Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vriendendienst - hoe aanpakken ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

    Ik trouw nooit en ik wil geen kinderen, maar dit terzijde.

    Voor echte vrienden zou ik natuurlijk wel (amateuristische) foto's van hun trouwdag of de communie van hun kindje maken als ze dat zouden vragen. En natuurlijk gratis.

    Maar meestal zijn het vrienden van vrienden, collega's die je 1x per jaar ziet, heel verre familie, vzw's etc ... Als je achteraf nog geen dank u krijgt, da's maar triest.

    En geld is ook een vorm van waardering. Stel, je hebt een droomjob, je doet ze heel graag en goed, je doet overuren, hebt toffe collega's, maar je wordt maar 1200 euro netto betaald, dan voel je je ook ondergewaardeerd.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #47
      Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      En geld is ook een vorm van waardering. Stel, je hebt
      een droomjob, je doet ze heel graag en goed, je doet overuren, hebt toffe collega's, maar
      je wordt maar 1200 euro netto betaald, dan voel je je ook ondergewaardeerd.
      Tja, Johan. Ik zal eerlijk zijn. Ik heb zo'n droomjob, ik doe veel overuren, ik werk vaak
      gratis (als vrijwilliger), ik heb toffe collega's... en ik verdien nog geen 1200 euro. Neen.
      Heus niet.
      Toch voel ik me hooglijk gewaardeerd en heb herinneringen die netto zo'n 12.000.000
      euro waard zijn. Na het betalen van mijn belastingen hou ik er nog genoeg aan over om
      een mooie oude dag tegemoet te gaan.

      Comment


      • #48
        Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

        Ik verdien ongeveer het dubbele, en da's eigenlijk ongeveer de enige reden dat ik daar nog werk.

        Voor de rest zijn er heel veel hervormingen en besparingen bij ons. Er komen ook altijd taken bij en nieuwe programma's die maar half uitgelegd worden ... Veel mensen die op pensioen gaan, worden niet vervangen, dus die hun werk komt er ook nog bij. Mensen die hun verlof niet krijgen, vallen 'ziek', gevolg, jij bent jouw verlof kwijt.

        t Ergste vind ik nog het gezaag van de oudere collega's (de meeste dus) over hun pensioen. En vooral t gezaag van degenen die juist uit de boot vallen voor brugpensioen...
        Last edited by johan de man; 22 mei 2011, 09:57.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #49
          Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

          we gaan een beetje off topic Johan.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #50
            Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

            Ik weet het, sorry.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #51
              Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

              volgens mij moet je gewoon een keuze durven maken.
              Ik doe graag modelfotografie en concertfotografie (de laatse tijd) en af en toe eens wat foto's tijdens een bezoek aan dierentuin of citytrip.
              In het verleden heb ik eens foto's gemaakt voor de communie van een neefje en 2 huwelijksreportages voor vrienden (telkens gratis), dit omdat ik eens wilde meemaken hoe dat in z'n werk ging.
              Al betaalde ze me daar vet geld voor.....dan nog zou ik me niet goed in m'n vel voelen. Waarom? omdat je niet zomaar je ding kan doen, het moet zus en zo etc.
              Neen, dan blijf ik liever hobbyfotograaf en doe de dingen die ik graag doe en.....die doe ik wanneer ik dat wil !
              Last edited by PDH65; 22 mei 2011, 22:34.
              EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
              https://sites.google.com/view/pdh65/

              Comment


              • #52
                Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                Voor echte vrienden zou ik ook verniet werken, maar dat het meestal voor vrienden van vrienden is, die je daarna niet meer terugziet, da's een ander verhaal.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #53
                  Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                  Niet alles gelezen maar kom, even kort: vanaf het moment dat je van mensen hoort dat ze je foto's mooi vinden: stop met gratis werken, tenzij je er zelf ZIN in hebt om je er mee bezig te houden en achteraf ook nog eens.
                  Bijvoorbeeld, gezellige avond op een verjaardagsfeestje, je maakt 50 foto's, bewerkt er 25 (zo ongeveer rap rap, max een uurke werk, je doet dat alsge eens tijd en goesting hebt en het slecht weer is) en dan zijn dat leuke foto's voor iedereen, geen stress, geen deadline, weer wat bijgeleerd. Komt er bij dat je speciaal bent uitgenodigd/gevraagd, ver moet rijden etc. vraag dan iets terug (en herhaal die vraag regelmatig terug)!!
                  Komt dat vaker en vaker voor, begin een bijberoep en vraag er geld voor, vraag genoeg want voor een appel en een ei werken zorgt ook niet voor je tijd/geld/materiaal.

                  Ik kreeg zo onlangs de vraag om 50 foto's af te leveren en ik zou er 50$ voor krijgen, vriendelijk bedankt en mijn échte prijzen gegeven en die heren weten ook dat ze niet veel andere keuze hebben want voor de hobby/bedrijf dat zij de foto's willen zijn er maar 2 goede fotografen, ik en een Engelse vriend die ook serieus op zijn teen getrapt was.

                  maw: waarom jezelf stress en werk bezorgen als het niet opweegt tegenover de (financiële) voordelen die je er zelf aan kan overhouden.
                  Idem met je concertfoto's hé, je gaat ook enkel doen wat je graag doet, wil zien en wil horen.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                    Op dat familiefeest heb ik ongeveer 600 foto's gemaakt ... Ook laat thuis want verloren gereden (gps thuisgelaten). De dag erna (met de vroege) zie ik de collega die dat feest organiseerde en hij vroeg hoe het met de foto's zat ...

                    Ik denk dat ze vonden dat ik al blij mocht zijn dat ik daar aanwezig mocht zijn, aangezien ik geen familie was ...

                    De zus van de organisator had ook een dslr, maar ze had hem niet bij. Ze wist ook niet of het een Canon of een Nikon was (!).

                    Als ik op een feestje zit waar ik zelf uitgenodigd ben en mensen ken en toevallig foto's neem, da's wel iets anders, maar deze gelegenheid valt eigenlijk wel onder werk. Als ik 10 euro per uur zou vragen (niet overdreven), zou ik 100 euro kunnen vragen, maar ik moest het dus stellen met 5 drankjes ...

                    Ook tof dat een band aan mij vraagt om een shoot van hun te doen in een vervallen fabriek of zo, maar ik ben geen 18-jarige academiestudent die een portfolio wil samenstellen. Ik werk 40 uur per week voor de Nmbs, soms ook op zaterdag en zondag, en de uren die ik aan zo'n 'liefdadigheidswerk' spendeer, kan ik niet aan mijn andere hobby's of vriendin spenderen. t Weekend is al zo kort... Dan zwijgen we nog over t feit dat je al gemakkelijk 50 km rijdt.

                    In t vervolg vraag ik geld !

                    Als een band mij enkel wil omdat ik gratis werk, en niet omdat ik 'goed' ben in hun ogen, hoeft het voor mij ook niet meer !
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #55
                      Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht

                      ......In t vervolg vraag ik geld !

                      Als een band mij enkel wil omdat ik gratis werk, en niet omdat ik 'goed' ben in hun ogen, hoeft het voor mij ook niet meer !
                      Voila zie! Da's gesproken.

                      Nu enkel nog doen ook hé
                      perman
                      canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                      Comment


                      • #56
                        Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Als een band mij enkel wil omdat ik gratis werk, en niet omdat ik 'goed' ben in hun ogen, hoeft het voor mij ook niet meer !
                        Mooie samenvatting!
                        www.fotofolio.be

                        Comment


                        • #57
                          Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                          we zijn er !!!

                          Comment


                          • #58
                            Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            .........

                            Als een band mij enkel wil omdat ik gratis werk, en niet omdat ik 'goed' ben in hun ogen, hoeft het voor mij ook niet meer !
                            denk ook niet dat ze je zouden vragen als ze niet zeker wisten dat je goed (genoeg) bent.
                            dat ze je alleen vragen omdat je het gratis zou doen lijkt me niet zo aannemenlijk Johan.
                            ga er maar vanuit dat ze je ook goed vinden hoor.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #59
                              Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                              Goed gesproken johan! ik was echt benieuwd wat je laatste bedenking ging zijn. Het heeft effe geduurd, maar ik hoop dat je er nu bent..

                              En hopelijk binnekort ook in bijberoep dan. Als je daar wat meer info over wil, moet je me maar mailen.. Is echt niet zo moeilijk als het lijkt, en vergt niet veel energie om het officieel te maken (en ook niet veel geld..)

                              * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                              Comment


                              • #60
                                Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
                                En een goeie raad voor pro's, doe nòòit zaken met familie of vrienden. ' t is altijd iets achteraf. Als je maar genoeg reklame maakt, en hard genoeg van de toren blaast zal het échte doelpubliek jullie wel vinden.
                                Als dat achteraf altijd "iets" is, dan heb je op voorhand geen goeie afspraken gemaakt of duidelijk gezegd wat ze mogen verwachten.

                                Voor een beginnend fotograaf die zijn klanten basis nog moet uitbouwen, zijn familie en vrienden de ideale start.

                                G
                                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                                Comment

                                Working...
                                X