Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oproep forum moderators

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by BD Moderator Software
    Even een reactie in persoonlijke naam.

    Zoals ik het lees wil Phille een opdeling van het forum "Camera's en Accessoires" in DSLR en compact, met daarin nog eens een onderverdeling tussen "gewone" en "beter" DSLR (een onderdeel per DSLR vanaf de D60 en D100 en opwaarts)
    Ik ben er niet zo'n voorstander van.

    Het grote voordeel van een forum als BD, is dat iedereen er wat van kan opsteken. Dezelfde problemen als bij DPreview "trolling" ga je dan mogelijks hier creëren. Niet tussen Canon en Nikon, maar tussen DSLR en compact, 300D/D70 en 10D/D100.
    Bovendien kan een apart forum voor bijvoorbeeld een D60 wekenlang levensloos zijn, en een nieuwe topic kan zo snel gemist worden.
    Dan heb ik het nog niet eens over de topics die beginnen als een, zeg maar 10D topic, en dan verdergaan over de D100.

    Wat wel veel eenvoudiger kan, is het correct gebruiken van de "subject" of onderwerpregel bij het starten van een nieuwe topic. Zet daarin alvast over welk toestel of categorie het gaat. Topics die je niet interesseren, sla je gewoon over.
    Je mag ook niet vergeten dat vele vragen "tijdelijk" zijn. Komt er een nieuw toestel uit, zal het forum een overvloed krijgen aan vragen rond dat bepaalde toestel. Zo hebben we de recent de 300D periode gekend, en zijn we nu toe aan de D70 weken.

    Natuurlijk worden alle vragen naar de Moderators of Crew besproken bij de eerstvolgende gelegenheid.


    Willy
    Op die manier zie ik het ook : de leden moeten maar zorgen voor een duidelijk subject. Geen apartheid, en geen "selecte" groepjes dus. Hopelijk blijft ook het snobisme achterwege.

    Comment


    • #17
      Ik zou die "opsplitsing" dan alleen maar doortrekken voor camera's en accessoires"

      Het is niet de bedoeling een DSLR clubje te gaan origaniseren, me dunkt. Tot voor kort was ik zelf ook nog een compact bezitter, en ik ergerde me soms aan het superioriteitsgevoel van sommige DSLR bezitters... Het is niet de camera, maar de fotograaf die kwaliteit afleverd.
      An  a day keeps frustration away!
      http://www.demey-deleus.be

      Comment


      • #18

        Op die manier zie ik het ook : de leden moeten maar zorgen voor een duidelijk subject. Geen apartheid, en geen "selecte" groepjes dus. Hopelijk blijft ook het snobisme achterwege.
        Ja, zo zie ik het ook. Maar ik heb geen DSLR.

        Groetjes, JantjeB.
        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

        Comment


        • #19
          Los van het feit dat het, zoals meerderen al aangeven, niet om de camera maar om de persoon achter de camera gaat, lijkt me een splitsing niet nodig.

          Want er zijn véél meer overeenkomsten (in algemene fotografische zin) tussen SLR's en compacte cams dan verschillen. En dat handjevol verschillen die er dan wel zijn, lijken mij dan ook niet voldoende reden om een forum op te splitsen

          Comment


          • #20
            Originally posted by Erik Mansvelders
            Los van het feit dat het, zoals meerderen al aangeven, niet om de camera maar om de persoon achter de camera gaat, lijkt me een splitsing niet nodig.

            Want er zijn véél meer overeenkomsten (in algemene fotografische zin) tussen SLR's en compacte cams dan verschillen. En dat handjevol verschillen die er dan wel zijn, lijken mij dan ook niet voldoende reden om een forum op te splitsen
            Wijze woorden - persoonlijk vind ik het aantal fora nu al meer dan genoeg. Er is voor ieder wat wils en ik denk dat elkeen op een snelle en vriendelijk manier geholpen wordt.
            En wie het hier niet kan vinden kan ten einde raad nog altijd op Dpreview terecht.

            Comment


            • #21
              Ik ben ook voorstander van het behoud van de huidige rubrieken, dus zonder verdere onderverdeling, om de reeds aangehaalde redenen:

              - de besprekingen, raadgevingen en opmerkingen blijven zelden echt gebonden aan één merk of soort toestel;
              - Bij een splitsing bestaat het gevaar dat we op termijn gemakkelijkheidshalve enkel nog in ons eigen 'hokje' gaan lezen en posten, waardoor automatisch veel minder topics beantwoord worden. Vooral bijv. een splitsing 'beginners' en 'gevorderden' loopt het gevaar dat de beginners het op de duur zouden moeten stellen zonder de raad en adviezen van 'gevorderden'. Dat zou zeer spijtig zijn.

              - Indien een topic wel een specifieke camera bespreekt, lijkt het mij voldoende, zoals mikewiki voorstelt, dit duidelijk in het subject aan te geven.
              Is this the real life? Is this just fantasy?
              Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

              Comment


              • #22
                Originally posted by gerda
                Originally posted by maturin
                Apartheid!
                Apartheid!
                Apartheid

                De m/v achter de camera maakt de foto.
                De camera is slechts een hulpmiddel....

                Sommigen van ons hebben twee (of meerdere) camera's die in "apartheid's" categoriën horen. Waar horen die thuis.

                'k heb de gewoonte om foto's te maken als het me past, met de camera die ik bij me heb. Enerzijds een pocket (vroeger de RR1, nu de Ixus 400) anderzijds een "betere" (vroeger de Fuji 6900 nu een 300D).

                Nadat ze op de harddisk staan maak ik (wil ik ook niet) geen onderscheid meer maken tussen "afkomst" van de verschillende foto's.

                Alleen de foto telt nog. De camera die ze gemaakt heeft is een "historisch" gegeven.
                De camera bepaalt niet of de foto mooi is of niet. Een "betere" camera geeft wel meer mogelijkheden om een foto te maken, maar dat is dan ook alles.

                Weet dat sommige fotografen zich restricties opleggen en bvb. een week of twee één en dezelfde lens gebruiken. Liefst een prime... om te herbronnen.

                Mijn oordeel : opdelen in cameratypes is het slechtse wat BD kan doen. Te meer dat die opdeling iedere maand verouderd zal zijn.....
                Ook voor DSLR waar er dan "full size" (24*36), APS , 4/3" enz... zijn....

                Keep it simple, never change a winning team.

                Groetjes

                Skitch
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #23
                  Hello, ik ben een een newbie in alle opzichten, nieuw op dit forum(sinds een 2 tal maanden) , pas een nieuwe compact cam gekocht (oa door raadgevingen van enkele BD'ers, ... .

                  Ik ben niet meer weg te slaan van BD. Er zijn verschillende redenen hiervoor: een beperkt aantal, duidelijk afgelijnde fora (Camera's en accessoires, Tips & Trics, showcase, fotobewerking, ....), de vriendelijkheid en hulpvaardigheid van de leden (fenomenaal ), de kennis die hier gedeeld wordt en niemand die zich de betere vindt van de andere,... Ik kan zo nog even verder gaan.

                  Ik ben het eens met Willy dat de subjects alles moeten vertellen en voor een verdere opsplitsing moeten zorgen.
                  Enerzijds kan ik er in komen dat er sommigen (houders van een DSLR)een verdere opsplitsing willen maar ik vindt het juist een van de sterke punten van DB dat er geen verdere opdeling is: Dit is een enorme Knoledge Base !!

                  Er zijn veel sites die voor hun fora een verdere opsplitsing maken maar ze zijn zeker niet zo aantrekkelijk -> veel te veel forums waarbij er een aantal zijn waar er gedurende weken geen teken van leven is.

                  IMHO laten zoals het is.

                  Jef

                  Minolta Dimage Z2

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Erik Mansvelders
                    Los van het feit dat het, zoals meerderen al aangeven, niet om de camera maar om de persoon achter de camera gaat, lijkt me een splitsing niet nodig.
                    aha juist wel in dat geval
                    bv: mannen en vrouwen, Nederlanders en Belgen, die met een vzwnummer en die zonder een vzwnummer, prutsers en niet-prutsers,...
                    Tleven zou zoveel gemakkelijker zijn.
                    Eddy

                    Comment


                    • #25
                      Eddy, wat doe je dan bijvoorbeeld met mensen die lid zijn van de VZW 2 toestellen hebben waarvan ze er een al redelijk onder de knie hebben en het ander nog aan het leren zijn? Zou je die mensen verplichten een 2e lidnummer aan te vragen?

                      Arne
                      http://www.arnesmeets.tk

                      Comment


                      • #26
                        Vind ik geen goed voorstel. Ik zou dit enkel verantwoord vinden als de fora het aantal topics/posts evenaren van de dpreview-fora. En 't is niet om dpreview de hemel in te prijzen, maar aldaar vind ik een forumonderdeel per toestel dan wel toestel- of lenscategorie meer dan handig.
                        En per DLSR vanaf de D60 en D100 opwaarts ??? Zou dat niet moeten zijn : "vanaf de D1 en aanverwanten", een zogenaamd BD professional forum ("het V.I.P.-forum" , zonder hierbij enige steen te werpen uiteraard naar de bezitters alhier van dergelijke toestellen, verre van...

                        Neen dankjewel.
                        Ik vind de fora op BD momenteel van een uitstekende kwaliteit en dito indeling.

                        Ludovic
                        EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                        BD0118BE

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Slow One
                          Eddy, wat doe je dan bijvoorbeeld met mensen die lid zijn van de VZW 2 toestellen hebben waarvan ze er een al redelijk onder de knie hebben en het ander nog aan het leren zijn? Zou je die mensen verplichten een 2e lidnummer aan te vragen?

                          Arne
                          2 toestellen?...dat kan niet anders dan een Belg zijn...weer vlug opgelost

                          Comment


                          • #28
                            BD is super toegankelijk.
                            Dat moet je zo houden IMHO.

                            De kracht ligt hem juist in het feit dat iedereen zijn vraag kwijt kan en door iedereen geholpen wordt.

                            Als je nu een pakweg DSLR forum gaat starten, waar dan mischien een beetje logischerwijs de meer 'ervaren' BD'ers zitten loop je m.i. een grote kans de kruisbestuiving te gaan missen.
                            Nu kan je de grote wijsheid in om het even welke topic tegenkomen, dat maakt het voor mij zo interessant om dan ook elke topic door te nemen, al is het maar met een half oog.

                            Nee, een goede naamgeving van je topic kan al wonderen doen naar leesbaarheid en organisatie toe.

                            En aangezien de DSLR discussies toch zelden bij hun onderwerp blijven....

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by emacquoy
                              bv: mannen en vrouwen, Nederlanders en Belgen, die met een vzwnummer en die zonder een vzwnummer, prutsers en niet-prutsers
                              Jamaar Eddy, met jouw biologische achtergrond kun je me dan hoop ik eens vertellen in welke categorie ik dan als Limburgse hermafrodiet in bezit van een digitale compacte SLR-camera val... en eh ter extra info, ik heb een vzw-nummer en sommige foto's zijn gepruts, andere dan weer niet... althans, men oordeelt ze zo

                              (Trouwens jammer dat je niet het tweede gedeelte van mijn reactie hebt gequote, want dat was veel belangrijker denk ik... Maar dat had je al door gok ik )

                              Comment


                              • #30
                                Jaaa... Maar Nederlanders vallen weer in een categorie apart !
                                ...En aangezien Limburgers reserve-Nederlanders zijn...
                                An  a day keeps frustration away!
                                http://www.demey-deleus.be

                                Comment

                                Working...
                                X