Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vriendendienst - hoe aanpakken ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

    Als ik heel dit draadje doorloop zit ik toch met enkele bedenkingen...

    Eerst even duidelijk maken dat ik zelf geen enkel probleem heb met mensen die hun diensten gratis of goedkoop aanbieden. Ieder moet dat voor zichzelf uitmaken.
    Klanten die trouwens enkel en alleen beslissen op basis van "de goedkoop", hoef ik niet. Dus dit even terzijde.

    Maar wat ik wel bemerk is dat er enerzijds wordt gezegd dat men niet in bijberoep en dus officieel wil werken, maar een kleine bijdrage voor de benzine en wat gratis tickets voor concerten, misschien een cadeaubon dat hoort er dan wel bij

    Ofwel ben je amateurfotograaf en krijg je niets !

    Ofwel ga je pro en krijg je een vergoeding.

    Dus ook een onkostenvergoeding, cadeaubon, gratis tickets en noem maar op in ruil voor je prestatie is een vergoeding (weliswaar in natura). En als je dit niet aangeeft, werk je dus in het zwart. Hoe je het ook keert of draait.

    Dus een goeie raad : als je echt een vergoeding wenst te krijgen, vraag dan een btwnummer aan en schrijf facturen uit. Hoeveel je vraagt, dat moet jezelf maar beslissen...
    www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

    Comment


    • #62
      Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

      Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
      Dus ook een onkostenvergoeding, cadeaubon, gratis tickets en noem maar op in ruil voor je prestatie is een vergoeding (weliswaar in natura). En als je dit niet aangeeft, werk je dus in het zwart. Hoe je het ook keert of draait.
      Je krijgt geen ticket hé, je mag gratis binnen.
      Als jij als vip of gast ergens op een betalend feestje bent ga je toch ook niet de waarde van een toegangsticket aangeven bij de belastingen.

      Comment


      • #63
        Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
        Je krijgt geen ticket hé, je mag gratis binnen.
        Als jij als vip of gast ergens op een betalend feestje bent ga je toch ook niet de waarde van een toegangsticket aangeven bij de belastingen.
        Ok, tot daar toe... Hoewel ik daar niet zo zeer van overtuigd ben. Het is tenslotte een vergoeding die je krijgt voor een dienst... Maar soit, we gaan niet muggeziften hé.

        Ik denk dat iedereen wel verstandig genoeg is om te begrijpen dat een kilometervergoeding of iets anders ook wel degelijk een vergoeding is hé
        www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

        Comment


        • #64
          Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

          laten we 1 ding duidelijk zijn...

          gratis bestaat niet :-)
          als ze uw onkosten niet vergoeden...
          dan trekt gij uw geldbeugel open...

          al vraag je maar 50 euro je moet echt iets vragen!
          en als ze je die 50 euro niet gunnen, dan zijn het profiteurs
          maw zijn ze het dan niet waard dat gij "gratis" voor hun gaat werken...


          en dat van die verzekeringsman is echt dom...
          ik zou die canvas zelf laten maken hebben en dan iets meer gevraagd hebben
          þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
          Freelance bedrijfsfotograaf
          klikerdeklik hier voor mijn website!

          Comment


          • #65
            Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

            Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
            Als ik heel dit draadje doorloop zit ik toch met enkele bedenkingen...

            Eerst even duidelijk maken dat ik zelf geen enkel probleem heb met mensen die hun diensten gratis of goedkoop aanbieden. Ieder moet dat voor zichzelf uitmaken.
            Klanten die trouwens enkel en alleen beslissen op basis van "de goedkoop", hoef ik niet. Dus dit even terzijde.

            Maar wat ik wel bemerk is dat er enerzijds wordt gezegd dat men niet in bijberoep en dus officieel wil werken, maar een kleine bijdrage voor de benzine en wat gratis tickets voor concerten, misschien een cadeaubon dat hoort er dan wel bij

            Ofwel ben je amateurfotograaf en krijg je niets !

            Ofwel ga je pro en krijg je een vergoeding.

            Dus ook een onkostenvergoeding, cadeaubon, gratis tickets en noem maar op in ruil voor je prestatie is een vergoeding (weliswaar in natura). En als je dit niet aangeeft, werk je dus in het zwart. Hoe je het ook keert of draait.

            Dus een goeie raad : als je echt een vergoeding wenst te krijgen, vraag dan een btwnummer aan en schrijf facturen uit. Hoeveel je vraagt, dat moet jezelf maar beslissen...
            volledig mee eens!

            Comment


            • #66
              Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

              Concerten is anders, da's 'fun' en dan zit ik er niet mee in om ver te rijden. En dat zijn concerten waar ik zelf ook naartoe zou gaan als ik geen foto's mocht maken. Voor de meeste concerten die ik mag fotograferen, koop ik ook op voorhand een ticket, voor t geval mijn accreditatie toch niet zou lukken. En als ik dan toch gratis binnenmag, verkoop ik mijn ticket aan kostprijs of minder. De site verdient er ook niks aan, die doen het ook voor de liefde voor de muziek. De site betaalt ook niemand en niemand van de fotografen heeft een btw-nr.

              Als ik uitreken wat voor materiaal ik voor concerten ik heb gekocht, de benzine, de betaalparkings, etc, dan kost het mij meer dan dat ik zou verdienen, maar da's voor de fun. Ik verwacht ook niet dat de site mijn benzine of drank betaalt.

              Als je voor vrienden van vrienden of collega's foto's gaat maken op een feestje waar je je niet zou amuseren, da's 'werk' en geen 'fun'. Als men op voorhand zegt 'je krijgt wel wat', maar achteraf hoor je er niks meer van, da's toch wel spijtig...
              Last edited by johan de man; 23 mei 2011, 21:20.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #67
                Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                En ivm 'gratis werken' bij concertfotografie : hoeveel officiele concertfotografen verkopen op Ebay geen gekregen promocd's, gesigneerde promofoto's, concertfoto's, fotopassen, backstage passen etc ? Dat zou ik nooit doen ! Zulke zaken hou ik gewoon bij als herinnering, als ik ze al zou hebben. Ik ben in de eerste plaats een muziekfan. En bands fotograferen die ik niet goed vind, zou ik ook niet doen. Ik vind niet dat ik als amateurconcertfotograaf de officiele fotografen valse concurrentie aandoe, ten eerste omdat er heel weinig zijn die er hun brood mee verdienen en ten tweede omdat ze hun loon opkrikken met het soort zaken dat ik hierboven vermeldde. En zij zijn ook op dezelfde manier begonnen.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #68
                  Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  Ik vind niet dat ik als amateurconcertfotograaf de officiele fotografen valse concurrentie aandoe, ten eerste omdat er heel weinig zijn die er hun brood mee verdienen en ten tweede omdat ze hun loon opkrikken met het soort zaken dat ik hierboven vermeldde.
                  Geloof je dat nu echt zelf? ik ken persoonlijk op zijn minst 1 prof concertfotograaf, en zijn markt wordt wel degelijk ronduit kapot gemaakt door mensen die het zoals jij voor de fun alleen doen en gratis weggeven. Uw 'ten eerste' is hier een gevolg van - maar jij haalt het aan als reden om je werk wel gratis aan te bieden...uw ten tweede lijkt me een enorme veralgemening. Doe op zijn minst een poging om gegronde argumentatie boven te halen waarom je op deze manier de markt niet volledig kapot maakt...

                  sorry hoor Johan, je lijkt me een toffe gast - maar ik krijg het koud en warm tegelijkertijd wanneer ik iemand zichzelf hoor 'goedpraten' met een totaal foute redenering. Als jij genoeg plezier haalt uit je concertfotografie om het gratis te doen, so be it...maar wees dan ook eerlijk voor jezelf, en besef dat je het voor bepaalde beroepsfotografen wel heel erg moeilijk aan het maken bent...

                  Comment


                  • #69
                    Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                    Voor Johan: bescheidenheid siert je maar zonder kom je verder... zo maar een bedenking.
                    Zo maar.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bemba Bekijk bericht
                      Geloof je dat nu echt zelf? ik ken persoonlijk op zijn minst 1 prof concertfotograaf, en zijn markt wordt wel degelijk ronduit kapot gemaakt door mensen die het zoals jij voor de fun alleen doen en gratis weggeven. Uw 'ten eerste' is hier een gevolg van - maar jij haalt het aan als reden om je werk wel gratis aan te bieden...uw ten tweede lijkt me een enorme veralgemening. Doe op zijn minst een poging om gegronde argumentatie boven te halen waarom je op deze manier de markt niet volledig kapot maakt...

                      sorry hoor Johan, je lijkt me een toffe gast - maar ik krijg het koud en warm tegelijkertijd wanneer ik iemand zichzelf hoor 'goedpraten' met een totaal foute redenering. Als jij genoeg plezier haalt uit je concertfotografie om het gratis te doen, so be it...maar wees dan ook eerlijk voor jezelf, en besef dat je het voor bepaalde beroepsfotografen wel heel erg moeilijk aan het maken bent...
                      Ik dacht niet dat Johan zijn concertfoto's te koop aanbiedt aan eender wie. Ze zijn enkel bestemd voor hemzelf en voor een muziekwebsite, die niemand een vergoeding geeft, en die dus niet eens zou bestaan zonder hun vrijwilligers. Het is niet zo dat de beheerders/bezielers van die site dure foto's van hoger vermeldde beroepsfotograaf zouden kopen indien er geen vrijwilligers als Johan waren. In dat opzicht kan je Johan niet van broodroof beschuldigen.
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #71
                        Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                        Zo is het. Als ik zou te weten kopen dat de site mijn foto's zou verder verkopen, zou ik er zelfs mee stoppen. De site krijgt ook geen foto's in hoge resolutie. Ook de beheerder van de site heeft geen voordelen in natura, behalve ms eens gratis naar de receptie van een platenfirma mogen gaan.

                        Ik heb nog maar een paar foto's op A4 afgedrukt, de rest staat gewoon op mijn pc. Ik weet wel dat er fans zot genoeg zijn om geld te geven voor goeie foto's van een concert waar ze ook bij waren, maar die vraag heb ik nog nooit gehad en ik zou er niet op ingaan, ook omdat ik denk dat dat ook niet de policy van onze site is. Ik zou niks willen doen om de site tegen het hoofd te stoten, omdat het dan gedaan is met mijn concertfotografie, aangezien je met een dslr met 70-200 mm moeilijk door de security geraakt.

                        Je moet maar eens op Ebay.be zien. Als je ziet wat voor promomateriaal daar verkocht wordt ... dat is ook niet van 'fans' die ineens fan worden van andere muziek, maar van muziekjournalisten van de krant etc die hun promo's verpatsen. En is dat aangegeven op hun belastingaangifte ?
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #72
                          Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                          Voor dat je in bijberoep start kan je altijd je foto's aanbieden via www.oypo.be
                          Dat werkt super goed en je houdt nog een centje over aan je foto's. Op die manier kan je altijd aangegeven dat je je foto's gratis komt maken, maar dat ze de foto's enkel via die website kunnen bestellen. Dan hebben ze meteen professionele afdrukken of zelfs de digitale versies als je dat zelf toelaat.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                            Hey Johan,

                            Net zoals velen hier word ik ook wel is gevraagd om her en der te komen fotograferen. Dikwijls is dat geen probleem. Maar als je begint te voelen dat er druk achter zit dan krijg je stress van je hobby. En stress doet al heel erg hard aan werken denken he...
                            Nu meteen naar een bijberoep overstappen lijkt me wel wat teveel van het goeie. Hetgeen ik (naast mijn vrijwillige opdrachten voor onder andere www.thetopofmusic.be, die ik overigens ontzettend graag doe) dikwijls voorstel aan diegene die vragen dat ik kom fotograferen is een "betaling" via de kleine artistieke vergoeding of de forfaitaire onkostenvergoeding. Op die manier krijg je er zeker iets voor terug en je bent perfect in orde met je belastingen. Ook diegene die je gevraagd hebben om te fotograferen zijn hier meestal tevreden over. Ze stellen niemand in het zwart te werk en kunnen eigenlijk ook nog erg goed bekijken wat ze willen geven. Zo staan ze zelf stil bij het feit dat je een werk of "kunst" komt uitvoeren. Zelf voel je er ook gewoon beter door. Niet per se door het geld, dit zijn meestal kleinere bedragen, maar je opdrachtgever waardeert je aanwezigheid effectief. Ook blijf je hierdoor scherp staan. Omdat je "aan het werk" bent probeer je toch steeds op je beste niveau te presteren. Want als je voelt dat er van je geprofiteerd wordt dan zou de motivatie wel eens snel kunnen zakken.

                            Op de site van Kunstenloket kan je veel meer terugvinden over deze vergoedingen.
                            Zowat vanalles: http://www.flickr.com/photos/philflash/
                            Concerten en voorstellingen: http://musicslides.wordpress.com/

                            Comment


                            • #74
                              Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                              Bedankt voor de info.

                              Ik heb geen 'opdrachten' meer gehad nu ik te kennen heb gegeven dat ik niet meer gratis werk.

                              En ja, een hobby mag geen stress opleveren.

                              Fotografie in bijberoep is evt iets voor binnen 8 jaar als ik 4/5e kan werken.

                              Eerst een betere fotograaf worden .
                              Last edited by johan de man; 24 juni 2011, 14:28.
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                              Comment


                              • #75
                                Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                                Ik heb geen 'opdrachten' meer gehad nu ik te kennen heb gegeven dat ik niet gratis werk.

                                En ja, een hobby mag geen stress opleveren.
                                Weer een illustratie dat het profiteurs zijn. En wat die stress betreft, een pro fotograaf heeft me eens gezegd: "Jongen, als ge van mogen naar moeten gaat, is de lol er dikwijls af". Kortom van hobby naar beroep... bezint eer ge begint!

                                Comment

                                Working...
                                X