Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Commentaren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Commentaren

    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    EXIF is de grootste BS ever. Daar leer je ECHT niks mee
    Wat vind ik het leuk als ik het met je eens kan zijn
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #17
      Re: Commentaren

      Zo lang ben ik nu ook nog niet actief op BD, maar een paar zaken zijn me in die tijd toch al opgevallen :
      • in beoordeling komt er vaak veel minder reactie dan in showcase, ik kan dus begrijpen dat mensen die graag tips krijgen om beter resultaat te behalen wat op hun honger blijven zitten en daardoor geneigd zijn om in SC te posten; maar ik besef maar al te goed dat het voor de ervaren/betere fotografen veel inspanning vraagt om op die beoordelingen te reageren en constructieve tips te geven
      • technische posts/vragen verzanden vaak in persoonlijke aanvallen, oeverloze zinloze discussies tussen believers en non-believers over zaken die weinig relevantie hebben; niet echt uitnodigend om te participeren
      • het is soms lastig om commentaar te geven op alle platen die gepost worden; zelf volg ik haast uitsluitend macro & close-up en natuur & landschappen, en ik kan het amper bijhouden (in combinatie met werk, gezin, ...); dit mag (van mij toch) niet geïnterpreteerd worden als voorkeursbehandeling/vriendjespolitiek/... maar gewoon geluk of pech dat ik die goede of minder goede plaat al dan niet gezien heb, en er tijd voor heb kunnen maken om te reageren
      • omdat ik mezelf nu niet bepaald een "kenner" beschouw, lijkt het me gepast om wat terughoudend te zijn in minder positieve commentaar, als ik het niet beter zou kunnen zwijg ik beter denk ik dan; omgekeerd, als ik naar iets op kijk dan reageer ik nogal logisch door dat goed te vinden, en ik neem aan dat de fotograaf dat ook leuk zal vinden (zoniet zou die geen foto's op een publiek forum posten maar gewoon thuis op z'n PC laten staan)
      • soms blijf ik bij een mooie plaat op mijn honger zitten omdat ik mij afvraag hoe (en soms ook waar) ze gemaakt is ...
      • als we het hier menen te moeten hebben over de "kunst" van de fotografie moeten we ons realiseren dat er daarover geen absoluut oordeel kan bestaan : er zijn nu eenmaal voorkeuren, smaken, stijlen, "scholen", zelfs tijdsgeest-gevoelige trends ...; denk maar aan de schilderkunst, daar is het toch ook absurd een abstract werk te vergelijken met bvb impressionisme om dan te gaan beweren dat abstracte kunst geen kunst is of minderwaardig is; toch zijn er hier mensen die menen dat soort absoluut waarde-oordeel wél te mogen uitspreken over bepaalde stijlen of toegepaste technieken in de fotografie-kunst ... dat slaat m.i. nergens op en illustreert enkel dat ze vergeten hun eigen "kunnen" wat te relativeren
      • los van het feit of je iets nu als "mooi" of "niet mooi" beoordeelt (eigen smaak dus) moet het m.i. perfect mogelijk zijn om iets positief te beoordelen als "goed gedaan" (wat dan eerder slaat op de technische uitvoering) of "origineel"; het is niet altijd eenvoudig eigen smaak te overstijgen in de beoordeling van een plaat
      Master the craft, and the art will follow.
      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

      Comment

      Working...
      X