Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dia's inscannen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: dia's inscannen

Twee jaar geleden heb ik een dia/negatiefscanner gekocht.
    Op onderstaande site heb ik toen genoeg informatie gevonden die mij geholpen hebben bij mij keuze.

mvgr
    antoine200

Comment

Hoi Loco,
      De filmstrook adapter SA21 waar je negatiefstroken mee scanned zit er standaard bij. Er zit inderdaad geen dia-houder voor meer dan 1 ingekaderde dia bij. Linkje wat Antoinne had gestuurd daar zie je die van mij ook tussen staan http://www.filmscanner.info/NikonCoolscan5ED.html
      Bij website Nikon zie ik ook geen adapter als accessoire erbij staan om meer dan 1 ingekaderde dia te scannen, wel bij het topmodel de 9000.

Met de software kan je bewerkingen uitvoeren en de scan opslaan als NEF formaat wat het equivalent is voor RAW maar dan noemt Nikon het NEF.

Je kan langskomen om het apparaat in werking te zien, ik woon NL / Brabant...
      Groetjes, Damiaan.
      Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

Hartelijk dank voor alle info, en de referentie website. Zeer duidelijke en goede informatie. De knoop is doorgehakt. Ik heb mijn toestel Nikon V-ED besteld via Konijnenberg (Turnhout).
        Het beloven eenzame nachten te worden om een compleet archief te digitaliseren.
        Loco

Comment

Je zal er vast geen spijt van hebben! Is een flinke uitgave maar het is een geweldig apparaat.
          Groetjes, Damiaan.
          Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

Ik heb mijn collectie (700 stuk) laten inscannen bij een firma. Eerst wilde ik dit zelf doen maar goede scannens zijn wel echt duur. Ook neemt dit veel tijd inbeslag.

Ik heb wel 48 cent betaald per dia maar de kwaliteit was voor mij heel goed. Als ik afprint op A4 heb ik geen problemen met de scherpte of kleuren enz.

Ik heb wel eerst een testscan laten doen voor de zekerheid, maar die was ok.

Je kan zelf een kijken of je er iets aan hebt op www.digidat.be

Comment

Ik scan sinds drie jaar al mjn reisdia's (van 18 jaar reizen, overal, soms 1 jaar lang), bewerk ze met Photoshop (Elements of .7 en nu CS2) en breng ze op DVD met Premiere Elements. Een muziekske erbij gezet, en ik ben kontent van het resultaat.
              Ik scan die dia's op een resolutie van 300 of 600 px, in een formaat van 1800px op 1200px (is OK voor breedbandTV)

Ik scan met een Epson Perfection 1670, thuismodus. Je kan ook de automatische modus nemen, maar die vind ik niet zo goed, of een Professionele Modus (maar wat men daar voorstelt kan ik evengoed of beter bewerken met Photoshop)

Probleem zijn dia's die in de hoogte gefotografeerd zijn (1200 breed en 1800 hoog). Dat is niet mooi op TV.En daar valt veel van weg van boven en beneden. Dus zoveel mogelijk daar uitsnijdingen van maken op formaat 1800/1200, zonder vervormingen.

Nu heb ik een digitale camera.
              Als ik die foto's wil verwerken in een DVD moet ik ze verkleinen. Zoniet krijg je moiré...

Comment

Al redelijk veel dia's gescand met Canon MP800 en geeft goed resultaat, is ondertussen denk ik MP810 geworden.
                Groeten
                Flickr

Comment

Verplaatst naar geschikter forum "fotobewerking" --> "algemeen"
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

als je maar een 40tal moet scannen, kan dat ook met een gewone scanner?

Comment

Working...
                    X