Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotobuddy gezocht (urbex)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: fotobuddy gezocht (urbex)

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
    Ik snap ook niet waarom er zo geheimzinnig gedaan wordt over locaties. Misschien omdat de fotograaf in kwestie bang is dat iemand anders een betere foto zal maken ?
    Nee.

Tenslotte blijft het een semi-legale activiteit die niet altijd ongevaarlijk is. Gezien het multiplicatoreffect van internet wil je niet dat de familie Klepkens op zondagvoormiddag even gaat "Urbexen"met de kleinkinderen.
    Ik heb er geen problemen mee om de klassieke locaties die toch al getrashed zijn vrij te geven aan iemand met wie het klikt.
    Maar ik weet even goed dat, indien bepaalde locaties vrijkomen, ze in no-time getrashed zullen zijn.
    Dat laatste is dus niet de bedoeling, ik heb zelfs al een hekel aan het in scene zetten van dingen.

Comment

Wat is semi-legaal ?
      Of het is legaal, of het is het niet.
      Als je iemands eigendom betreedt zonder toestemming, dan is dat illegaal (en strafbaar).
      Het is niet omdat het goed verwaarloosd is dat het "mag".

Niet dat IK dat erg vind, ik ben van mening dat panden beter zouden moeten onderhouden worden, en op correcte manier afgesloten. Of, als dat niet het geval is, de eigenaar stilzwijgend toestemt, naar analogie met een al dan niet gesloten parking (een hefboom volstaat daar ten andere)
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Wat is semi-legaal ?
        Of het is legaal, of het is het niet.
        Als je iemands eigendom betreedt zonder toestemming, dan is dat illegaal (en strafbaar).
        Het is niet omdat het goed verwaarloosd is dat het "mag".
        Zo simpel is het ook niet.
        Ik kan voorbeelden geven van locaties waar het echt niet duidelijk is als het "iemands" eigendom is.
        Overigens : niet alle Urbex speelt zich in België af, andere landen, andere wetten.

Vandaar : semi-legaal, grijze zone.
        Voor sommigen uit het gilde is dit donkergrijs, voor anderen bleekgrijs.

Comment

Alles is wel iemands eigendom. Wiens eigendom, dat is wat moeilijker vast te stellen.

Wetten betreffende eigendom zijn niet zo verschillend in West-Europa of de EU.
          In het algemeen geldt dat het betreden een toelating vereist.

Een bordje "Verboden Toegang" of dergelijke hoeft niet, maar vermijdt verwarring.
          En aangezien je een pand niet mag betreden, is de eigenaar in principe ook niet aansprakelijk voor ongevallen.

Ik weet niet in hoeverre er moeilijk gedaan wordt tegen fotografen die manifest niets anders doen dan een site fotograferen, maar als de eigenaar klacht indient dan zou het zeker lastig kunnen worden, vooral wanneer er een omheining, hek of zo staat waar je moet overklauteren of dat je moet openen, al dan niet met schade. Dan ben je daar niet onwetend binnengekomen...

Comment

Wetten betreffende eigendom zijn niet zo verschillend in West-Europa of de EU.
            In het algemeen geldt dat het betreden een toelating vereist.

.
            In het algemeen, inderdaad, vandaar : semi-legaal.
            In de Scandinavische landen geldt het unieke allemansrecht.
            Wat niet wil zeggen dat je het recht hebt om deuren in te trappen, draad door te knippen en ramen in te gooien, natuurlijk.

Ik had verleden jaar tijdens de plechtige communievieringen het voorrecht om met "mevrouw de rechter" aan tafel te zitten en ik heb het dan ook niet kunnen laten om stiekem deze kwestie eens ter sprake te brengen. Enigszins tot mijn verbazing deed ze daar niet moeilijk over.
            Strafrechterlijk zit er blijkbaar een heel verschil tussen : illegaal betreden, inbreken, inbreken bij nacht, inklimmen, inklimmen bij nacht, al dan niet gecombineerd met het bezit van inbrekersmateriaal of gestolen goederen.

Ik vond semi-legaal dus geen slechte woordkeuze, semi-illegaal mag dus ook

Comment

BD, waar mensen dichter bij elkaar komen.

How romantic.....

Groetjes

Michel

Comment

A

Een bordje "Verboden Toegang" of dergelijke hoeft niet, maar vermijdt verwarring.
                En aangezien je een pand niet mag betreden, is de eigenaar in principe ook niet aansprakelijk voor ongevallen.
                Ik denk dat, als je een omheining hebt met verboden toegang en als je elektriciteit zet op de klink van je voordeur waardoor een of andere Roemeense inbreker geëlectrocuteerd geraakt dat je een probleem hebt.
                Ik zou ook eens willen weten wat er gebeurt als spelende kinderen in een keldergat vallen van een nieuwbouw die niet voldoende is afgesloten, zelfs mét bord : verboden toegang.
                Ik zou ook eens willen weten wat er gebeurt als je je ladder laat staan tegen je voorgevel tijdens de vakantie en een of andere Albanees raakt dodelijk gewond als hij je zonnepanelen wil stelen.....

Maar ik ben nu eenmaal geen jurist en ik zal het nooit worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Ik denk dat, als je een omheining hebt met verboden toegang en als je elektriciteit zet op de klink van je voordeur waardoor een of andere Roemeense inbreker geëlectrocuteerd geraakt dat je een probleem hebt.
                  Ik zou ook eens willen weten wat er gebeurt als spelende kinderen in een keldergat vallen van een nieuwbouw die niet voldoende is afgesloten, zelfs mét bord : verboden toegang.
                  Ik zou ook eens willen weten wat er gebeurt als je je ladder laat staan tegen je voorgevel tijdens de vakantie en een of andere Albanees raakt dodelijk gewond als hij je zonnepanelen wil stelen.....

Maar ik ben nu eenmaal geen jurist en ik zal het nooit worden.
                  De klink onder stroom zetten, is dat geen opzet ? Ik weet niet of de nationaliteit van de ongewenste bezoeker erg relevant is...

Een keldergat of zo dient behoorlijk te zijn beveiligd, maar dat is in de eerste plaats voor de arbeiders (die daar moeten zijn) dan voor spelende kinderen of - ik noem maar wat - urbexografen (die daar niet mogen zijn)
                  Een bouwwerf dient voldoende te zijn afgesloten. Een bouwval zal wel onder dezelfde regels vallen, maar wellicht wordt daar anders geoordeeld.
                  En wie een ladder tegen zijn gevel laat staan, valt er zelf in. Of zoiets. Zou dat onder "uitlokking" vallen ?
                  Er staat naast mijn huis een nieuwbouw, met sinds november een stelling voor de voegwerken. Die stelling staat tot aan mijn gevel, ik kan geen raam open laten staan. Ik heb dit al gemeld aan de wijkagent, ook omdat die werf nog niets dan problemen heeft opgeleverd, en omdat die stelling niet zal gebruikt worden voor eind maart. Voegen bij vriesweer is niet aangeraden. De politie kan daar niets aan doen. Ik heb wel een verklaring afgelegd, zodat ik in geval er iets gebeurt (stormschade...) een begin van verhaal heb.

NB : ik ben gelukkig ook geen jurist

Comment

De klink onder stroom zetten, is dat geen opzet ? Ik weet niet of de nationaliteit van de ongewenste bezoeker erg relevant is...

Een keldergat of zo dient behoorlijk te zijn beveiligd, maar dat is in de eerste plaats voor de arbeiders (die daar moeten zijn) dan voor spelende kinderen of - ik noem maar wat - urbexografen (die daar niet mogen zijn)
                    Een bouwwerf dient voldoende te zijn afgesloten. Een bouwval zal wel onder dezelfde regels vallen, maar wellicht wordt daar anders geoordeeld.
                    En wie een ladder tegen zijn gevel laat staan, valt er zelf in. Of zoiets. Zou dat onder "uitlokking" vallen ?
                    Er staat naast mijn huis een nieuwbouw, met sinds november een stelling voor de voegwerken. Die stelling staat tot aan mijn gevel, ik kan geen raam open laten staan. Ik heb dit al gemeld aan de wijkagent, ook omdat die werf nog niets dan problemen heeft opgeleverd, en omdat die stelling niet zal gebruikt worden voor eind maart. Voegen bij vriesweer is niet aangeraden. De politie kan daar niets aan doen. Ik heb wel een verklaring afgelegd, zodat ik in geval er iets gebeurt (stormschade...) een begin van verhaal heb.

NB : ik ben gelukkig ook geen jurist
                    We begrijpen elkaar....

Ik wou dus enkel zeggen dat de grens tussen legaal en illegaal een zeer grijze zone is

(en de nationaliteit van de inbreker is idd niet relevant )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door evy_ Bekijk bericht
                      Ik ben een beginnende fotografe en zou mij meer willen verdiepen in de urbexfotografie.
                      Ik heb al gemerkt dat het niet zo eenvoudig is om aan locaties te geraken. Mijn zoektocht via google leverde ook niet veel op. En weinig mensen zijn bereid om zo maar locaties prijs te geven - wat ik ook wel begrijp.
                      Ik ga liever ook niet alleen op urbex tocht vandaar mijn zoektocht naar een urbex compagnon.
                      Zelf zit ik op kot in gent. Bij voorkeur dus iemand die ook in de omgeving gent woont (of allessinds toch van oost-vlaanderen). Beginnende, studenten, ervaren fotografen..maakt niet uit Iedereen mag zich aanbieden

hey, al iemand gevonden om je te verdiepen in urbexfotografie?
                      ik ga momenteel alleen op stap, wat niet altijd even veilig is, daarom ben ik ook op zoek naar een urbex "maatje".
                      ben van west vlaanderen...
                      indien er nog anderen zijn die mij willen vergezellen, laat maar iets weten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canongirl Bekijk bericht
                        hey, al iemand gevonden om je te verdiepen in urbexfotografie?
                        ik ga momenteel alleen op stap, wat niet altijd even veilig is, daarom ben ik ook op zoek naar een urbex "maatje".
                        ben van west vlaanderen...
                        indien er nog anderen zijn die mij willen vergezellen, laat maar iets weten...
                        Hier is er ook nog eentje, west-vlaanderen, heb al wat opzoekingswerk verricht, en ken nog iemand van hier die ook heel erg geintresseert is.
                        facebook
                        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                          Sorry hoor Charles, waar haal je dat?? Die opmerking is serieus bij de haren gegrepen.
                          In galeries ga je misschien nog wel een aandeel autodidacten vinden, omdat Jan en alleman tegen betaling daar kan hangen.
                          In musea daarentegen ga je, wat de jonge generatie betreft, nog bitter weinig autodidacten vinden.
                          Daarentegen wel overwegend mensen die een kunstopleiding hebben gevolgd.
                          De fotografie is daar zijn kinderjaren ontgroeid.
                          Misschien wat laat Control-Z maar ik haal dat uit de vele documentatie en monografieën die ik zelf bezit en uit de vele tentoonstellingen in musea en galleries die ik wat opvolg.
                          Het is inderdaad misschien wel zo dat wil je gesubsidieerd worden je een kunstdiploma moet kunnen voorleggen maar ik zie bv in het fomu of het foam regelmatig werk opduiken van mensen die hun eigen weg hebben gevonden.
                          Albums
                          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Waarom wordt hier toch zo zuur gedaan door sommigen? Is het niet gewoon de bedoeling om fun te hebben aan je fotografiehobby? Als dat nu toevallig Urbex is... En bij mijn weten was de vraag van Evy als er iemand zin had om samen met haar plezier te hebben in een gemeenschappelijke hobby....

Comment

Hoi, Ik ben ook van de regio West- Vlaanderen en ook wel geïnteresseerd in Urbex.Ik vroeg me af of je ondertussen al een urbex partner hebt gevonden :-) ? Zelf heb ik al een paar plaatsen gedaan maar die liggen nu al spijtig genoeg tegen de vlakte :-(
                              Ik ben ook altijd opzoek naar mensen die dezelfde passie delen, dus leuk dat we al met een paar zijn. :-)
                              Last edited by findemaxa; 23 december 2012, 18:55.

Comment

Working...
                              X