Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe bewaren jullie je foto's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: hoe bewaren jullie je foto's?

pffdaar kijk ik voorlopig niet naar!
    heb nog 1 in mijn pc zitten waar alle foto's ook op staan gebruik de files daar en gooi ze later naat de nas!
    werk nooit vanop de nas zelf.

en de zitten 2 seagate schijven van 2tb in. ook ecogreen ofzo.
    niet van de rapste, maar voor BU/opslag geen probleem
    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bees Bekijk bericht
      *Ik heb eens een RAID probleem gehad waarbij schijf 1 kapot ging en schijf 2 dus ook niet meer toegankelijk was (ze waren toegankelijk onder één schijfnaam, RAID0 is dat geloof ik. Sindsdien voor mij geen RAID-toestanden meer, ik zorg zelf wel voor m'n backups.)
      Voor de duidelijkheid Raid is geen backup. Dus daar kan je dat niet voor gebruiken.

raid0: zet verschillende schijven in om sneller te kunnen schrijven. Met 2 schijven kan je tot 2x sneller data wegschrijven dan op eentje.

Raid1: zet verschillende schijven in om bereikbaar te blijven. Alles wordt op beide schijven geschreven met als voordeel dat als er eentje uitvalt dat je nog verder kan werken op de andere. Maar als backup is dat niet echt een oplossing. raid heeft dan vooral zin voor bedrijven die geen downtime van de productiviteit kunnen veroorloven. Voor een hobbyist is het inderdaad duur en nog steeds geen goede backup.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Raid is geen backup.

OK, maar als ik nu een NAS-server heb met 4 harde schijven van 500 GB, waarvan ik de eerste 2 gebruik om mijn foto's gestript in te lezen in lightroom, daar te bewerken en vervolgens terug te sturen. Ik gebruik dan de overige 2 harde schijven voor een automatische backup van de eerste 2, heb ik dan geen nagenoeg veilige oplossing (tenzij mijn huis afbrandt, maar zoals een andere respondent reeds zei, heb ik dan vermoedelijk ook andere zorgen).

Ben ik verkeerd in mijn redenering.

Ik zou gaan voor de DROBO of de QNAP.

Groetjes

Peter

Comment

Ik heb hierover ook eigenlijk een vraagje, nl. houden julie de originele ook bij of enkel de bewerkte ???

Alvast bedankt,
          Kvole
          Canon EOS 550 D + Canon EF 24-105 mm IS L + Canon EF 100 mm macro IS L + Canon 100-400 mm IS L

Comment

Ik bewerk ze vanuit raw formaat in lightroom. Ik behoud altijd de originele fotos. Pas als ik ze afdruk voor wedstrijden of voor publicatie op net, hou ik deze versies in jpg bij.

Comment

Tot nu hield ik alleen de originelen bij, dus om plaats vrij te maken op de schijf werden af en toe bewerkingen verwijderd. De reden met het origineel RAW bestand kan je achteraf nog alle richtingen uit.

Maar nu heb ik het voor dat iemand foto's terug wil krijgen van x jaar geleden. Ik heb dus de RAW's nog staan. Maar moet nu dus die terug allemaal bewerken om naar JPG's om te vormen.

Dus denk ik nu om in de toekomst eigenlijk alleen de bewerkte JPG's in full size bij te houden. De kans dat ik zo'n foto echt terug vanaf de RAW nodig heb is klein. En die JPG's nemen ook nog eens minder plaats in.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik gebruik USB sticks voor backup van mijn foto's, makkelijk, compact en ze crachen niet.
                Ik heb een aantal Corsair Flash Voyager GTR 64GB sticks, die zijn lekker snel.
                Mijn foto's sla ik op in mappen met datum en gebeurtenis, zodat je ze makkelijk weer terug kan vinden.
                CD/DVD's zijn uit, langzaam en ze beschadigen snel!
                Voor dagelijks gebruik heb ik de foto's ook op een externe schijf met een dockingstation
                Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                Cybershot Photo Website!

Comment

USB stick als backup lijkt mij wat te duur eerlijk gezegd.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    USB stick als backup lijkt mij wat te duur eerlijk gezegd.
                    Tja ik weet niet hoeveel GB's aan foto's je hebt, maar bij mij past het allemaal nog op een 64GB. Voordeel is wel het makkelijk (compact) meenemen en gebruiken en veiliger dan een harde schijf.
                    Je hebt ook goedkopere USB sticks, maar die zijn minder snel, maar kan wel als je per keer niet teveel tegelijk wegschrijft
                    Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                    Cybershot Photo Website!

Comment

Ik heb, zoals iedereen, ook zitten denken wat te doen met back-ups.
                      Naar de bank? Nogal omslachtig.
                      Online? Teveel data om gebruiksvriendelijk en betaalbaar te zijn.
                      NAS? Als er iets gebeurd is ne back-up ook naar de knoppen.

Ik heb het idee om een back-up te bewaren in de auto, er is altijd wel een plaatsje in de koffer waar je je hd's veilig kan bewaren. Plaats je hd's in een doos met schuimrubber, dan rammelen ze niet uiteen, koop eventueel een verbandkist, dan vallen ze niet op ook. De koffer word ook niet warm zoals het interieur.
                      Je kan er makkelijk bij, ik toch, de wagen staat op straat geparkeerd dus als ons huis afbrand heb ik nog steeds een back-up.
                      Als er ingebroken word is het in de wagen, niet de koffer, teveel werk als het een sedan is, te opvallend met moderne wagens.
                      Je kan ze eventueel bewaren (bij een 5-deurs) in het reservewielcompartiment, daar word het ook zo warm niet.

Goedkoop.
                      Makkelijk bereikbaar.
                      Veilig.

Wat zijn jullie ideeën hierover?
                      Last edited by CIB; 30 augustus 2011, 18:07.
                      Nikon D5100 + 18-105mm VR
                      Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                        Ik bewaar mijn foto's op een externe harde schijf. Ook de catalogus van PSE staat op deze schijf. Zowel de PSE van mijn laptop als die op mijn bureaucomputer verwijzen naar de catalogus van deze externe schijf. Ik kan dus op de beide computers probleemloos foto's bewerken in PSE.
                        Mijn PSE catalogus staat eveneens op een externe HD maar is intussen veel te groot en te traag geworden. Weet iemand hoe ik dit kan opsplitsen in kleinere catalogi (bijvoorbeeld 1 per jaar)?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wilburke Bekijk bericht
                          Mijn PSE catalogus staat eveneens op een externe HD maar is intussen veel te groot en te traag geworden. Weet iemand hoe ik dit kan opsplitsen in kleinere catalogi (bijvoorbeeld 1 per jaar)?
                          Via Bestand->Catalogus kan je zoveel catalogi aanmaken als je zelf wil. Dit zal de snelheid zeker ten goede komen. Mijn catalogus is nu zo'n 800MB groot en ik merk ook een zekere vertraging bij het inladen ervan.
                          Denk er wel aan dat je geen zoekopdrachten kan geven over verschillende catalogi, maar enkel in de geopende. Als je dus een catalogus per jaar aanmaakt, en je wil over 25 jaar een specifieke foto zoeken, ben je wel even bezig met al die catalogi te openen en daarin de zoekopdracht te geven.
                          Volgens mij is het beter om een snellere externe HD met een snellere verbinding (esata of usb3) te kopen.

Groeten,
                          Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
                            Ik gebruik USB sticks voor backup van mijn foto's, makkelijk, compact en ze crachen niet.
                            Dat dacht ik dus ook ... mooi niet hoor
                            Ik heb een 16gb SanDisk gehad, na twee maanden niets meer, totaal geen reactie meer, niet op Mac, niet op PC, geen enkele recovery software hielp nog ... compleet om zeep

Ik heb gratis een nieuwe gekregen met SanDisk's 'lifetime warranty' ... ben ik vet mee ... er stond een ontwikkeling van een website op (met xampp lite perfect als localhost te bewerken) ... gelukkig nog een backup van enkele uurtjes eerder op de interne schijf gemaakt voor ik vertrok ... maar op zo'n moment komen er ietwat minder mooie woorden uit je mond hoor

Niets is onfeilbaar, HD's niet, USB stick niet ... altijd zorgen voor een dubbele backup is bittere noodzaak geworden spijtig genoeg.

Ik bewaar trouwens altijd de RAW files (extern), de JPG's (intern + extern) en de post processing in PSD layered files (intern + extern) ... ik gooi nooit 'negatieven' weg, je weet nooit dat je nog eens een andere bewerking 'ontdekt' binnen enkele maanden.
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ok dat is nieuw voor mij, ik gebruik al jaren USB sticks, maar heb nog nooit problemen ermee gehad. Gebruik ook niet die goedkope dingen maar van Corsair, maar Sandisk zou toch ook goed moeten zijn.
                              En ik schreef er ook bij dat ik ook nog een backup heb op een externe schijf, dus altijd een dubbele backup.
                              Cybershot Photo Website!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
                                Ok dat is nieuw voor mij, ik gebruik al jaren USB sticks, maar heb nog nooit problemen ermee gehad. Gebruik ook niet die goedkope dingen maar van Corsair, maar Sandisk zou toch ook goed moeten zijn.
                                En ik schreef er ook bij dat ik ook nog een backup heb op een externe schijf, dus altijd een dubbele backup.
                                Dit was ook de eerste keer dat ik een probleem met een USB Stick had ... altijd SanDisk gebruikt, een keer een Kingston gebruikt ... die is letterlijk uit elkaar gevallen na een tijdje ... maar hij werkte nog altijd

Nu, in principe is een usb stick voor tijdelijke opslag tussen A en B ... maar ik gebruik ze ook net als jij als backup ... maar neem toch ook altijd zo veel mogelijk een extra kopietje ergens op een HD die dan in mijn 'manual mirror' externe HD's gaan

Werken met een USB stick per klant is trouwens ideaal ... op zo'n stick zet ik dan Xampp Lite zodat een virtuele web host actief wordt, kan je overal even aanpassingen doen aan de site terwijl deze in opbouw is ... nu nog zoiets op de iPad hé, kan ik offline een preview van een site laten zien op de iPad, zou toch ideaal zijn.
                                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
                                X