Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Je hoeft niet mijn volgende boek te kopen hoor (hoewel ik dat zeker ook niet ga verbieden hee), maar Cyrox heeft wel gelijk, want ik gebruik die polls wel in het nieuwe boek. Ik heb dat in het begin van de polls eens verder uitgelegd, maar weet niet meer bij welke...
Maar die uitwerkingen komen daar overigens niet 'gebundeld' in te staan, dat zou niet zinnig zijn (de resultaten die ik uitwerk zijn immers al via de pollpagina te raadplegen).
Ik ben het idee van een poll gaan toepassen omdat ik eigenlijk mijn eigen visie op fotografie wilde ijken ahw. Niet dat ik geen eigen visie heb, maar juist omdat ik in het eerste boek meer de technische zaken heb beschreven en daar de fotografische zaken noodgedwongen wat minder aan de orde kon laten komen.
In het nieuwe boek zullen zeker ook technische zaken staan, maar daarnaast dus ook veel invullingen over de verschillende takken van fotografie. Omdat ik de lezer niet wil opzadelen met 'The world (of photography) according to Erik' biedt de poll me de mogelijkheid om mijn mening letterlijk te pollen, en waar nodig wat bij te schaven. Ik kan in zo'n boek gemakkelijk roepen dat je een bepaalde foto op die of die manier dient te maken. Maar het is geen exacte wetenschap en zal daarom vaak mijn mening zijn. Kan dus geen kwaad om die eens te ijken.
Deze polls bieden me dus de mogelijkheid om mijn meningen en visie te controleren. Gelukkig zijn er nog steeds bij de polls gemiddeld ca 130-140 deelnemers. Dit lijkt misschien voor statistici een wat laag aantal om harde uitspraken over te doen, maar we hebben het hier toch over 140 enthousiaste BD-ers. En dat (statistisch) kleine aantal BD-ers gebruik ik dan liever om mijn meningen en ideën te pollen dan dat ik 1500 willekeurige mensen bij de uitgang van de supermarkt de vragen zou voorleggen...
De reden van de opgegeven keuzes ligt in het verlengde van het idee dat de poll voornamelijk bedoeld is voor dat ijken van mijn mening. De mogelijke antwoorden zijn daarom meestal niet gebaseerd op de foto zelf, maar gebaseerd op datgene wat ik wil over die foto. Ik weet niet of dat is wat je wilde weten Jochen, of bedoelde je de vraag over de opgegeven keuzes anders?
De uitwerking van de resultaten plaats ik er dan ook direct bij. Want zoals gezegd biedt dit forum deze mogelijkheden, maar ik wil daar ook geen misbruik van maken. Dus ieder die deelneemt kan ook vrij over de resultaten en mijn beoordeling daarvan beschikken. Ook al gebruik ik die beoordeling daarvan zelf weer op een andere manier in mijn boek...
Mochten er meerdere vragen zijn over de polls, vraag gerust, ik zal ze graag beantwoorden. Want ik ben dus blij met jullie aller deelname en zal nog een tijdje doorgaan met de vragen
Comment