Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CRT of TFT ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Sinds begin van vorig jaar staat er voor mij een TFT Samsung SyncMaster 191T te pronken, en ik kan Mic's opinie alleen maar bijtreden !
    Bij mij zal er nooit nog een CRT in aanmerking komen, TFT is gewoon zalig om mee te werken !

    Amby.

    Comment


    • #17
      Af en toe zijn er hier topics van echte perfectionisten, die willen dan zeker in RGB werken ipv sRGB en maken hun foto's in RAW om de beste kleurenkwaliteit te hebben. Vanzelfsprekend is al het materiaal met kleurenprofielen op elkaar afgestemd.

      Behoor je tot die groep? Hou er dan rekening mee dat TFT minder kleuren kunnen weergeven dan CRT. Met een electronisch "truukje" worden dan extra kleuren nagebootst.

      Bij vele drukkerijen wordt de layout op TFT gemaakt, maar de kleurencorrectie en -controle op CRT.

      Overigens, alle respect voor de eerder genoemde perfectionisten.



      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #18
        Voor mij is het een duidelijke keuze, na vele testen, ik heb zowel de betere tft als crt aan de tand gevoeld, de CRT rules, nog steeds als je aan echte kleurreproductie wil doen. een tft overscherpt trouwens ook, de CRT is nog steeds 'de' keuze, sommige tft's zijn heel goed, maar nog niet zoals een crt.

        als je hoge eisen stelt, zorg voor afzonderlijke instelbare RGB kleuren, regelbare kelvin kleurtemperatuur en voorzie een hardware calibrtietool ... een investering, maar de verschillen zijn merkbaar !

        Comment


        • #19
          @ Hombre en Phille :
          Er is zeker een verschil in de mode RGB en sRGB. In sRGB heb ik niet de kleuren die ik wil. Daar kan ik dat niet voldoende regelen, eigenlijk niet regelen. In RGB en "User" (eigen instellingen) lukte me dit wel. Ik vergelijk de echte kleuren met de kleuren op de monitor. De monitor regelde ik tot ik de gewenste kleur had. Ik deed dit met verschillende kleuren. Huidskleuren waren nog het moeilijkste. Het was een geduldigd werkje maar het lukte. Vervolgens experimenteerde ik hoe ik de instellingen moest doen om met de printer dezelfde kleuren te bekomen. Ook handmatig.
          Ik ben tevreden met het resultaat van mijn prints hier thuis waar ik werk. Doch als ik vervolgens de foto's elders bekijk is voornamelijk het gele dikwijls te geel.
          Nu als je een analoge foto onder verschillend licht bekijkt dan zie je ook verschillen. Die verschillen zijn evenwel groter bij afgeprinte foto's waar de lichtbron veel meer effect heeft op de kleur van de foto's. Dat vind ik nog het grootste probleem.
          Het is gewoon de weerkaatsing van de inkt dat volgens mij voor dit probleem zorgt, die is te groot bij verschillende lichtbronnen.
          Dit is voor mij het grootste probleem. De inkt gedraagt zich anders.
          Ik gebruik origineel canonpapier (PP101) en originele canoninkt. Een andere inkt probeerde ik nog niet. Wat prints betreffen is volgens mij de inkt nog de zwakste schakel.
          Hebben jullie ook die ervaring, of doe ik iets fout ?

          Comment


          • #20
            Originally posted by Sonyke

            Originally posted by nnf
            De hele dure tft's zijn evengoed als een crt, echter heb je voor die prijs bijna 2 crt's
            ja en dan.....als je twee CRT's koopt heb je nog altijd geen TFT

            Maar voor de prijs van een middelklasse tft heb je een topklasse crt.
            Laat zoveel duidelijk zijn.
            .
            Ik ken mensen genoeg die enkel de tft nemen voor de uitstraling en voor de plaatsbesparing.
            En dat kan ik goed begrijpen, maar als iemand de vraag stelt wat de beste kwaliteit levert moet je eerlijk zijn, en toegeven dat in dezelfde prijsklasse de crt's altijd beter scoren.

            Comment


            • #21
              Originally posted by nnf
              Maar voor de prijs van een middelklasse tft heb je een topklasse crt.
              Laat zoveel duidelijk zijn.
              .
              Ik ken mensen genoeg die enkel de tft nemen voor de uitstraling en voor de plaatsbesparing.
              En dat kan ik goed begrijpen, maar als iemand de vraag stelt wat de beste kwaliteit levert moet je eerlijk zijn, en toegeven dat in dezelfde prijsklasse de crt's altijd beter scoren.
              Ok volledig akkoord. Een CRT van 500 euro zal beter zijn dan een TFT van dezelfde prijs, vroeger toch, nu twijfel ik daar aan. Ik weet het niet zeker omdat ik spreek over prijzen rond de 1000 Euro van twee maanden geleden ongeveer.
              Maar eer je de meer kwaliteit ziet van een CRT tegenover een TFT in de prijsklasse van een paar maandjes geleden van 1000 Euro, wellicht is dat nu 800 Euro, zal je voor je CRT toch ook een pak meer moeten uit geven. Blijft dat je een pixel op een TFT-scherm beter ziet dan een pixel op een CRT-scherm wat ik afgeleid heb van het feit dat je een slechte pixel op een CRT scherm niet zag maar wel op een TFT-scherm (overstraling van een CRT-scherm).
              Misschien daarom dat Phille vaststelt dat een TFT-scherm wat overscherping geeft van je foto's tegenover een CRT-scherm. De vraag ligt bij mij dan voor hand : wat is fout de hardheid van een TFT of de softheid van een CRT ?


              Comment


              • #22
                Als mensen hier spreken over de kleurkwaliteit veronderstel ik toch dat ze hun crt of tft op een serieuze manier gecalibreerd hebben. Anders is zoiets zeggen nogal waardeloos he. Ik heb dat vooral gemerkt nadat ik zo een spyder gekocht heb om mijn scherm te calibreren. Ik had er al heel wat moeite ingestoken maar zo een spyder doet dat toch nog een stuk beter. Het is een genot van foto's te gaan bekijken van die professionals. Ik zie nu zelfs detail en kleurschakeringen die ik vroeger niet zag.

                Wat het beste is crt of tft. Ik weet het niet. Ik heb beide en kwa look en plaats scoort de tft duidelijk beter. En het scherm is een genot om mee te werken. Je gaat mij er dus geen slecht woord over horen zeggen ik ben een voorstander. Maar mijn foto's bewerken doe ik nog steeds op mijn crt. De hoofdreden is dat de kleuren toch nog steeds veranderen als je er wat schuiner op kijkt. Allee das het geval met mijn scherm toch en zo goedkoop was die nu toch ook niet (hercules phrophetview 920 pro dvi) Maar een topscherm is het nu ook niet veronderstel ik. Voor de rest een prachtscherm niks ghosting enz...

                Comment


                • #23
                  Originally posted by vicberger
                  Originally posted by mic
                  HELA ???
                  Je gaat de LACIE niet vergelijken met gewone monitors, zowel CRT als TFT. Dat gaat niet, dit is een andere katagorie.
                  Je gaat een Volkswagen ook niet met een Rolls vergelijken, al zijn het alle twee auto's.
                  Zo'n Lacie is veel duurder maar ook voor proffessioneel gebruik en heeft niets te maken met een gewone monitor.
                  Je hebt bij Eizo ook een PhotoPro serie in de TFT maar die kosten meer dan 2000 Euro. (per stuk zonder BTW)
                  en

                  erg de laatste tijd Mic, joeng joeng toch, miserie, miserie.
                  het gaat nog zo ver komen dat niemand nog een antwoord geeft, ik zit er in elk geval aan te twijfelen....
                  oei ... heb ik iets verkeerd gezegd? In dat geval mijn excuses.

                  @ Den Door: proficiat! Het belangrijkste is dat je iets aankoopt waar je achteraf tevreden over mag zijn.
                  Nee helamaal niks verkeerd gezegd hoor...
                  Iedereen mag lekker zijn gang gaan en reageren.
                  Excuses dus niet nodig...

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Sonyke
                    @ Hombre en Phille :
                    Er is zeker een verschil in de mode RGB en sRGB. In sRGB heb ik niet de kleuren die ik wil. Daar kan ik dat niet voldoende regelen, eigenlijk niet regelen. In RGB en "User" (eigen instellingen) lukte me dit wel. Ik vergelijk de echte kleuren met de kleuren op de monitor. De monitor regelde ik tot ik de gewenste kleur had. Ik deed dit met verschillende kleuren. Huidskleuren waren nog het moeilijkste. Het was een geduldigd werkje maar het lukte. Vervolgens experimenteerde ik hoe ik de instellingen moest doen om met de printer dezelfde kleuren te bekomen. Ook handmatig.
                    Ik ben tevreden met het resultaat van mijn prints hier thuis waar ik werk. Doch als ik vervolgens de foto's elders bekijk is voornamelijk het gele dikwijls te geel.
                    Der zit toch wat mis in jou systeem als je het verschil tussen sRGB en RGB kan zien. Misschien is het een beperking in de mogelijkheden van de monitor?

                    Lees deze interessante lectuur over het verschil tussen de twee systemen eens door: http://www.shootsmarter.com/infocenter/wc025.html

                    Wat betreft het onzichtbaar zijn van een defecte pixel (op foto) met een CRT, kan ik je niet op antwoorden. Mogelijk heb je een goeie TFT en een "waardeloze" CRT? Niet vergeten dat een monitor van een aantal jaren oud toch wat van zijn kwaliteiten moet inboeten.


                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #25
                      wow bedankt hombre deze site kende ik nog niet en het ziet er een interessante uit.

                      Comment

                      Working...
                      X