerig bij.
                          Wel, daarom ben ik uitgeweken naar een ander fotografieforum, waar de lat hoger ligt.
                          +1
                          In het land der blinden is éénoog koning.
                          www.brunodyserinck.be
                          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                          Comment


                          • #28
                            Re: Reglement Showcase

                            @bouk
                            Al mijn berichten zijn verwijderd, zomaar, zonder bericht van de forumleiding, ik kon zelfs een dag lang niet meer inloggen. De berichten die je nu ziet zijn van daarna, maar ondertussen post ik niet meer.

                            Er loopt ergens een topic over "wat een foto mooi maakt". Ik maakte daar een uitgebreide, onderbouwde comment als reactie op iemand anders, zonder deze persoon aan te vallen, en toch achtte een moderator het nodig dat bericht te verwijderen en alle sporen uit te wissen (ook quotes in andermans berichten).

                            In een ander topic zag ik een nachtfoto van Gent, technisch perfect, maar verder een toeristenplaat. Ik ging even tegen de menigte in door te zeggen dat de topicstarter met de technische bagage die hij had op die plaats veel betere foto's had kunnen maken (inhoudelijk, esthetisch interessanter). Knip! Weg bericht.

                            Elders vroeg ik - weer heel beleefd - waarom een (blijkbaar gewaardeerd) forumlid steeds weer dezelfde details van architectuur fotografeerde (glazen gewelven en dergelijke). Ik noemde het een 'succesformule' gezien zijn input in de HoF. Persoonlijk vind ik het interessanter om te zien hoe de objecten die hij fotografeert in verhouding staan met het volledige bouwwerk, en wou daarover van gedachten wisselen.

                            Ho maar! Weg bericht.

                            Ik weet nog steeds niet waarom. De mod(s?) die erachter zit mag wel eens citeren uit het reglement waar ik in de fout ben gegaan. Of is het omdat ik het woord 'HoF' liet vallen?

                            @putor
                            Met 'harde kritiek' bedoel ik geen 'botte' kritiek (daar heeft niemand wat aan en ben ik het volledig met je eens), maar eigenlijk gewoon 'opbouwende kritiek'. Zeggen wat minder goed is en hoe het beter kan. 'Harder' dus dan wat nu de norm is. Want met kan niemand nog verbeteren. Als het écht goed is, mag het natuurlijk wel gezegd worden. Maar men is hier op BD nogal 'rap content'.
                            Last edited by ersolati; 13 maart 2012, 20:15.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Reglement Showcase

                              Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
                              @bouk
                              Al mijn berichten zijn verwijderd, zomaar, zonder bericht van de forumleiding, ik kon zelfs een dag lang niet meer inloggen. De berichten die je nu ziet zijn van daarna, maar ondertussen post ik niet meer.

                              Er loopt ergens een topic over "wat een foto mooi maakt". Ik maakte daar een uitgebreide, onderbouwde comment als reactie op iemand anders, zonder deze persoon aan te vallen, en toch achtte een moderator het nodig dat bericht te verwijderen en alle sporen uit te wissen (ook quotes in andermans berichten).

                              In een ander topic zag ik een nachtfoto van Gent, technisch perfect, maar verder een toeristenplaat. Ik ging even tegen de menigte in door te zeggen dat de topicstarter met de technische bagage die hij had op die plaats veel betere foto's had kunnen maken (inhoudelijk, esthetisch interessanter). Knip! Weg bericht.

                              Elders vroeg ik - weer heel beleefd - waarom een (blijkbaar gewaardeerd) forumlid steeds weer dezelfde details van architectuur fotografeerde (glazen gewelven en dergelijke). Ik noemde het een 'succesformule' gezien zijn input in de HoF. Persoonlijk vind ik het interessanter om te zien hoe de objecten die hij fotografeert in verhouding staan met het volledige bouwwerk, en wou daarover van gedachten wisselen.

                              Ho maar! Weg bericht.

                              Ik weet nog steeds niet waarom. De mod(s?) die erachter zit mag wel eens citeren uit het reglement waar ik in de fout ben gegaan. Of is het omdat ik het woord 'HoF' liet vallen?

                              @putor
                              Met 'harde kritiek' bedoel ik geen 'botte' kritiek (daar heeft niemand wat aan en ben ik het volledig met je eens), maar eigenlijk gewoon 'opbouwende kritiek'. Zeggen wat minder goed is en hoe het beter kan. 'Harder' dus dan wat nu de norm is. Want met kan niemand nog verbeteren. Als het écht goed is, mag het natuurlijk wel gezegd worden. Maar men is hier op BD nogal 'rap content'.
                              Ik volg je hierin volledig
                              www.brunodyserinck.be
                              https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                              Comment


                              • #30
                                Re: Reglement Showcase

                                Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
                                @bouk
                                Al mijn berichten zijn verwijderd, zomaar, zonder bericht van de forumleiding, ik kon zelfs een dag lang niet meer inloggen. De berichten die je nu ziet zijn van daarna, maar ondertussen post ik niet meer.

                                Er loopt ergens een topic over "wat een foto mooi maakt". Ik maakte daar een uitgebreide, onderbouwde comment als reactie op iemand anders, zonder deze persoon aan te vallen, en toch achtte een moderator het nodig dat bericht te verwijderen en alle sporen uit te wissen (ook quotes in andermans berichten).

                                In een ander topic zag ik een nachtfoto van Gent, technisch perfect, maar verder een toeristenplaat. Ik ging even tegen de menigte in door te zeggen dat de topicstarter met de technische bagage die hij had op die plaats veel betere foto's had kunnen maken (inhoudelijk, esthetisch interessanter). Knip! Weg bericht.

                                Elders vroeg ik - weer heel beleefd - waarom een (blijkbaar gewaardeerd) forumlid steeds weer dezelfde details van architectuur fotografeerde (glazen gewelven en dergelijke). Ik noemde het een 'succesformule' gezien zijn input in de HoF. Persoonlijk vind ik het interessanter om te zien hoe de objecten die hij fotografeert in verhouding staan met het volledige bouwwerk, en wou daarover van gedachten wisselen.

                                Ho maar! Weg bericht.

                                Ik weet nog steeds niet waarom. De mod(s?) die erachter zit mag wel eens citeren uit het reglement waar ik in de fout ben gegaan. Of is het omdat ik het woord 'HoF' liet vallen?

                                @putor
                                Met 'harde kritiek' bedoel ik geen 'botte' kritiek (daar heeft niemand wat aan en ben ik het volledig met je eens), maar eigenlijk gewoon 'opbouwende kritiek'. Zeggen wat minder goed is en hoe het beter kan. 'Harder' dus dan wat nu de norm is. Want met kan niemand nog verbeteren. Als het écht goed is, mag het natuurlijk wel gezegd worden. Maar men is hier op BD nogal 'rap content'.
                                Beste ersolati, je bent hier nog geen week geregistreerd maar toch slaag je erin een paar fotografen op stang te jagen.
                                En nu ga je nog eens de beslissingen van moderatoren in twijfel trekken.
                                Als je het niet eens bent met een beslissing van een moderator kan je dat altijd melden bij de forumleiding.

                                Grtz, RF
                                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                                Comment

                                Working...
                                X