Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Copyrights (+oproep aan collega-juristen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Zeer interresant voorstel.

    Ik zoek ook al enige tijd naar wat antwoorden hierover en bijhorende zaken.

    Ik heb al begrepen dat 'Fotograaf' in België een beschermd beroep is maar dat daar simpele omwegen voor zijn

    Kan er mij iemand links bezorgen naar de wettige bepalingen in verband met bijkomende occasionele inkomsten (België)?

    Die modelcontracten en copyright-info zullen ook zeer welkom zijn.

    Zoals hierboven al opgemerkt. Heeft het 'tekenen' met een nickname evenveel 'legale' rechten?
    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

    Comment


    • #17
      @Igor : ik denk wel dat dit het uitgangspunt is, niet?

      Een duidelijke uitleg kan je ook vinden op de website van het Centrum voor Intellectuele Rechten (CIR) van de KU Leuven.
      This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
      My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

      Comment


      • #18
        wat heeft het gebruik van een nickname met copyright te maken???
        heb jij die foto gemaakt? Ja? dan heb jij het copyright.
        zet je het anoniem op het web onder een schuilnaam dan blijft het toch nog altijd uw foto. je moet dan wel kunnen bewijzen dat dat jouw schuilnaam is. (maar je hebt toch nog ergens de grotere versie van de foto op je HD dus dat is geen probleem hé
        www.vildaphoto.net

        Comment


        • #19
          Als niet jurist heb ik enige ervaring met auteursrecht ( en vooral de omzetting van de europese richtlijnen); billijke vergoedingen , sabam edm....als 't kan helpen....
          Peter

          http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
          http://www.photoblog.be/peterwarson

          Comment


          • #20
            Ik stel voor dat we ons concentreren op een aantal standaardmodelletjes:

            * licentie voor gebruik van foto's (algemeen + een paar specifieke toepassingen, zoals websites, ...)
            * standaardbrief te gebruiken wanneer je misbruiken vaststelt
            * regeling van portretrecht (misschien ?)
            * model van commissienota voor eenmalige artistieke prestatie.

            Zullen we de taken verdelen ? Wie neemt wat ?
            Indien je een recente, bijgewerkte versie wenst van de auteurswet van 1994, dan kan ik die ter beschikking stellen. Ik stel dan voor dat we de ontwerpjes tussen de juristen en experten laten circuleren ter revisie en dat we dan afspraken maken om e.e.a. hier ter beschikking te stellen. Goed idee, Firefox, Kat & Peter1 ?

            Ik vind het ook heel belangrijk dat we hier niet zomaar om het even wat gaan publiceren en zeker geen juridisch advies "op afroep" organiseren. Als we iets doorgeven, dan weze het duidelijk dat het een betrouwbaar model moet zijn, doch "slechts" een model! Ik moet immers ook bepaalde deontologische regels naleven he.

            Oh ja, ik zou ook graag één of meerdere nederlandse collega's zien participeren, want ik zie me zo meteen nog niet het nederlandse recht uitvlooien... Er staat een grens aan m'n zelfopoffering he.

            Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

            Comment


            • #21
              Ik stel voor om naar deze pagina te linken.
              http://www.cedar.nl/ of op http://www.burafo.nl/

              Dit gaat over Nederlands Beeldrecht. Ik ben geen jurist dus kan geen advies geven, maar wel een linkje doorspelen.

              Beide sites zijn op het moment wel under construction (tenminste delen ervan) maar de info is wel te gebruiken.

              Ik stel ook voor om 2 aparte onderdelen te maken, een voor Belgie en een voor Nederland. Ik mag me nl. wel fotograaf noemen (zonder enige vorm van opleiding hiervoor).

              Goed initiatief.

              Groeten
              Leo

              Comment


              • #22
                Prima initiatief !!!!
                http://www.vannecke.be
                Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                Comment


                • #23
                  Zou het mogenlijk zijn het "beschermde beroep van fotograaf" eens toe te lichten, plus de uitzonderingen hierop.

                  En een soort van juridische omschrijving van "digital imaging/digital imiger"
                  (Bestaat daar trouwens enige jurisprudentie over?)

                  En mischien ook enige info over hoe die "eenmalige artistieke prestatie" op fiscaal vlak geregeld word

                  Comment


                  • #24
                    Zoals in deze topic reeds aangehaald werd moet er natuurlijk gestart worden met na te gaan wat de specifieke regelgeving in België en Nedeland is, maar deze regels ga je maar moeilijk kunnen afdwingen op het wereldwijde net.

                    Ik ben geen jurist maar vond wel wat info over de internationale impact van copyrights op volgende site http://www.whatiscopyright.org/.

                    Belangrijke conclusie die hier gemaakt wordt lijkt dat op elk werk dat onder de noemer intellectuele eigendom valt (foto's, webdesign, etc) duidelijk aangegeven wordt wie de auteur is, wanneer het werk gecrëerd werd en het woord Copyright voorafgegaan door het internationaal erkende symbool van copyright.

                    Naar mijn gevoel doe je er best aan om ook in de Exif gegevens van een jpg file de auteur en copyright aan te geven voor je ze op net plaatst. Je moet al iets van digitale fotobewerking kennen voor je deze info uit een jpg kan halen of wijzigen. Op het net blijft je foto zo snel identificeerbaar. Indien in de exif gegevens de auteur en copyright aangepast werd is het overduidelijk dat de persoon in kwestie het copyright bewust geschonden heeft.

                    In ieder geval een zeer interessante topic. Laat de juristen hier maar hun kennis op botvieren.


                    Digicam
                    DigiCam

                    Comment


                    • #25
                      Contact gehad met Burafo. (voor Nederlandse fotografen)

                      De Algemene Voorwaarden van de Fotografenfederatie zijn heel duidelijk en uitgebreid en te gebruiken. Deze dekken echt de hele lading.

                      Voor wat betreft te hanteren prijzen verwijzen ze ook naar de tarieven van de fotografenfederatie en raden ze ook aan deze te hanteren. Deze prijzen zijn uitgesplitst per doel waarvoor ze gebruikt gaan worden.
                      Ze zijn te vinden op www.fotografenfederatie.nl.

                      Burafo raadt aan de voorwaarden en prijzen van de federatie te gebruiken en een overeenkomst op te stellen en te laten tekenen.

                      De overeenkomst vermeldt:
                      -naam fotograaf
                      -naam wederpartij
                      -project waarvoor de toestemming wordt gegeven (dus bv website abcd.nl of uitgave abcd nr 1) zodat achteraf niet kan worden gezegd 'ik heb toch toestemming' en de foto's ook voor andere dingen gebruiken
                      -algemene voorwaarden van de federatie zijn van toepassing en deze bijvoegen
                      -andere afspraken die niet in algemene voorwaarden staan vermeld

                      Wat doet de Burafo (meer op www.burafo.nl):
                      Rechtshulp aan fotografen (kost euro 53,00)
                      Fotografen die zijn aangesloten bij de Sectie Rechtshulp van Burafo kunnen bij ons terecht voor advies en juridische hulp bij inbreuk op hun auteursrecht. Bijvoorbeeld in geval van publiceren zonder toestemming, geen naamsvermelding, het verminkt publiceren van een foto, of het zoekraken van materiaal.

                      Beheer van collectieve rechten (gratis aanmelden)
                      Burafo incasseert en verdeelt de vergoedingen die voortkomen uit collectieve rechten. Bijvoorbeeld de Kabelgelden en de Leenrecht-, Reprorecht- en Thuiskopievergoedingen.

                      ***Canon 300D * kitlens * ...

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by peterke
                        Ik stel voor dat we ons concentreren op een aantal standaardmodelletjes:

                        * licentie voor gebruik van foto's (algemeen + een paar specifieke toepassingen, zoals websites, ...)
                        Voor Nederlandse fotografen: Richtprijzen fotografie van Fotografenfederatie - heel uitgebreid per toepassing en bevat ook de algemene voorwaarden (pdf bestand 21 pagina's)

                        * standaardbrief te gebruiken wanneer je misbruiken vaststelt
                        Ga ik opvragen bij Burafo

                        Ann
                        ***Canon 300D * kitlens * ...

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by peterke
                          Zeer regelmatig duiken er hier op het forum vragen op over copyrights, illegaal gebruik van foto's, contracten e.d.m.

                          Telkens lijkt de conclusie dan te zijn dat de persoon in kwestie maar iets moet "regelen" (+ een aantal losse tips en verwijzingen naar tarieven links en rechts).

                          Vandaar de idee om eens te werken aan een aantal simpele modelletjes voor onze collega-fotografen (sorry, "digital imagers" ) die hen in staat kunnen stellen om in eerste lijn een aantal juridische problemen (of vragen) te kunnen opvangen.

                          Voor de niet-juristen onder ons: wat denken jullie van dit voorstelleke? Is dit waard om er het nodige latijn in te steken?
                          Aan de collega-juristen: indien er een grote vraag zou bestaan, kunnen we dan een soort expertenforum opstarten (bvb. een thread in dit forum of wat e-mailverkeer) om eens wat jargon over en weer te slingeren?
                          Ik denk dat dit voor iedereen hier nuttig kan zijn.

                          Maar op de begroting van BD VZW zie ik dat er lidgeld betaald is aan SOFAM. Wil dit dan zeggen dat de leden van BD VZW (gratis??) juridisch advies/bijstand kunnen krijgen van Sofam of zie ik dat verkeerd?
                          Groetjes,
                          Frank

                          Comment


                          • #28
                            Hallo,

                            Even de boel wat verduidelijken - al kan Peter dat het best .
                            Er is geld voorzien om eventueel iets te doen samen met Sofam, maar die afspraken zijn in een beginstadium. Peter heeft daar de nodige contacten gelegd, maar of een eventuele samenwerking mogelijk is - daar is nog geen uitsluitsel over.
                            Het zijn dus plannen, maar nog geen concrete ...
                            Peter, verbeter me als ik fout ben hé ...

                            Jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #29
                              Ik heb de inbreukbrief van Burafo ontvangen (is een Worddocument)
                              Kan dat straks ergens op BD (evt kan ik het omzetten naar pdf)?
                              ***Canon 300D * kitlens * ...

                              Comment


                              • #30
                                Hallo,

                                Stuur maar naar webmaster@belgiumdigital.com.
                                We zetten het dan online op de "download" pagina ...
                                Enne, die is toch geen 47Mb hé?
                                En je zet het idd best om naar pdf.

                                Jaja

                                Originally posted by Annetje
                                Ik heb de inbreukbrief van Burafo ontvangen (is een Worddocument)
                                Kan dat straks ergens op BD (evt kan ik het omzetten naar pdf)?

                                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                                Comment

                                Working...
                                X