Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe belichtig instellen ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Iedereen bedankt voor de vele reacties. 'k Heb hier weer heel veel bijgeleerd. Wat Mila voorstelt is misschien nog niet zo slecht de eerste dagen bracketing met belichtingsstapjes dan zit er wel een foto bij die goed belicht is en als ik dan na een paar dagen door heb hoe ik correct kan belichten dan kan is wat gaan experimenteren. 'k Heb toch mijn x-drive mee dus 'ruimte' genoeg.
    Nogmaals hartelijk bedankt en de resultaten zijn nadien te zien in op dit forum

    @ Pieter G. : 'k heb je album doorbladerd. Mooie foto's. 'k Ben al helemaal in vakantiestemming.
    Groetjes Vicky

    Comment


    • #17
      Ik volg mila volledig, zelfs als er tussen de drie foto's er nog geen met de juiste belichting tussen zit dan kan je achteraf in ps nog de foto's mengen.
      Groetjes,

      Rudi Petitjean

      NATURE GALLERY

      Comment


      • #18
        Originally posted by Huggy

        Stef,

        opvallend licht is overal ongeveer 't zelfde, dus je kan je kaartje gewoon vasthouden voor je huisje en de belichting vastleggen...of gewoon op afstand blijven en vanuit camerastandpunt meten.....tenzij je met wolken aan de hemel zit... gewoon zien dus dat je kaart gevuld wordt met hetzelfde licht als op je onderwerp...
        't heeft mij alleszins al heel veel geholpen

        Correct, gewoon de grijskaart voor je camera houden en meten. Maakt niet uit of je twintig of 100 meter van het onderwerp afstaat.
        Met spotmeting ga je heel goed moeten weten waarmee je bezig bent. Doe maar eens eens spotmeting van een doorsnee landschapsfoto en beweeg de camera eens enkele graden links of rechts. Verbaas jezelf over het enorme verschil in lichtwaarden. Welke moet je dan gebruiken?

        In Vicky's situatie zou ik ook gaan voor enkele proefopnames met verschillende instellingen, met de voorkeur voor center-weighted en naar een lichte onderbelichting toe om voldoende tekening in het wit te behouden.

        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #19

          Correct, gewoon de grijskaart voor je camera houden en meten. Maakt niet uit of je twintig of 100 meter van het onderwerp afstaat.
          wel dat gaat mijn petje te boven...in de studio bijvoorbeeld kan je door een statief 10 cm te verplaatsen een volledige stop verschil hebben....da's toch de reden dat je OP het lichaam van die persoon meet en niet gewoon ter plaatse aan je camera...

          dat het licht over 100 meter niet verschilt wil ik hier toch wel eens bewezen zien, want er is dan blijkbaar toch iets dat ik over het hoofd zie...

          Stef

          Comment


          • #20
            in een studio werk je met lampen Stef...

            de zon geeft voor iedereen even veel licht dus waar je staat maakt niks uit...zolang er geen wolken zijn (of er overal wolken zijn natuurlijk )
            some toys 4 big boys
            http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

            Comment


            • #21
              Ik hoop alleen maar dat Vicky nu geen schrik gekregen heeft om nog foto's te nemen...
              Als ik haar talrijke foto's hier bekijk heeft ze haar toestel wel heel goed onder controle.

              Wel leerrijk die theorieën over de grijskaart, en inderdaad het enige echte afdoende middel.
              Maar niet voor algemeen gebruik op vakantie (just my 2 ct).

              Ik nam met mijn Powershot S30 duizenden foto's, ook in moeilijke lichtomstandigheden (tegenlicht, witte dorpen, woestijn...) en dat beestje heeft steeds zijn werk correct gedaan.

              Het gaat hier over digitale fotografie, waarvan je direct het resultaat (en histogram) kan evalueren... Zit de cam er eens naast, of twijfel je, gebruik de auto-bracketing (alhoewel dat ik die zelf ook nooit gebruikt heb).
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #22
                Ik heb onlangs nog ergens iets gelezen op internet (maar ik weet niet meer waar) met die grijskaart. Daar hielden ze deze ook gewoon op armafstand. Het was juist de bedoeling dat die kaart het beeld praktisch vult.

                En ik denk dat Huggy daar een punt heeft. Buiten, in de zon is het licht meer hetzelfde op verschillende plaatsen, in de studio zijn de lampen meer gericht.
                Groetjes,
                FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Stef

                  Correct, gewoon de grijskaart voor je camera houden en meten. Maakt niet uit of je twintig of 100 meter van het onderwerp afstaat.
                  wel dat gaat mijn petje te boven...in de studio bijvoorbeeld kan je door een statief 10 cm te verplaatsen een volledige stop verschil hebben....da's toch de reden dat je OP het lichaam van die persoon meet en niet gewoon ter plaatse aan je camera...

                  dat het licht over 100 meter niet verschilt wil ik hier toch wel eens bewezen zien, want er is dan blijkbaar toch iets dat ik over het hoofd zie...

                  Stef
                  Ah, ja met flitslampen. Kijk maar eens op de schaalverdeling van een flitslamp, met zo'n 4 á 6 meter is het licht "op".
                  Dat zonlicht komt van enkele miljoenen kilometer, die honderd meter zal de zaak niet maken qua lichtsterkte.

                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #24
                    en de bomen en zo? of iets dat onder een afdak staat of zo? dat verdwijnt dan toch gewoon in het zwart....of ben ik nog steeds mis?

                    ik heb mijn toestel standaard op spotmeting staan (allez, op de 10D is dat geen echte spotmeting maar met de Coolpix deed ik dat ook al, en mijn foto's waren 85% van de eerste keer correct belicht daar waar ik het wou...

                    misschien werken beide methodes wel...

                    stef

                    Comment


                    • #25
                      Gevonden...


                      De site waarover ik een beetje hoger sprak. Ze spreken hier wel over foto's in tegenlicht maar ik denk dat het zo ook van toepassing is.
                      Groetjes,
                      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                      Comment


                      • #26
                        thanks Filmar....maar ik heb al in al die vermelde lichtomstandigheden ook al foto's genomen en steeds met spotmeting de juiste belichting gevonden...vreemd he, maar wat die man doet met zijn grijskaart, doe ik met mijn spotmeting...

                        stef

                        Comment


                        • #27
                          Vicky heeft een Xdrive en dus is er geen probleem meer om die bracketing te gebruiken. Dat staat op dat toestel (voor dergelijke situaties) en is betaald waarom zou je het dan niet gebruiken, met 1000 foto's terugkomen of met 3000, wat kost het meer En daarna gaat ze achter haar scherm nog een paar weekjes vakantie hebben om de besten te kiezen Het is en blijft vakantie en dan moet je niet telkens beginnen zoeken achter de ideale uitbelichting want anders gaat ge na die vakantie niet veel vrienden meer overhouden. Laat al dat experimenteren maar voor als je alleen op stap bent.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by mila
                            Vicky heeft een Xdrive en dus is er geen probleem meer om die bracketing te gebruiken. Dat staat op dat toestel (voor dergelijke situaties) en is betaald waarom zou je het dan niet gebruiken, met 1000 foto's terugkomen of met 3000, wat kost het meer En daarna gaat ze achter haar scherm nog een paar weekjes vakantie hebben om de besten te kiezen Het is en blijft vakantie en dan moet je niet telkens beginnen zoeken achter de ideale uitbelichting want anders gaat ge na die vakantie niet veel vrienden meer overhouden. Laat al dat experimenteren maar voor als je alleen op stap bent.
                            Nogmaals bedankt iedereen voor de raad en tips. Maar op vakantie is het zoals Mila zegt : wij zijn met twee op vakantie en ik wil de Celle niet in de bomen jagen (die zijn er al zo weinig op Lanzarote ) door voor elke foto uitgebreid het licht te meten en zoveel tijd te nemen dat hij toch van de zenuwen de bomen in gaat . Dus bracketing is IMHO hier de beste oplossing
                            Als jullie ondertussen nog willen verder discuteren over de ideale belichtingsmethodes doe gerust verder. Op dit forum zijn er altijd veel lezers die hier veel van leren
                            Groetjes Vicky

                            Comment

                            Working...
                            X