Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op Facebook verlies je al jouw rechten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    rare redenering.
    wat moeten dan al die fotografen doen, die wel eens hun prentjes willen tonen aan de wereld?
    of al die componisten en zangers die wel eens hun muziek willen delen?
    alles voor zich houden dan maar?? om te vermijden dat het gestolen wordt?
    moet ik dan ook mijn auto nergens meer op straat parkeren, want daar is hij toch ook beschikbaar en kan door iedereen gestolen worden?.
    Dit vind ik nu een rare redenering.

FB heeft die voorwaarden en de fotografen, componisten enz die iets willen verspreiden, kunnen gewoon een eigen website openen.

Dat voorbeeld van de auto slaat nergens op, waar heb jij ervoor getekend dat iedereen jouw auto mag gebruiken ?

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    van andermans spullen blijf je af, ook al zijn ze beschikbaar om te stelen.
    dat is tenminste mijn moraal.
    Het zijn nog steeds jouw spullen, maar je was accoord dat een ander ze mocht gebruiken.

Gewoon het verhaal van het niet bestaande gratis ontbijt.....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb ook net gemerkt dat wanneer je een foto op facebook zet, facebook de EXIF (van deze foto) verwijdert.
      Dus nog een poot minder om op te staan. (ookal ben je al je beide benen kwijt als je een foto upload).
      Groetjes,
      Tim

Comment

je zet een kleine versie op facebook, of een bewerkte versie. die hebben ze.

maar ze hebben noch de raw, noch het origineel.

dus jij kan bewijzen dat het jou foto is met je rawfile en exif.
        een beetje zoals ze met de randen van een schilderij doen.

ze hebben dus een kleine foto om te verkopen. als de klant wil publiceren in media als tijdschriften en kranten, zullen ze een grotere versie nodig hebben. en die heb jij alleen.
        nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
        http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dennis vandermeersch Bekijk bericht
          je zet een kleine versie op facebook, of een bewerkte versie. die hebben ze.

maar ze hebben noch de raw, noch het origineel.

dus jij kan bewijzen dat het jou foto is met je rawfile en exif.
          een beetje zoals ze met de randen van een schilderij doen.

ze hebben dus een kleine foto om te verkopen. als de klant wil publiceren in media als tijdschriften en kranten, zullen ze een grotere versie nodig hebben. en die heb jij alleen.
          en op elke foto je watermerk/naam zetten
          ofwel gewoon een flicker account aanmaken en vanuit je fb account naar de foto's op flickr linken
          daar behoud je wel alle rechten (en de betalende pro versie is zeer betaalbaar bij flickr)
          dan kan fb je foto's niet gebruiken voor andere doeleinden omdat ze via flickr geen rechten hebben van je foto's
          het enige dat met het linken naar flickr niet gaat is het taggen van de foto's

Comment

Er zullen nog steeds veel 'fotografen' zijn die hun foto's op facebook zetten.. Ik ben geen professional, ver van, maar ik wil toch niet te veel risico lopen, en op mijn pagina doorverwijzen naar Flickr voor foto's. Spijtig, want zo kunnen ze niet zien of er nieuwe bijkomen, of ze moeten mijn flickr vaak checken.
            FB zou verplicht moeten zijn om ons onze rechten te laten behouden..
            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Comment

Toch simpel : ga je niet akkoord met de voorwaarden? Niet inschrijven en bijgevolg geen foto's plaatsen. Dan zal je wel op zoek moeten naar iets waar ze wel "aan jouw " wensen voldoen. Good Luck

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                FB zou verplicht moeten zijn om ons onze rechten te laten behouden..
                Waarom???
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Waarom???
                  Omdat dat netjes is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Waarom???
                    gewoon omdat wij de foto's hebben gemaakt en niet zij
                    en omdat de rechten van foto's bij maker liggen

Comment

FB is een sociaal medium en geen fotosite! Dat zou nu toch wel duidelijk mogen zijn... het is dus niet de plaats om jouw meesterwerken op te publiceren/promoten. Dit is al langer geweten dan vandaag, dus als je het toch doet moet je met de 'gevolgen' leven.
                      Gewoon de diverse mogelijkheden van het internet gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn kan al veel ergernis voorkomen.
                      Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                        FB is een sociaal medium en geen fotosite! Dat zou nu toch wel duidelijk mogen zijn... het is dus niet de plaats om jouw meesterwerken op te publiceren/promoten. Dit is al langer geweten dan vandaag, dus als je het toch doet moet je met de 'gevolgen' leven.
                        Gewoon de diverse mogelijkheden van het internet gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn kan al veel ergernis voorkomen.
                        of op elke foto je watermerk vrij groot opzetten.
                        indien je dat niet wenst te doen, dan kan je nog altijd via fb naar je foto's linken op je eigen site/flickr en zo verder, site's die wel de rechten van de maker van de foto's respecteren.
                        ik ben benieuwd als iedereen zijn foto's gaat linken naar een andere site hoe lang het gaat duren eer dat dit onmogelijk wordt gemaakt.
                        of dat ze dan misschien hun stupiede voorwaarden gaan aanpassen.

Comment

Ik begrijp ook niet zo goed, wat hier het probleem is, zet je wat op Facebook, dan doe je dat hoogstens op 900 px langste zijde, net zoals hier, wie kan daar wat zinnigs mee aanvangen

Als je hier op BD een foto post, kan je deze evengoed downloaden, dus ik begrijp niet goed wat het verschil is.......

Facebook is een sociaal medium zoals hier reeds gezegd, en voor veel mensen een opkikker, als niemand er foto's of filmpjes zou plaatsen zou het maar een saaie bedoening zijn.

Je kan moeilijk ontkennen dat Facebook een groot succes is, als je ziet hoeveel mensen er gebruik van maken, als je er iets opzet, moet je nadien niet gaan klagen dat het wereldwijd kan gedeeld worden, wil je dat niet, zet het er dan niet op, zo simpel is het.

Ik hoef ook niet te weten wanneer iemand zijn aardappelen opzet, maar dat is nu eenmaal het gegeven bij dat soort netwerken.

Zelf heb ik ook een account bij Facebook, met bij mijn vrienden mensen uit Zuid-Afrika, die wij goed kennen, dat maakt de wereld dan ook een beetje kleiner, en natuurlijk worden daar foto's op geplaatst, mooi toch als je eens een foto ziet uit een ander deel van de wereld die je (in ons geval) goed kent, mijn broer heeft er jaren gewoond, en is er op 52 jarige leeftijd gestorven, zo zijn wij er vele malen geweest, en hebben er ook vrienden, alleen daarom al vind ik dat een prachtig medium, zo volg je wat het reilen en zeilen aan de andere kant, en neen, dat is niet hetzelfde als een mail sturen, daarom vind ik facebook persoonlijk tof en sociaal, in ieder geval, als ik er eens één of enkele foto's plaats worden deze steeds met belangstelling gevolgd.

Facebook heeft natuurlijk ook zijn nadelen, maar op gebied van rechten op foto's maak ik mij zeker geen zorgen, willen ze er eentje opslaan of gebruiken, ze doen maar, en moest de gelegenheid zich voordoen dat ik als enige de krantenkoppen kan halen met een speciale foto, dan zal ik wel slim genoeg zijn om dat verstandig aan te pakken, maar tegenwoordig is de kans klein dat je als enige een krantwaardige foto kan maken die je geld kan opleveren.

Om het ook nog even bij de krant te houden, vroeger had ik een perskaart en maakte foto's voor de krant van West-Vlaanderen, soms ook van evenementen, toen was het allemaal nog analoog, maar dat hebben ze tegenwoordig allemaal niet meer nodig, er worden hen zoveel foto's doorgestuurd van de gewone bezoeker waaronder soms zeer goede hobbyfotografen, dat ze maar te kiezen hebben, de gewone persfotograaf moet alleen nog maar ergens een jubileum gaan fotograferen, en binnenkort wat gemeente politiekers, de rest zoals een auto ongeval krijgen ze gratis, desnoods afkomstig van een gsm. van een voorbijganger.

Comment

linken naar je eigen pagina geeft al een 'onveilige inhoud' waarschuwing
                            nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                            http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

Ondertussen heeft het Landesgericht in Berlijn op 6.03.2012 geoordeeld dat de praktijken van FB strijdig zijn met de Duitse wetgeving. Of dat nog een staartje zal hebben, valt af te wachten.

Voor wie 't interesseert :

Computer nerds don't byte, they just nibble a bit

Be careful who you shoot; they may shoot back

Comment

Working...
                              X