Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starten als fotograaf in bijberoep

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Starten als fotograaf in bijberoep

Ik kan het toch niet nalaten van nogmaals te reageren, vergewis je goed van dat betalen, ik denk dat we allemaal al dat is meegemaakt hebben hé, ze zeggen "Ja maar ge moet da ni verniet doen hoor" maar welke prijs hebben ze in gedachte. Daarom wil ik je nog is extra je aandacht der op vestigen. Als je met je hobby bezig bent, ben je ne vrije mens, je hebt dan ook een ongelooflijke luxe van "NEE" te kunnen zeggen. Nee zeggen tegen dingen en zaken die je niet wil doen of die je gewoon niet graag doet.
    Ik fotografeer graag vrouwelijke modellen in mijn studio, en dieren met een grote aaibaarheidsfactor, maar ik doe bijvoorbeeld nooit huwelijken of ik wil nooit reptielen fotograferen of zelfs een model shooten in mijn studio met een slang. Beiden zijn me al meermaals gevraagd, en soms kunne ze gewoon niet begrijpen hoe het in elkaar zit.
    Zo kreeg ik bijvoorbeeld een zeer goede reactie van een dame, nadat ik haar hond en puppy's had gefotografeerd, "zo'n schoon foto's van mijn hondjes", ma gij gaat dan toch ook den trouw van mijn dochter doen , ikke "Nee Madame, dat doe ik nooit "
    Allez, kunde da dan ni, ja waarschijnlijk wel madame, maar ik doe da ni graag en dan doe ik het niet. Maar allez man ik zal je der 100 Euro voor geven, Nee madame Dank U maar ik doe het niet, maar als je wil zal ik je voorstellen aan een paar van mijn vrienden die beroepshalve Trouwreportages maken. Nee laat maar Jeff, ma ge zij wel ne rare hé.

Een andere Story, nu voor de verandering is niet gratis, een model (40 jaar) wil haar man een zeer exclusieve kalender aanbieden met erotisch beelden van haar, allemaal studioopnames. De vraag, wil je het doen, ja hoor, en wat meer is je hoeft eigenlijk alleen het materiaal te betalen, het was een A3 kalender met één opname per maand en een cover, dus 13 A3 beelden te bewerken en af te drukken op mijn printer ( professionele A2 printer met K3 inkten) Plus de lay-out verzorgen voor de roosters met de dagen voor de kalender maken. En dan inbinden met een kalenderspiraaltje (moest ik laten doen) Voor dit alles vroeg ik 75 euro, dus 75 euro voor 13 A3 prints inclusief het studiowerk en postprocessing en retouche. Maar ik heb het niet moeten doen, 75 euro voor ne almanak mijnheer, ik geloof dat gij iets mankeert....

Nu mij ni gelaten hé, ik heb mevrouw buiten gelaten, en ben naar den TV gaan kijken maar wil jij met zo'n mensen je kost verdienen, ten koste van je gezinsleven.....

MVG, Jeff C.
    Last edited by Digipics357; 22 juli 2011, 15:25.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Volgens de website van Zenito:

"U bent zelfstandige in bijberoep als u naast uw zelfstandige activiteit ‘gewoonlijk
      en hoofdzakelijk’ een andere beroepsbezigheid uitoefent. U voldoet aan deze
      voorwaarde als u:
      - als werknemer in de privésector minstens de helft van het aantal uren van
      een voltijdse werknemer presteert;
      - als ambtenaar in de openbare sector minstens halftijds werkt en de
      activiteit gedurende het jaar loopt over tenminste 8 maanden of 200
      dagen;
      - als statutair benoemd leraar in het onderwijs minstens 6/10 van een
      voltijds uurrooster presteert.
      "
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Ik zal ook is wat goeie raad geven se, als fotografie je hobby en je passie is, blijf dat dan doen en maak er geen beroep of zelfs bijberoep van, waarom ... Wel omdat je dan aan het werken bent, en werken is doen wat een ander vraagt. Dus gedaan met je hobby, want je hobby is nu je werk geworden. Je foto's zullen altijd goed zijn zolang je ze gratis maakt, maar als je de reële kost moet gaan vragen met dan ook nog wat winst dan ga je niet veel mama's en papa's vinden die met hun kindjes komen hoor.

Blijf je hobby en je passie beleven, zonder zorgen, de tijd dat fotografen van hun fotografie konden leven is voor velen voorbij, er is een grondige verzieking van de markt, waarom denk je dat héél veel fotografen nu meer lesgevers geworden zijn, niet om hun kennis te delen hé, maar om een gedeelte van hun kennis te verkopen, dat lijkt een nobel iets, maar dat is toch maar in het leven geroepen om er iets aan te verdienen hé, in plaats dat "den amateur" ne concurrent van de professional is, maken we der ne "klant" van !

MVG, Jeff C.
        Aiaiai, Jeff toch. Hoe komt het dan dat mensen me wel betalen om hun portretten te maken? En zelf aan een eerlijke prijs. Als de klant je kiest voor de stijl die je hanteert ga je je hobby niet verloochenen maar er zelf geld mee verdienen. En een bijberoep dient niet om jezelf te onderhouden. Maar om je de mogelijkheid te geven te investeren een wat extra op te bouwen. "Foto's zijn alleen goed als ze gratis zijn." Wat voor een bull**** is dat. En natuurlijk vragen lesgevers centen om hun kennis te delen. En ik ben bereid om daar voor te betalen. Als je wat rondkijkt scheid je toch zo het kaf van het koren. En als je niet zeker bent, ga je toch naar plaatsten die hun strepen al verdiend hebben. de Calumet workshops
        Als je vind dat er een grondige verzieking is van de markt. Iedereen die erop wil verdienen zonder zelfstandig te worden, dat is het probleem. Op die manier zwaar onder de prijs te gaan.

Bouw iets particulier op. Eerst in je omgeving waar je nog wat kan vallen en opstaan. Als je goed bent wordt de cirkel om je heen groter en groter tot ook bedrijven en productiehuizen je zullen aannemen.

gr
        A
        Nikon - Hasselblad H4D - profoto
        www.andyvandeneynde.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andyvde Bekijk bericht
          Aiaiai, Jeff toch. Hoe komt het dan dat mensen me wel betalen om hun portretten te maken? En zelf aan een eerlijke prijs. Als de klant je kiest voor de stijl die je hanteert ga je je hobby niet verloochenen maar er zelf geld mee verdienen. En een bijberoep dient niet om jezelf te onderhouden. Maar om je de mogelijkheid te geven te investeren een wat extra op te bouwen. "Foto's zijn alleen goed als ze gratis zijn." Wat voor een bull**** is dat. En natuurlijk vragen lesgevers centen om hun kennis te delen. En ik ben bereid om daar voor te betalen. Als je wat rondkijkt scheid je toch zo het kaf van het koren. En als je niet zeker bent, ga je toch naar plaatsten die hun strepen al verdiend hebben. de Calumet workshops
          Als je vind dat er een grondige verzieking is van de markt. Iedereen die erop wil verdienen zonder zelfstandig te worden, dat is het probleem. Op die manier zwaar onder de prijs te gaan.

Bouw iets particulier op. Eerst in je omgeving waar je nog wat kan vallen en opstaan. Als je goed bent wordt de cirkel om je heen groter en groter tot ook bedrijven en productiehuizen je zullen aannemen.

gr
          A
          Bedankt, maar ik heb geen interesse, ik blijf bij mijn hobby !

MVG, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
            , maar ondertussen lopen jouw vaste kosten wel door hé ... het komt allemaal rond de hoek kijken,
            dit verhaal is jammer genoeg pure realiteit....
            ik heb in het verleden 2 eigen zaken gehad (tegelijkertijd) en jammer genoeg
            ging volgens mijn ex-vrouw alle aandacht alleen maar naar de eigen zaken..
            met echtscheiding tot gevolg ..
            heel veel geld verdiend , dat wel , maar in plaats van mee aan hetzelfde zeel te trekken
            heeft ze alles naar de knoppen geholpen ..

ach ja ... ik wil maar zeggen ,,, het kan alle kanten uit gaan ...

voor mij nooit meer zelfstandig ...
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
              En dit is dus niet waar.
              Een middelmatige fotograaf die weet hoe hij zichzelf kan verkopen, zal veel meer opdrachten/inkomsten binnenhalen dan een hele goede fotograaf die niet weet hoe hij moet ondernemen.

Een zelfstandig fotograaf moet zoveel meer zijn dan alleen maar een goede fotograaf.
              iemand mag een topverkoopster zijn als fotografe... 't mag zelfs een ongelofelijk knappe madam zijn op de koop toe! als ik er nooit één foto van zag, verkoopt die just niks aan mij...

Als ze zo aan jou wel iets verkoopt, koop je niet voor haar werk, want dat ken je niet... en daar gaat het in fotografie toch wel om dacht ik. Dat je je werk moet kunnen verkopen, spreekt uiteraard voor zich... dat moet ieder handelaar kunnen.
              some toys 4 big boys
              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
                iemand mag een topverkoopster zijn als fotografe... 't mag zelfs een ongelofelijk knappe madam zijn op de koop toe! als ik er nooit één foto van zag, verkoopt die just niks aan mij...

Als ze zo aan jou wel iets verkoopt, koop je niet voor haar werk, want dat ken je niet... en daar gaat het in fotografie toch wel om dacht ik. Dat je je werk moet kunnen verkopen, spreekt uiteraard voor zich... dat moet ieder handelaar kunnen.
                Natuurlijk wel. Ik bedoel maar dat goed fotograferen geen garantie is op een succesvolle zaak. Ik ken goede fotografen met niet veel werk juist omdat ze zich niet kunnen verkopen en ik ken er matige die wel veel werk hebben...
                Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                  dit verhaal is jammer genoeg pure realiteit....
                  ik heb in het verleden 2 eigen zaken gehad (tegelijkertijd) en jammer genoeg
                  ging volgens mijn ex-vrouw alle aandacht alleen maar naar de eigen zaken..
                  met echtscheiding tot gevolg ..

ach ja ... ik wil maar zeggen ,,, het kan alle kanten uit gaan ...

voor mij nooit meer zelfstandig ...
                  Peter,
                  Zoals je zegt pure realiteit,het is niet altijd gemakkelijk als je je passie niet kunt delen met je leefgenoote.Je moet ergens een balans kunnen vinden ,wat zeker niet evident is.

Bedankt voor dit te delen.
                  Zal ik zeker over nadenken.
                  Gr.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                    Ik bedoel maar dat goed fotograferen geen garantie is op een succesvolle zaak. Ik ken goede fotografen met niet veel werk juist omdat ze zich niet kunnen verkopen en ik ken er matige die wel veel werk hebben...
                    Goed fotograferen is inderdaad geen garantie,dat besef ik, je moet ook goed knn ondernemen,daarin moet ik zeker en vast nog groeien en evolueren.

Comment

Working...
                    X