Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
    Laat dat nu net wel het geval zijn. De polarisatiefilter heft hier alle reflectie van de zon in het gras op, waardoor de groene kleur veel beter doorkomt. Gras reflecteert ook een heel pak --> vandaar het grote verschil in de foto's.

    De lucht komt ook veel donkerder door met de polarisatiefilter waardoor ie ook veel minder snel overbelicht is zie hieronder:
    Ja akkoord dat de lucht donkerker is en het groen feller. Maar dat zijn twee dingen die niet onmogelijk op te lossen zijn achteraf. En nog eenvoudig ook. Dat is nog altijd mijn punt. Je kan liever met pola werken en liever niets doen erna, maar niemand kan ontkennen dat voor deze foto's en dit effect (niet onbelangrijk detail) hetzelfde "verbeterend" effect kan bereikt worden door paar minuutjes werk achteraf.

    In je laatste voorbeeld vind ik de donkere vlek linksboven dan weer een minder mooi aspect van een polarisatiefilter.

    En bij glas en metaal zie je echt de reflecties verdwijnen met een deftige pola.
    vb:


    Comment


    • #17
      Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

      ik ben ook een voorstander van Lighroom, PS, kortkom, postprocessing, maar OOOOKKKKK een enorme voorstander van een (circulaire) polarisatiefilter.

      Gewoon zot hoe'n grote verschillen er je mee krijgt! Onmisbaar voor landschapsfotografie imho...

      Cheers!
      * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

      Comment


      • #18
        Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

        Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
        Ja, maar niets dat je natuurlijk niet achteraf kan realiseren op je pc door 2min met wat balkjes te schuiven ....
        Ik zou héél graag weten hoe je de reflectie van de zon op water en glas kan wegwerken?

        Comment


        • #19
          Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          Ja, maar niets dat je natuurlijk niet achteraf kan realiseren op je pc door 2min met wat balkjes te schuiven ....
          kletskoek ....

          Comment


          • #20
            Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

            Oorspronkelijk geplaatst door Peter V d B Bekijk bericht
            Ik zou héél graag weten hoe je de reflectie van de zon op water en glas kan wegwerken?
            Lees je wel eerst goed?
            Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            ....maar niemand kan ontkennen dat voor deze foto's en dit effect (niet onbelangrijk detail) hetzelfde "verbeterend" effect kan bereikt worden door paar minuutjes werk achteraf.

            En bij glas en metaal zie je echt de reflecties verdwijnen met een deftige pola.
            vb:
            (...)
            Ik zeg nergens dat Lightroom een pola op elk vlak kan veranderen, integendeel zeg ik net. Het gaat om het effect in de foto's van de TS: groener gras en blauwere lucht. Dat zijn twee effecten op niveau van saturatie en helderheid. En dat is nog altijd mogelijk om achteraf toe te passen.

            Comment


            • #21
              Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Lees je wel eerst goed?

              Ik zeg nergens dat Lightroom een pola op elk vlak kan veranderen, integendeel zeg ik net. Het gaat om het effect in de foto's van de TS: groener gras en blauwere lucht. Dat zijn twee effecten op niveau van saturatie en helderheid. En dat is nog altijd mogelijk om achteraf toe te passen.
              Ik ga wel gedeeltelijk akkoord, en je dekt je zeker genoeg in om niet over te komen als iemand die een pola vervangt door lightroom

              Maar het effect van de polarisatiefilter (ook bij deze foto's) beperkt zich echt niet tot feller groen en feller blauw...
              Het wegnemen van de reflecties, ongeacht de kleur of reflecterend materiaal, geeft minder schittering, egaler oppervlak (behalve soms bij UWA's en lucht zoals vb foto nr 2) beter contrast en beter gescheiden kleuren. No way dat je met Lightroom of photoshop (op een doenbare manier) de kleuren en de helderheid van de achtergrond in de eerste foto zo kan verbeteren.

              Voor alle duidelijkheid, beide foto's zijn wel degelijk door Lightroom gehaald mét aanpassingen belichting - crop - licht invullen maar elke foto heeft exact dezelfde bewerkingen gekregen.
              5DmkIII en wat glas

              Comment

              Working...
              X