Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe opdracht in de bouwsector

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

zou ik ook doen! Je geeft aan dat als het goed gaat je misschien meerdere opdrachten kan krijgen van die firma. Indien ze akkoord gaan met je prijs en ze zijn tevreden van het resultaat vragen ze je sowieso opnieuw. Na je eerste project kan je voor jezelf de rekening maken wat je hebt verdient (heb ik te weinig verdient, toch langer aan gezeten dan verwacht, of heb ik er eigenlijk zeer goed aan verdiend en brengt dit bouwbedrijf goed op). Indien geval 1 kan je voor een verdere samenwerking je probleem voorleggen: het neemt toch meer tijd in beslag per werf dus tarief zal iets hoger liggen. Als ze tevreden waren over je werk zullen ze je wel behouden, ook bij een kleine toeslag

(heb geen ervaring in fotografie als dienst, maar dit is algemeen in veel sectoren van arbeid een goede tactiek)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
      Na je eerste project kan je voor jezelf de rekening maken wat je hebt verdient (heb ik te weinig verdient, toch langer aan gezeten dan verwacht, of heb ik er eigenlijk zeer goed aan verdiend en brengt dit bouwbedrijf goed op). Indien geval 1 kan je voor een verdere samenwerking je probleem voorleggen: het neemt toch meer tijd in beslag per werf dus tarief zal iets hoger liggen. Als ze tevreden waren over je werk zullen ze je wel behouden, ook bij een kleine toeslag
      Als ik een offerte vraag voor 15 opdrachten, en na de eerste komt de 'leverancier' af met een toeslag omdat hij deze zaken niet juist berekend heeft en dus niet genoeg verdient aan deze opdracht is dat pech voor hem.

Sorry hoor, maar aan dergelijke praktijken heb ik een hekel ... ze halen je binnen met een mooie, lage prijs ... en dan moeten ze meer gaan vragen omdat het hun kosten niet dekt ... mooi niet hoor !

Toen wij gebouwd hebben was dit juist hetzelfde, wij hebben een groot raam in de achtergevel, daar moest dus een serieuze balk ter plaatse voor gegoten worden ... was de aannemer dit vergeten mee te rekenen ... dus studiebureau kosten en extra kosten voor deze balk : 1500 Euro extra te betalen meneer, we hebben een foutje gemaakt. Ik had een lastenboek door beide ondertekend ... hij heeft deze extra kosten mooi zelf moeten betalen ... identiek verhaal met de vensters, zij hadden wit berekend terwijl we duidelijk een RAL kleur gevraagd hadden, en dit ook zo in hetzelfde lastenboek opgenomen hadden .... de aannemer heeft dit ook uit eigen zak mogen betalen ... ondertussen is ie wel failliet gegaan

Als ik zo'n opdracht aanneem tekenen zowel ikzelf als de klant een contract ... dan moet ik niet achteraf met extra kosten aankomen omdat ik die in het begin niet berekend had ... of de klant vraagt zelf aanpassingen, dan kan je een meerprijs verantwoorden, maar anders moet je als fotograaf eens goed slikken en dit bij de volgende opdracht juist inschatten ... daar zijn offertes voor ... en contracten.

Als ik voor een werf één uur ter plaatse en een uur post processing incalculeer ... en ik zie dan achteraf dat ik al een uur moet rijden en dan twee of drie uur per werf nodig heb is dat niet de klant zijn probleem ... maar het mijne, en ik ga dit niet doorrekenen aan de klant, ik had het maar beter moeten inschatten, sorry als dit niet is wat je wou horen, maar zo werk ik nu eenmaal ... reken ik drie uur per werf, en ik kom met één uur toe dan zal ik een kleine korting verlenen ... eerlijk is eerlijk, en dit komt bijzonder goed over bij een klant !
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

@Lambocars: Ik bedoel uiteraard niet de prijs van je eerste opdracht toch nog doen stijgen! als je bij je eerste opdracht te weinig verdient hebt is dat inderdaad pech. Maar als je het goed hebt gedaan heb je wel een extra klant dus maakt het al bij al niet veel uit dat je er niet voldoende aan hebt verdiend aangezien je meer opdrachten krijgt (waar je wel een correcte prijs op kan plakken aangezien je nu weet wat het je aan tijd kost. Dit leg je dus voor aan het bouwbedrijf, uiteraard niet om meer geld voor je eerste opdracht te krijgen, maar voor verdere opdrachten indien het bedrijf met u wil verderwerken (wat ze ondanks de verhoging zullen doen als ze tevreden zijn over je werk!)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
          Reken ik drie uur per werf, en ik kom met één uur toe dan zal ik een kleine korting verlenen ... eerlijk is eerlijk, en dit komt bijzonder goed over bij een klant !
          Die "eerlijk is eerlijk" staat toch helemaal haaks op jouw offerte/contract verhaal hoor.
          Een overeenkomst geldt in beide richtingen.
          Ik neem aan dat een klant alvorens akkoord te gaan, kijkt wat kan met het budget dat hij voorhanden heeft.
          Als je een commerciële geste doet door die korting achteraf te geven (wat slim kan zijn) is dat je goed recht.
          Maar als je spreekt over eerlijk is eerlijk dan geldt dat in beide richtingen.

Stel in elk geval een goed contract op.
          Last edited by Ticor; 2 september 2011, 23:33.
          Mvg Tim

Comment

l ... reken ik drie uur per werf, en ik kom met één uur toe dan zal ik een kleine korting verlenen ... eerlijk is eerlijk, en dit komt bijzonder goed over bij een klant !
            Als de klant met je offerte is akkoord gegaan , waarom geef je dan die korting ?
            Die aannemer is ook Sinterklaas niet hoor , en jij ook niet !

We doen dit om onze boterham te verdienen en niet om ze uit te delen ..

Akkoord met de prijs is akkoord met de prijs en anders sla je je eigen ruiten in .
            Zaken doen is zaken doen ..

Nee , ik geef geen extra kortingskes hoor , en daar is nog niemand over gevallen .
            Ik vertel ze ook nooit hoe lang ik ergens aan werk .. De prijs is de prijs .
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

Comment

Dus jullie weten op voorhand perfect tot op de minuut hoe lang je aan zo'n werf zou werken ... Een rijhuisje is sneller gefotografeerd dan een villa hoor, dus als ik drie uur bereken (en dit ook zo in de offerte zet, kwestie van de klant details en transparantie te bieden) en zijn werkmannen komen hem achteraf zeggen dat ik na een uurtje al teug ingepakt had ... dan gaat die klant daar niet moeilijk over doen ... maar een vervolg opdracht zal er dan ook niet inzitten.

Terwijl als ik op de faktuur een kleine korting zet met als melding minder tijdsverbruik, dan komt de klant terug, en dat vind ik eerlijk zaken doen. Als ik drie uur aanreken, en dan nog eens drie uur post processing, ik zet dat ook zo op de faktuur terwijl ik maar een uurtje op de werf geweest ben ... dan gooi ik mijn vensters pas in hoor, want dan kom ik als fraudeur over, iemand die meer uren aanrekent dat hij presteert, en zo wil ik geen naam maken, sorry.

In dit geval is een uur aanrekenen dat je dan ook gepresteerd hebt je boterham verdienen ... toch geen korting geven en de volle drie uur aanreken is in mijn ogen gewoon profiteren van je klanten ... Je zal er op korte termijn waarschijnlijk meer mee verdienen ... maar op langere termijn sla je zo je eigen ruiten in ... Je rekent gewoon te veel aan, zo simpel is het ... Gewoon een offerte afgeven met een omschrijving en een eindbedrag doe ik niet, ik zet duidelijk wat en hoeveel inbegrepen is ... hoeveel tijd ter plaatse, aantal shots gemiddeld en hoeveel pp er nog aan te pas komt, dus als de klant dan ineens extreme pp vraagt kan je terugvallen op deze offerte, als ik meer tijd nodig heb om deftige beelden te maken dan is dat mijn probleem.

Ik weet dat ik op 10min geen shoot van een auto kan doen, dan moet ik dat ook niet zo verkopen he, een uur minimum voor de vijf standaard hoeken ... Wil je meer, dan is het gewoon uurtje faktuurtje ... Staat ook op de offerte/kontrakt en dan moeten ze achteraf niet klagen !
              Last edited by LamboCars; 3 september 2011, 21:52.
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Dus jullie weten op voorhand perfect tot op de minuut hoe lang je aan zo'n werf zou werken ... !
                Helemaal niet ... maar wat als je meer tijd nodig hebt ?
                Nee , klanten waar ik voor werk weten dat het de ene keer geven en de andere keer nemen is ... Dat is trouwens ook de manier zoals aannemers werken ..

Voor mij zijn er twee belangrijke regeltjes wat prijs en afrekening betreft:
                1) Doe nooit zomaar zelf van de overeengekomen prijs af (omdat je bv minder tijd nodig had , dit zijn je extraatjes. men ging toch akkoord met de offerte ???)
                en
                2) Werk anders per uur + onkosten (wees niet te gedetailleerd, je kan jezelf zo met de rug tegen de muur aan zetten)

zelfstandig zijn doe je om geld te verdienen , en niet om uit te delen.. anders ben je goed fout bezig !!!
                Last edited by Peter EOS-500D; 5 september 2011, 23:28.
                grts Peter
                BD1754BE / Body & glass

Comment

Working...
                X