Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ordenen foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ordenen foto's

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
    Wat bedoel je met "als er dan iets mis gaat"?
    Dat je afhankelijk bent van Lightroom en problemen hebt met de keywords lezen wanneer er iets met lightroom foutloopt?
    Ik ben er niet zo helemaal in thuis, maar ik dacht dat lightroom met IPTC-standaard werkt, dat die keywords dus aan het bestand worden "gehangen", en er dus vanaf dan ook altijd aan blijven "hangen" zodat eender welk ander programma dat IPTC kan lezen, die gegevens dus ook altijd kan lezen. Net zoals de exifs altijd met de foto blijven meegaan?
    Of begrijp ik het verkeerd?
    Als je een bestand verplaatst naar een andere locatie op de harde schijf, dan kan Lightroom niets meer aanvangen met dat keyword. Als je harde schijf crasht, en je wil de foto's van een back-up schijf gebruiken, dan denk ik niet dat Lightroom nog alles kan terugvinden met de tags.

Begin dus eerst met zelf een overzichtelijke mappenstructuur te maken, dat is veel handiger dan 100.000 foto's in één map.
    Als je dan ooit de externe schijf op een andere computer wil gebruiken, dan kan je via die structuur vrij gemakkelijk de gewenste foto opsporen.

Exifs blijven bij de foto, de keywords zitten in Lightroom (of photoshop Elements, of een ander programma dat ongeveer hetzelfde doet). Als je een van die programma's opnieuw moet installeren, dan zijn alle keywords weg.

Zoltan, voorlopig wordt de opslagcapaciteit van de harde schijven nog altijd groter. Het is al mogelijk om 1TB op één schijf te krijgen, in de meeste harde schijven zitten er drie.
    Met 3 TB kan je misschien wel even verder...
    Last edited by Black B@ndit; 9 mei 2011, 20:24.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als je een bestand verplaatst naar een andere locatie op de harde schijf, dan kan Lightroom niets meer aanvangen met dat keyword. Als je harde schijf crasht, en je wil de foto's van een back-up schijf gebruiken, dan denk ik niet dat Lightroom nog alles kan terugvinden met de tags.
      Je moet je daarvoor indekken.
      Je maakt regelmatig een backup van de lightroom catalog en thumbs op een andere schijf.Zo kan je bij crash en dgl alles makkelijk terugzetten.

De suggestie van hierboven is ook een goeie: IdImager gebruiken, je moet het wel in de vingers krijgen..

Comment

Ik werk per jaar en submappen per datum. In die mappen de originele foto's geïmporteerd met LR. De naam van de foto's wordt bij importeren gewijzigd in YYYY-MM-DD. Zo blijven de foto's chronologisch want wij hebben thuis drie camera's. Trefwoorden en bewerkingen in LR en achteraf export (in JPG) op de PC van mijn vrouw. Bij het exporteren worden de trefwoorden weg geschreven in de JPG zodat ik op de 2 PC's een zoekactie kan doen. Eentje vanuit Picasa en eentje vanuit LR. Achteraf van elke fotomap een backup op een externe Harde schijf.
        Comfortably numb with my Pentax

Comment

Interessant om dit allemaal te lezen!
          https://www.tinicleemputfotografie.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Exifs blijven bij de foto, de keywords zitten in Lightroom (of photoshop Elements, of een ander programma dat ongeveer hetzelfde doet). Als je een van die programma's opnieuw moet installeren, dan zijn alle keywords weg.
            Klopt niet helemaal. Standaard zal PSE de keywords wel enkel in de catalogus wegschrijven en niet naar de foto's, maar er bestaat wel de mogelijkheid om deze trefwoorden naar de foto's te schrijven. Iets wat ik steeds nauwgezet toepas.
            Eerst de trefwoorden toekennen, daarna deze trefwoorden naar de foto's wegschrijven en daarna pas de foto's bewerken. De bewerkte foto's nemen dan automatisch de weggeschreven trefwoorden over.

Als dan de PC crasht of de catalogus raakt beschadigd zodat je een nieuwe catalogus met samenstellen, dan zal PSE bij het inlezen van de foto's detecteren dat aan de foto's reeds trefwoorden hangen en PSE zal je dan vragen of deze in de catalogus moeten ingelezen worden. Het opnieuw toekennen van de trefwoorden is dan ook niet nodig.

Groeten,
            Geert
            Last edited by Appendix; 13 mei 2011, 10:33.

Comment

Omdat ik voornamelijk concerten doe schik ik ze als volgt.

Artiest
              - Artiest+Plaats
              - ttom (website)
              - eigen grootte (800px)
              EMBLEMATA.BE
              http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Het zal afhangen van het soort fotografie dat je pleegt, omdat ik voor 95% studiofotografie met modellen doe, maak ik één map per shoot met de naam van het model, in de submappen komen de versies van de shoot, van RAW tot de webversie's. Niks gekoppeld aan een programma, maar steeds te openen vanuit Windows.

MVG, Jeff c.
                idem ditto en de andere fotografie (dieren,landschappen,vakantie) is meestal zoekwerk lol
                EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                https://sites.google.com/view/pdh65/

Comment

Working...
                X