Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurenblind en fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by Lazy Charles
    Originally posted by maite
    btw, typisch belgisch, een kleurenblind persoon mag geen vervoer tegen vergoeding doen omdat die niet in staat word geacht te zien of het groen, oranje of rood is stel je voor, ook al is het alledrie dezelfde kleur, danog zie je de stand van de lichten zeker?!?!?
    dat dat geld vor de NMBS wist ik maar wordt op die basis het medisch attest gewijgerd? Ik doe wel even navraag op het werk want dat zou ik vrij straf vinden.
    heb ik geleerd tijdens mn lessen voor de rijschool een aantal jaar geleden! een kleurenblind peroon mag wettelijk geen taxi besturen!
    canon 10D + EF 28-500 F/1.8-6.3 MACRO IS HSM USM lens

please mail to MSN to honda_gorilla@hotmail.com

Comment

Originally posted by Peter1
      Ik heb daltonisme / dueteranopia; rood groen gestoord...
      De effecten ? Gevolgen: ik zie dus de verschillende kleuren,maar de nuances rood en groen zijn heel moeilijk zo niet onmogelijk te onderscheiden. Dat heeft zo zijn gevolgen voor alle tinten die in die richting zitten; ( ik heb het bvb ook moeilijk om iets groen of bruin te noemen) voor mij wordt dat snel één pot nat.... Het hindert mij in wat ik zou noemen de 'finetuning' van die kleuren en de omschrijving of de perceptie daarvan; dus ik praat dan snel over 'ik zou het iets lichter/ donkerder ' willen.
      Ik zie dus wel andere kleuren; maar in combinatie met groen en rood ( als het dooreen zit) is het ondoenbaar. Natuurlijk weet ik ook wel dat gras groen is ( en zie een verschil tussen geelgroen of mosgroen);maar zet ze niet bijeen .....
      Dus het hindert soms wel.
      Mijn oplossing: in hoge nood iemand anders de juiste kleur laten bepalen en daar dan maar op vertrouwen....

Dus: vanaf nu heel veel clementie met mijn foto's hé
      En ; het verschil tussen een rood licht en groen licht zie ik uiteraard wel,juist omdat ze apart zijn....
      En of ik op andere vlakken ook gestoord ben laat ik aan jullie appreciatie over.....
      ik dacht al...
      Daarom zijn je bomen rood... en je zonsondergangen groen????

Comment

ik dacht al...
        Daarom zijn je bomen rood... en je zonsondergangen groen????
        Omgedraaid toch niet Mic ? of zie ik het nu echt verkeerd?
        Peter

http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
        http://www.photoblog.be/peterwarson

Comment

Het rood groen fenomeen, komt bij veel mannelijke lieden van onzen maatschappij voor, zelfs 10% dacht ik (spijtig genoeg hoor ik daar ook bij)
          In mijn geval, ik heb dit de eerste keer vastgesteld in de "bollekes boekjes" van het pms.
          De rood en groen staafjes in de ogen komen in veel mindere mate voor, dan bij een normaal ziend persoon.
          Enkele hoofdeigenscappen zijn, het niet opvallen van rode tinten, vrag me geen brandblusser op te sporen, ik zal hem wel vinden, maar... Met het golven, kan je het balletje op een verhoogstukje zetten (knalrood), en dat sla je dikwijls mee weg. pech, ik vind dat nooit meer terug in het groene gras.
          In fotografie betekent dit voor mij een verminderde kleurenwaarneming, ik zal van nature uit fellere kleuren nemen om dit te compenseren. Daarom vind ik het o zo belangrijk dat de camera de juiste kleuren genereert, en ik zal nooit aan de kleureninstellingen komen.
          wat me dus wel opvalt, hoeveel collegas er hier met dezelfde handicap zitten, eigenlijk doet me dat deugd, ik vind (vond) het een enorme handicap. maar als die 10% hier ook aanwezig is, blijkt het toch geen handicap voor fotografie te zijn.

Comment

Working...
          X