Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Scherptediepte

    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Als de objecten X en Y 5 meter van elkaar staan heb je geen DOF van 10 m nodig, tenzij de objecten 2.5 m dik zijn en je ze er volledig scherp op wilt hebben.
    Wijsneus, slechts 5 meter maar de volgende 5 meter moet wel 'wazig' zijn voor de TS.
    Zeg maar hoe je het oplost.

    Comment


    • #17
      Re: Scherptediepte

      Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
      Wijsneus, slechts 5 meter maar de volgende 5 meter moet wel 'wazig' zijn voor de TS.
      Zeg maar hoe je het oplost.
      Ik begrijp dan niet waar je die 10 meter vandaan haalt.

      Canon 5D
      50 mm
      f/5.6
      Subject 6 m
      Dof: 5.79 m
      Near limit: 4.27 m (X is scherp)
      Far limit: 10.1 m (Y is scherp, Z is wazig).

      Wat is dan het probleem, of begrijp ik je verkeerd?

      Comment


      • #18
        Re: Scherptediepte

        Voor een 50 mm-lens op een 7d ga ik met f/3.6 op 10 meter van Y staan, en stel scherp op y. Vervolgens zet ik de af op manueel en ga 3,5 meter achteruit. Daar trek ik een foto die scherp is van 8,5 tot 13,5 meter.

        Comment


        • #19
          Re: Scherptediepte

          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Ik begrijp dan niet waar je die 10 meter vandaan haalt.

          Canon 5D
          50 mm
          f/5.6
          Subject 6 m
          Dof: 5.79 m
          Near limit: 4.27 m (X is scherp)
          Far limit: 10.1 m (Y is scherp, Z is wazig).

          Wat is dan het probleem, of begrijp ik je verkeerd?
          Canon 5D MKII
          50mm
          f/5.6
          Subject 5 m
          Dof 374 cm
          Near limit 375.2 cm
          Far: 749.2 cm

          Zo lees ik het. Verbeter me gerust hoor. Maar vergeet niet dat de TS het effect van de dof wil op grootste diafragma, en dat zal wel een f4 zijn of een f2.8, en in dat geval wordt de dof alleen maar kleiner. Wel de vraagstelling van de TS respecteren hé. Tenminste daar ben ik op aan het inspelen. Vandaar Helicon en stacking.

          Comment


          • #20
            Re: Scherptediepte

            Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
            Canon 5D MKII
            50mm
            f/5.6
            Subject 5 m
            Dof 374 cm
            Near limit 375.2 cm
            Far: 749.2 cm

            Zo lees ik het. Verbeter me gerust hoor. Maar vergeet niet dat de TS het effect van de dof wil op grootste diafragma, en dat zal wel een f4 zijn of een f2.8, en in dat geval wordt de dof alleen maar kleiner. Wel de vraagstelling van de TS respecteren hé. Tenminste daar ben ik op aan het inspelen. Vandaar Helicon en stacking.
            Neem nou eens de getallen die ik noemde. Je gaat 5 m voor X staan maar stelt op 6 m scherp, net na X, tussen X en Y dus. Dan zie je dat Z buiten de DOF valt.

            De TS zegt nergens dat hij zijn grootste diafragma wil gebruiken, hij wil dit probleem opgelost hebben. Wel goed lezen he, anders zitten we allebei onze tijd te verdoen.

            Comment


            • #21
              Re: Scherptediepte

              Oorspronkelijk geplaatst door DIDE Bekijk bericht
              Ik koos dan meestal voor een groot diafragma opening, de sluitertijd liet ik automatisch bepalen. Tot daar geen enkel probleem, de techniek voor het bepalen van de scherptediepte had ik tot daar in de vingers.
              Dat heb ik gelezen, het gedeelte ...
              Oorspronkelijk geplaatst door DIDE Bekijk bericht
              Wie kan me helpen dit (eenvoudig) uit te leggen?
              ...laat ik dan ook met veel plezier in jouw expert-handen.

              Comment


              • #22
                Re: Scherptediepte

                Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                Ik koos dan meestal voor een groot diafragma opening, de sluitertijd liet ik automatisch bepalen. Tot daar geen enkel probleem, de techniek voor het bepalen van de scherptediepte had ik tot daar in de vingers.
                Dat heb ik gelezen, het gedeelte ...
                Dat ging over de gevallen waarin hij slechts één object (van twee) scherp wilde hebben en zoals TS schrijft lukte hem dat ook. Nu wil hij twee objecten van drie scherp hebben. Hij zegt niet dat dat met de grootste diafragma-opening moet.

                Comment


                • #23
                  Re: Scherptediepte

                  Als hij "wil object Y scherp stellen, waarbij vanaf dit object er geen scherptediepte meer verder optreed", dan moet hij na het scherpstellen op Y de met de link berekende subject distance aftrekken van de far limit, en zoveel meter achteruit gaan. Als x dan nog niet binnen de dof valt moet hij het diafragma verder dichtknijpen, en opnieuw beginnen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Scherptediepte

                    Leer gewoon de theorie van de DOF. Je moet eens googelen.
                    De DOF kun je tot op de mm bereken. Gebruik daarvoor de link die EFEX reeds heeft aangehaald.http://www.dofmaster.com/dofjs.html
                    Er is maar op 1 plaats waar het scherp is en dat is in het focuspunt ( het eerste onderdeel van de DOF. Verder heb je een grens voor en achter het focuspunt. tussen deze twee grenzen hebben wij het gevoel of denken wij dat het scherp is, maar dat is niet zo. Dit komt door de beperkingen die onze ogen hebben. Zoals gezegd alleen het focuspunt is in deze zone scherp. Deze zone van (scherpte) noemt men de DOF.
                    het gedeelte voor en het gedeelte achter het focuspunt, van de DOF kan men beide berekenen. Het gedeelte voor is kleiner dan het gedeelte achter het focuspunt.
                    Wat je nu moet doen is, eerst bepalen hoe groot de zone is die moet scherp zijn.
                    Dan bereken je met de link hierboven hoe je met uw matriaal en instellingen deze bepaalde zone kunt bereiken. Wanneer je dit weet moet je bepalen waar je moet staan om met uw toestel alles wat scherp moet zijn, te overlappen.
                    Het is ook mischien eens interessant om te kijken waar uw censor zit in uw toestel, omdat de afstanden vanaf de censor vertrekken. Normaal ziet er ergens bovenaan uw toestel een merkteken. Dat is een cirkel met een streep door.
                    Bereken voor je lenzen de DOF en maak daar een tabel van of gebruik de hulpmiddeltjes die je ook bij de link vindt
                    Robby BB
                    Minder tijd achter de computer
                    Is meer tijd achter de camera

                    Comment

                    Working...
                    X