Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelpunt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Scherpstelpunt

    Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    Zoals reeds eerder gezegd, als 't effe kan moeten ze er allebei scherp op staan.
    Als dit het geval is, kun je je afvragen of je huidige apparatuur/instellingen je voldoende in staat stellen je artistieke doelen te halen. Zit daar geen enkele bewegingsruimte meer in? ISO opschroeven en hogere f-waarden gebruiken bijvoorbeeld?
    Mijn Project 365

    Comment


    • #17
      Re: Scherpstelpunt

      Aan de reacties die er komen kun je zien met welk soort mensen je te doen hebt.

      Iemand die graag het paard scherp wil zien zal een paarden/dieren-liefhebber zijn.

      Iemand die beide scherp wil zal een paardesportliefhebber zijn.

      En iemand die de ruiter scherp wil zal wel familie zijn.

      Moeilijk om hieraan een aanknopingspunt te hangen om je in een bepaalde richting te sturen.

      Hetzelfde komt voor bij motorcross. Er zijn mensen die de spaken in de wielen nog scherp willen en anderen willen ze wat wazig om de snelheid beter weer te geven.

      Smaken verschillen, ....probeer de mogelijkheden uit als je de kans hebt en doe waar je je goed bij voelt. En al de rest .....
      Groetjes
      ----JO

      Comment


      • #18
        Re: Scherpstelpunt

        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
        - dank je, ik ben al tevreden dat ik tenminste niet de enige ben die er dat idee op na houdt (ik denk dat je pas een probleem hebt indien je de enige bent die een idee of standpunt goed vindt)

        - Tot nog toe heb ik persoonlijk die commentaren nog niet gekregen, maar het viel me wel op toen ik hier met de zoekfunctie de paardenfoto's van aanderen aan het bekijken was. En ik kan heel wat hebben qua commentaar, maar ik heb graag een commentaar die gemotiveerd wordt.

        - Het gesteld doel halen blijft moeilijk. Maar ik denk dat dat zelfs voor profs zo is. Ik ben tegenwoordig tevreden met een rendement van pakweg 35% toonbare foto's (naar mijn eigen mening) en 10 à 15% "geslaagde" foto's (alweer naar eigen mening). Maar meestal haal ik zelfs niet eens die percentages. Dat ligt aan 2 dingen, ten eerste aan het feit dat ik nog niet goed genoeg ben, en ten tweede aan het feit dat ik vrij kritisch voor mezelf ben.

        mvg,
        Bart
        Ik wilde wel eens kijken maar vind niet direct de fotos die je bedoeld op het forum

        N
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #19
          Re: Scherpstelpunt

          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          Ik vind het trouwens nogal verbazend dat er met dergelijke opmerkingen wordt gereageerd terwijl ik expliciet vraag om andere antwoorden...
          Wil je een antwoord of alleen een bevestiging van je eigen mening.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: Scherpstelpunt

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Wil je een antwoord of alleen een bevestiging van je eigen mening.
            als je naar de reacties op de eerste posts kijkt wordt sterk de indruk gewekt dat het zo is.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant

              Ik wilde wel eens kijken maar vind niet direct de fotos die je bedoeld op het forum

              N
              Gewoon via de zoekfunctie "jumping" invoeren

              mvg,
              Bart
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
                Wil je een antwoord of alleen een bevestiging van je eigen mening.
                Oorspronkelijk geplaatst door putor

                als je naar de reacties op de eerste posts kijkt wordt sterk de indruk gewekt dat het zo is.
                Ik wil niet zomaar een bevestiging van wat ik erover vind, want dan zou ik dat vragen.
                Ik wilde gewoon weten om welke reden andere mensen niet die mening hebben. Ik wil wel aannemen dat wat ik denk verkeerd is, maar niet zomaar, wèl met een gefundeerde uitleg... Is dat zo abnormaal?

                mvg,
                Bart
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #23
                  Re: Scherpstelpunt

                  Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  Ik wilde gewoon weten om welke reden andere mensen niet die mening hebben. Ik wil wel aannemen dat wat ik denk verkeerd is, maar niet zomaar, wèl met een gefundeerde uitleg... Is dat zo abnormaal?
                  Maar als je die krijgt: kwestie van smaak, reageer je negatief van dit antwoord is niet gefundeerd.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
                    Maar als je die krijgt: kwestie van smaak, reageer je negatief van dit antwoord is niet gefundeerd.
                    Inderdaad, omdat dergelijk antwoord ook niet onderbouwd is.
                    "Naar mijn smaak/mening is het anders beter, want...", met een beetje uitleg na die "want" is wèl een gefundeerde uitleg.
                    Als naar jouw smaak iets goed of slecht is, dan heb je daar minimum 1 reden voor. Ook al is die reden dan "...want ik wil gewoon een beetje dwars doen", je hebt een reden en je vermeld die dan ook.
                    Volgens mij zijn hier een aantal posters die gewoon een beetje lastig willen doen en anderen jennen...
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #25
                      Re: Scherpstelpunt

                      De hoofdreden waarom ik iets mooi vind is: dat ik het mooi vind en dat is al beslist voor dat ik al over details als waar ligt de scherpte, klopt alles enz. heb verdiept.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Scherpstelpunt

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Inderdaad, omdat dergelijk antwoord ook niet onderbouwd is.
                        "Naar mijn smaak/mening is het anders beter, want...", met een beetje uitleg na die "want" is wèl een gefundeerde uitleg.
                        Als naar jouw smaak iets goed of slecht is, dan heb je daar minimum 1 reden voor. Ook al is die reden dan "...want ik wil gewoon een beetje dwars doen", je hebt een reden en je vermeld die dan ook.
                        Volgens mij zijn hier een aantal posters die gewoon een beetje lastig willen doen en anderen jennen...
                        dus het is mijn smaak niet, want ik vind het niet mooi is dan wel gefundeerd.

                        ik wil niet lastig doen, ik heb je van begin af aan duidelijk willen maken dat het een kwestie van smaak is. Ik ben niet van plan op hetzelfde forum 2 keer in een week Wittgenstein te citeren, dus zoek zelf maar op wat hij vind van exacte wetenschappen en ethiek/esthetiek. Die legt dat nogal duidelijk uit.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #27
                          Re: Scherpstelpunt

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          dus het is mijn smaak niet, want ik vind het niet mooi is dan wel gefundeerd.

                          ik wil niet lastig doen, ik heb je van begin af aan duidelijk willen maken dat het een kwestie van smaak is. Ik ben niet van plan op hetzelfde forum 2 keer in een week Wittgenstein te citeren, dus zoek zelf maar op wat hij vind van exacte wetenschappen en ethiek/esthetiek. Die legt dat nogal duidelijk uit.
                          Nee, dat is gèèn gefundeerde uitleg, want het tweede is gewoon een hethaling va het eerste, maar met andere woorden. Dat weet je zelf ook, maar je wil hier gewoon je gelijk halen.

                          Wie jij al dan niet 2 keer wil of niet wil citeren, da's het minste van mijn zorgen. Je doet maar, of je doet maar niet.
                          Volgens mij kàn je gewoon geen antwoord geven op mijn vraag, om de eenvoudige reden dat je geen bal van paardensport kent.

                          Als ik een foto maak van een wielrenner, met het scherpstelpunt op het stuur en de renner zijn gezicht zo wazig als het maar kan, dan zou ik eens willen weten hoelang het zou duren voor een mens als jij me komt vertellen dat het scherpstelpunt verkeerd ligt...
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #28
                            Re: Scherpstelpunt

                            Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                            Aan de reacties die er komen kun je zien met welk soort mensen je te doen hebt.

                            Iemand die graag het paard scherp wil zien zal een paarden/dieren-liefhebber zijn.

                            Iemand die beide scherp wil zal een paardesportliefhebber zijn.

                            En iemand die de ruiter scherp wil zal wel familie zijn.

                            Moeilijk om hieraan een aanknopingspunt te hangen om je in een bepaalde richting te sturen.

                            Hetzelfde komt voor bij motorcross. Er zijn mensen die de spaken in de wielen nog scherp willen en anderen willen ze wat wazig om de snelheid beter weer te geven.

                            Smaken verschillen, ....probeer de mogelijkheden uit als je de kans hebt en doe waar je je goed bij voelt. En al de rest .....

                            Idd dit is bij meerdere sporten het geval.
                            Persoonlijk zie ik liever beweging en actie dan bevriezing maar dat wil niet zeggen dat een bevriezingsfoto slecht is hé.
                            Als je een paar in beeld brengt (of dit nu 2 mensen zijn of mens en dier, éénder welke) vind ik het mooiste dat beiden scherp in beeld zijn. Is dit niet mogelijk dan ga je moeten kiezen of 2 foto's maken en deze later samenvoegen
                            Racing Pics
                            Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Scherpstelpunt

                              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                              Volgens mij kàn je gewoon geen antwoord geven op mijn vraag, om de eenvoudige reden dat je geen bal van paardensport kent.
                              er IS geen antwoord op je vraag! Jij bent de fotograaf, jij bepaalt wat je scherp wil, jij maakt de foto. Oogst je daarmee succes, mooi! doe je dat niet, pech.

                              Voor portretten hanteert iedereen de regel scherpstellen op de ogen. Sommige drijven dat zover tot enkel de ogen scherp zijn. IK zie dat niet graag, ik maak als het kan portretten met een heel hoofd scherp. Bijna iedereen op dit forum is in de wolken als de scherptediepte zo klein is dat de ogen los van het hoofd lijken te staan. Ik zal altijd mijn portretten met scherpte van neus tot oren maken. Als ze die dan niet mooi vinden is niet mijn probleem. Ik ga niet mijn manier van portretteren aanpassen aan wat een stelletje forummensen van mijn foto's vindt. Commentaar op lichttechnieken neem ik met graagte aan, maar niet over waarop en met welke scherptediepte ik scherp stel.

                              Ik hoef me niet te verantwoorden over de ballen die ik van paardensport ken. Ja ik heb ooit een dressuur gewonnen toen ik 11 was.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment


                              • #30
                                Re: Scherpstelpunt

                                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                                er IS geen antwoord op je vraag! Jij bent de fotograaf, jij bepaalt wat je scherp wil, jij maakt de foto. Oogst je daarmee succes, mooi! doe je dat niet, pech.

                                Als ze die dan niet mooi vinden is niet mijn probleem. Ik ga niet mijn manier van portretteren aanpassen aan wat een stelletje forummensen van mijn foto's vindt.
                                Foto's maken die jij goed vindt, en verder niemand anders... dan heb je volgens mij wèl een probleem.

                                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                                Ik ga niet mijn manier van portretteren aanpassen aan wat een stelletje forummensen van mijn foto's vindt. Commentaar op lichttechnieken neem ik met graagte aan, maar niet over waarop en met welke scherptediepte ik scherp stel.
                                Dan heeft het weinig nut een foto ter beoordeling te plaatsen, als je je niks aantrekt van wat een ander ervan vindt.
                                Ik zie trouwens niet in waar het verschil ligt tussen commentaar op een scherpstelpunt en de door jouw aangehaalde belichtingstechniek. Ook dàt kan eenvoudig herleid worden tot "het is wel of niet mijn smaak".


                                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                                Ik hoef me niet te verantwoorden over de ballen die ik van paardensport ken. Ja ik heb ooit een dressuur gewonnen toen ik 11 was.
                                Proficiat. Een heel puike prestatie, London 2012 lonkt...
                                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                                Comment

                                Working...
                                X