Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe bewaren jullie je foto's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: hoe bewaren jullie je foto's?

De foto's staan allemaal op de harde scijf van de computer, plus twee back-ups op externe harde schijven. Een van die externe schijven wordt op een andere plaats bewaard zodat de kans dat alles verloren gaat bij brand (of diefstal) wat kleiner wordt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Op een externe HD van ongeveer een terra waar bewerkte en onbewerkte op staan, dan nog een HD van 1 terra voor de onbewerkte. Degene voor op internet te plaatsen op dropbox
      "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

Comment

Alles op m'n 2TB hard disk van m'n iMac.
        Elk uur een automatische timemachine backup naar een externe schijf. Die schijf bestaat uit 2 fysieke schijven in RAID 0. Die bevat dus alles van m'n Mac.
        Daarnaast hangt een Synology NAS met 4 schijven die per twee in RAID 1 staan aan m'n router. 's Nachts via app SuperDuper nightly backups van alle foto folders naar een van die schijven. De andere schijf dient als timemachine voor de laptops van mij en die van m'n madam.
        Daarnaast een externe schijf op een externe locatie waar ik elke 2 weken een kopie opzet van m'n foto's en facturen.
        Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
        Focaldesign

Comment

FWIW .. Net een Readynas Duo gekocht ... maar ik ben maar een amateurke ... maar had ik het geweten ik had misschien nog iets "straffer" gekocht ...

Comment

ik heb de western digital elements als externe harde schijf voor opslag. 2 terrabyte voor 80 euro, kon ik toch niet laten staan?
            als ik verder geraak in fotografie (serieuzer) zal ik nog een harde schijf aankopen voor backups.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
              ik heb de western digital elements als externe harde schijf voor opslag. 2 terrabyte voor 80 euro, kon ik toch niet laten staan?
              als ik verder geraak in fotografie (serieuzer) zal ik nog een harde schijf aankopen voor backups.
              Zet de foto's niet alleen maar op één externe schijf, ik heb er al eentje gehad die plots niets meer deed. Op dat ogenblik ben je wel blij dat de foto's ook nog op een harde schijf in de computer staan.

Back up = minstens twee keer de hele collectie, op aparte dragers (dus ook niet op een andere partitie van dezelfde schijf, want dat gebeurt soms ook).
              Foto's alleen op een harde schijf zetten, en ze dan niet op een andere schijf bewaren is dus geen back up.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                vandaar de nood aan externe opslag via internet als dropbox enzo. Het zou al moeten lukken als jouw huis en dat van de dataserver op hetzelfde moment afbranden.
                één thuis, één op de bank.
                Net zoals het al zou moeten lukken dat je huis en de bank gelijk afbranden.

Comment

Overstroming, nucleaire ramp, burgeroorlog, genoeg redenen om een backup ergens ver weg te bewaren en dan is zo'n online backup toch weer interessant. Maar aangezien je met wat zoeken een 2TB harde schijf vindt voor €60 vind ik het abo-geld van zo'n online dienst waanzinnig hoog. Dan kan je beter elk vol 2TB schijfje naar (bv) je vrienden in Spanje sturen ...

"Ja wir sind hochmodern, wir dreh'n auf SUPER 8!"(welle:erdball)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bees
                    Maar aangezien je met wat zoeken een 2TB harde schijf vindt voor €60 vind ik het abo-geld van zo'n online dienst waanzinnig hoog. Dan kan je beter elk vol 2TB schijfje naar (bv) je vrienden in Spanje sturen ...
                    Ga jij elke week (of elke keer je nieuwe data hebt) een schijfje naar Spanje sturen?
                    Dan denk ik dat het abonnement van ongeveer 50 euro/jaar best meevalt hoor, je kan steeds aan je data indien nodig en zodra je nieuwe gegevens hebt kan je ze uploaden naar de cloud

Trouwens, die diensten nemen van hun servers (waar jou data staat) ook regelmatig backups, wat als je vriend in Spanje of zijn facteur je schijfje laat vallen?

Comment

OK, I stand corrected.
                      Bij dropbox kost 100Gig $199, een belachelijk hoog bedrag voor een veel te kleine capaciteit.
                      Bij Crashplan $49/jaar voor unlimited storage is zeker te overwegen. Ik vraag me af of ze wat zullen zeggen als je daar pakweg 8TB dumpt, en of het handig is voor ons fotografen... Iemand met eerstehandservaring die zijn ervaringen eens kort wil opschrijven?

Nog wat andere tips dichter bij de originele vraag:
                      *elke mapnaam= datum + plaats of thema bv 20091231_Mechelen_nieuwjaar
                      Maar dat moet je natuulijk voor jezelf kiezen, hoofdzaak is dat je een logisch systeem bedenkt en dat consequent gebruikt. Maar zoals jij schrijft, per thema 'panorama' en 'macro'. Wat doe je dan als je in Zwitserland op vakantie bent en continu de 2 afwisselt? Je foto's uiteenhalen? Het kan, maar dan heb je geen reisoverzicht meer. En bedenk je dan ook een tussencategorie voor bv bomen, chalets en dieren??
                      Ik hou ook een database bij, mijn eerste jaren was een beetje zoeken, maar sinds 1990 is het enige wat ik tussentijds nog veranderd heb develdlengte, en één extra veld voor digitale foto. (Ze loopt dus ook nog steeds onder dBase4, voor de lekkerbekken.)

*Koop qua harde schijf altijd het grootste wat je kan krijgen voor een redelijke prijs. Het staat sneller vol dan je lief is.

*Ik heb eens een RAID probleem gehad waarbij schijf 1 kapot ging en schijf 2 dus ook niet meer toegankelijk was (ze waren toegankelijk onder één schijfnaam, RAID0 is dat geloof ik. Sindsdien voor mij geen RAID-toestanden meer, ik zorg zelf wel voor m'n backups.)

"Ja wir sind hochmodern, wir dreh'n auf SUPER 8!"(welle:erdball)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bees Bekijk bericht
                        *elke mapnaam= datum + plaats of thema bv 20091231_Mechelen_nieuwjaar
                        Op die manier werk ik ook altijd, zo staan ze netjes op datum gerangschikt ook, in de folder gebruik ik meestal het type wagen als bestandsnaam, op die manier kan ik snel even alle Countach QV modellen die op mijn HD staan zoeken.

Nu dit is mijn manier van werken, ik denk dat die zeker niet voor iedereen geschikt is.

Ondertussen zijn de Cloud toepassingen ook boven water gekomen ... vind ik best geschikt om kleine collecties op te zetten, maar toch niet om een hele backup te stockeren ... stel ik kom van de 24h de Spa terug, vijf dagen shooten (want ze beginnen al op woensdag) dus pakweg 2000 beelden na selectie, in raw is dit een kleine 36Gb raw beelden (aan gemiddeld 18mb/stuk - 5dII en 1dIV) ... dat ga ik echt niet uploaden hoor, zelfs niet met mijn adsl connectie ... dus voor backup is dit totaal niet praktisch, zelfs als je in jpg zou werken kom je nog aan pakweg 5Gb beelden (de jpg van mijn 5dII zijn ongeveer 2.5Mb/stuk) ... dus eigenlijk nog steeds niet praktisch in gebruik om online te stockeren.

Net even mijn HD nagekeken : in 2010 heb ik in totaal 20684 foto's gemaakt ... in jpg komt dit neer op 86 Gb data ... dat kan ik echt niet online gaan zetten, en dat heb ik de raw files nog niet geteld, maar dat zal waarschijnlijk om honderden Gb gaan vrees ik
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ik bewaar alleen de foto's die ik achteraf zelf de moeite waard vind (DVD en HD).
                          Dat zijn er een 50 tal per maand. De rest rust in de digitale hemel.
                          Als het kot in brand schiet denk ik dat ik andere zorgen heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bees Bekijk bericht
                            *Ik heb eens een RAID probleem gehad waarbij schijf 1 kapot ging en schijf 2 dus ook niet meer toegankelijk was (ze waren toegankelijk onder één schijfnaam, RAID0 is dat geloof ik. Sindsdien voor mij geen RAID-toestanden meer, ik zorg zelf wel voor m'n backups.)
                            Raid 0 verdubbelt de kans dat je problemen krijgt...

Raid 1 halveert die kans...

je had de verkeerde Raid gekozen
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              FWIW .. Net een Readynas Duo gekocht ... maar ik ben maar een amateurke ... maar had ik het geweten ik had misschien nog iets "straffer" gekocht ...
                              heb er ook zoeen, is mss niet van de rapste, maar het gaat ook.
                              doet wat hij moet doen
                              nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                                heb er ook zoeen, is mss niet van de rapste, maar het gaat ook.
                                doet wat hij moet doen
                                Ja idd ... niets mis mee natuurlijk maar ik denk dat ik a) met een 1000Mb switch (en NIC's) iets vlotter ga werken dan met een 100Mb ... en achteraf bekeken was mijn keuze voor een WD green van 1Tb niet echt een goede keuze maar wat wil je .. ik had heb zo een schijf (nu in de PC als backup) dus beide in raid1 leek mij een goed idee .. nu blijkt dat de hardware van die schijven moet getweakt worden ivm een ontiegelijk hoog aantal parkeeroperaties van de koppen (natief, elke 8 seconden! godbetert!) ... de NAS ziet daar SMART problemen mee ...

Comment

Working...
                                X