Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Andere kleuren ??????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Andere kleuren ??????

    Bedankt Les voor het antwoord !

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #17
      Re: Andere kleuren ??????

      beste Sieg,

      de instellingen in CS4 zien er goed uit.
      Uw standaard working space profiel is ingesteld als "sRGB".
      De vinkjes bij "profile mismatches" en "missing profiles" staan daar zeker goed; zij zorgen er voor dat je gewaarschuwd wordt als je een afbeelding opent zonder kleurprofiel, of met een kleurprofiel dat verschilt van de ingestelde standaard (sRGB), zodat je gepast kunt ingrijpen: het correcte kleurprofiel toekennen (op voorwaarde dat je weet wat het zou moeten zijn), of converteren van de éne naar de andere kleurruimte.

      Je scherm is gecalibreerd en geprofileerd, ook prima, je hebt dus een monitorprofiel dat zorgt dat de kleuren op je monitor weergegeven worden zoals ze zouden moeten zijn. Het corrigeert de (misschien minieme) kleurafwijkingen die jouw eigen monitor heeft t.o.v. de referentie. Let op: het monitorprofiel wordt alleen gebruikt door programma's die kleurmanagement ondersteunen, zoals uiteraard Photoshop.

      Het probleem zit echter elders. Je schrijft dat de eerste foto een kleurprofiel bevat, en de tweede niet. En wat zie ik als ik kijk naar de kleurprofielen:



      De foto met de blauwe lucht heeft je monitor profiel ingesloten. Hoe dat komt, weet ik niet, maar dat is iets wat je nooit mag doen. Dat monitor profiel hoort bij JOUW monitor, het profiel is verder voor niemand van nut.
      Ik heb zo'n vermoeden dat je het volgende gedaan hebt:
      edit > assign profile > Calibratie EIZO ... en vervolgens ook de foto bewerkt tot de kleuren voor jou, op jouw monitor, het best leken.
      Als je deze foto bekijkt in een programma dat kleurmanagement ondersteunt, dan ziet die er goed uit (ook bij anderen, zoals bij mezelf), juist om deze twee redenen:
      - er is een kleurprofiel ingesloten;
      - je hebt de kleuren gecorrigeerd volgens dat kleurprofiel, zodat de kleuren er op een gecalibreerde monitor goed uit zien.

      Maar wat gebeurt er nu als jouw eerste foto weergeven wordt door een programma dat geen kleurmanagement kent (zoals sommige browsers...)? Dan worden de kleurwaarden zonder correctie naar het scherm gestuurd alsof het sRGB waarden zijn, en elke afwijking t.o.v. standaard sRGB geeft kleurverschillen, zoals de roodzweem in foto 2.
      Je kunt dit eenvoudig simuleren als volgt: maak Photoshop wijs dat de kleuren sRGB zijn: edit > assign profile > sRGB IEC1966-2.1. En voilà: daar is de rode zweem. Identiek aan foto 2, want die bevat trouwens wél een kleurprofiel, en dat is toevallig sRGB.

      Het probleem is dus eigenlijk, dat je foto 1 wel de goede kleuren bevat volgens het ingesloten kleurprofiel, maar dat dat kleurprofiel eigenlijk sRGB had moeten zijn.
      Het is gelukkig eenvoudig op te lossen:
      selecteer foto 1, en doe: edit > convert to profile > sRGB IEC1966-2.1.
      Resultaat:
      - de kleurcodes worden omgevormd naar sRGB waarden,
      - het gewenste kleurprofiel sRGB wordt ingesloten,
      - en de kleuren veranderen NIET op het scherm.

      That's all there is to it...

      --
      Denis

      Comment


      • #18
        Re: Andere kleuren ??????

        Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
        Als ik de foto's bekijk in Chrome zijn de kleuren identiek, maar in IE 9 zie ik de foto met kleurprofiel iets meer rood.

        Hier hetzelfde, ik gebruik Google Chrome en ik zie geen verschil. Ik vroeg me al af wat je allemaal bezig was in je topic in showcase ... want voor mij zijn ze identiek.

        In Internet Explorer 9 is er inderdaad meer rood aanwezig.

        Ik denk dat in de reactie van Denis wel enige waarheid zit.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #19
          Re: Andere kleuren ??????

          Yessss !!
          Bedankt Denis
          Het probleem zit 'm inderdaad in het feit dat er om één of andere reden mijn kleurprofiel van mijn monitor ingesloten werd en daardoor toont deze wel goed in mijn verkenner maar uiteraard niet goed in sommige webbrowsers ... héél raar.
          Zou begot niet weten hoe dit gekomen is, ... kan dit ergens gebeuren via een toetsencombinatie ?

          In ieder geval ben ik heel tevreden met de oplossing van het probleem en met de zeer uitgebreide uitleg dat je hier gebracht hebt waarvoor nogmaals mijn dank Denis !

          grts
          Sieg

          ps. Volgens mij is kleurbeheer/profielen/instellingen een héél belangrijke leerstof die misschien wel eens in de aandacht zou mogen gebracht worden op een fotoforum (mods - admin ? )
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #20
            Re: Andere kleuren ??????

            Heldere uitleg over een materie die toch niet zo vaak aan bod komt en waar hier toch maar weer het belang van aangetoond wordt.

            Bedankt Denis.

            Groetjes
            Marc
            Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

            Comment


            • #21
              Re: Andere kleuren ??????

              Voila we zijn er dus aan uit geraakt waar het probleem zat.
              Samen met Denis, waarvoor mij dank, tot de conclusie gekomen dat het verschil wat ik zag aan de kleuren van mijn foto's lag aan het feit dat ik Internet Explorer 9 gebruikte als browser.
              Deze browser geeft dus absoluut niet de kleuren weer zoals ik ze bewerkt heb in Photoshop !
              Dit héél duidelijke verschil is me pas onlangs opgevallen na de aankoop van een Eizo scherm op m'n vorig scherm was dit nooit zo duidelijk.

              Misschien wel iets om een sticky van te maken, want ik heb hier mooie print screens gemaakt met daarop vier verschillende frames (IE9 - Safari - Firefox - Photoshop) naast elkaar vergelijkbaar en het verschil is duidelijk ---> IE9 is de enige die de kleuren anders weergeeft !
              Het probleem is dat de size van deze print screen veel te groot is om hier te plaatsen, en als ik 'm moet verkleinen naar 900px is het niet meer duidelijk genoeg.

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment

              Working...
              X