Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

    Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
    Volgens de nederlandse Auteurswet heb je als auteur - en dus als fotograaf - récht dat je naam wordt vermeld.
    Het is dus absoluut geen gunst, verleend als tegenprestatie voot de gratis publicatie ....
    volgens de Belze auteurswet idem.

    Comment


    • #17
      Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

      Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
      Wie beweert dat iets niet kan, mag degene die daarmee bezig is absoluut niet storen...

      Gewoon even kijken of hij met zijn ouders een regeling kan treffen dat hij niet op hun
      kap gaat teren, en verder mag hij dromen van wat hij wilt. Goed dat hij nog durft te
      dromen.
      Het is heus niet zo dat dit iets is van jongeren op vandaag met een internet cultuur,
      wel integendeel: je hebt altijd mensen die een betaalde job lieten staan om te gaan
      schilderen, dansen, schrijven, fotograferen, zingen, acteren, filmen... wat dan ook.
      Vroeger misschien nog meer dan nu.
      Daar hoeft niet minachtend over gedaan te worden, vind ik. Het is mooi dat mensen
      nog durven geloven in zichzelf, in hun dromen. Niet iedereen is in de wieg gelegd om
      loonslaaf te worden en daarnaast een hobby te hebben.
      Nogmaals, weet hij het met zijn ouders eens te worden en iets te regelen, dan bravo,
      dan doe maar jongen. Geloof maar in jezelf. Geef jezelf maar de kans. De meute zal
      je altijd afschieten. Daar is het de meute voor.
      Allemaal mooi maar intussen zitten de ouders (en misschien ook de medebewoners) wel met een probleem. Dromen mag gerust van mij maar tussendoor even wakker worden en de werkelijke situatie bekijken zou niet slecht zijn. Misschien dat het gezond verstand het dan haalt. Je mag dan nog "mensen kennen" zoals TS schrijft. Zolang je hen zoveel mogelijk gratis helpt zullen ze aan je kant staan mmaar hoe lang durt dit nog? . Dan zal hij nog harder moeten dromen om zijn droom waar te maken.

      Comment


      • #18
        Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

        Oorspronkelijk geplaatst door jojoken Bekijk bericht
        Allemaal mooi maar intussen zitten de ouders (en misschien ook de medebewoners) wel met een probleem. Dromen mag gerust van mij maar tussendoor even wakker worden en de werkelijke situatie bekijken zou niet slecht zijn. Misschien dat het gezond verstand het dan haalt. Je mag dan nog "mensen kennen" zoals TS schrijft. Zolang je hen zoveel mogelijk gratis helpt zullen ze aan je kant staan mmaar hoe lang durt dit nog? . Dan zal hij nog harder moeten dromen om zijn droom waar te maken.
        Daarom ook dat ik schreef dat hij met de ouders een overeenkomst moet treffen en
        zien dat het voor beide partijen leefbaar is. Misschien zal hij wel alleen moeten gaan
        wonen en zichzelf van de kost voorzien.
        Ik zeg dat hij gerust die keuze mag maken; maar niet dat die ten koste gaan van an-
        deren, of van eender wie... zelfs niet van de maatschappij.

        Comment


        • #19
          Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
          Zo lang er maar gedroomd wordt op andersmans voorwaarden. Sorry, maar zo werkt het
          niet altijd. En niet voor iedereen. Ik kan je hier een waslijst geven van mensen die suc-
          cesvol zijn geworden in de kunst, in de sport, in de muziek, die aan uw normale optie
          het land hebben gehad... precies omdat ze die keuze durfden maken.
          Durfden te dromen tegen beter weten in. Tegen de normale optie in. Tegen 't gangbare
          in. We zijn geen gazongras dat netjes even hoog (of laag) moet groeien omdat dat het
          meest normale is. Het meest gangbare. En maar best ook. Het leven is al saai genoeg.
          Er zijn al voldoende zat normale, fijne en netjes getemde mensen.
          Dat kan allemaal wel zijn, zolang het niet op MIJN kosten is. Want zoals al eerder gezegd, het leefloon dat ie van de staat zal ontvangen wordt wel betaald met geld van mensen die wèl willen werken...
          Er zijn ook al genoeg eigenzinnige mensen die tegen het hele systeem zijn, behalve tegen de uitkeringen.

          *edit: ik was deze reactie aan typen terwijl Doudeke zijn laatste schreef en postte
          Last edited by Voltigeur; 30 april 2011, 09:02.
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #20
            Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

            Oorspronkelijk geplaatst door jojoken Bekijk bericht
            Allemaal mooi maar intussen zitten de ouders (en misschien ook de medebewoners) wel met een probleem. Dromen mag gerust van mij maar tussendoor even wakker worden en de werkelijke situatie bekijken zou niet slecht zijn. Misschien dat het gezond verstand het dan haalt. Je mag dan nog "mensen kennen" zoals TS schrijft. Zolang je hen zoveel mogelijk gratis helpt zullen ze aan je kant staan mmaar hoe lang durt dit nog? . Dan zal hij nog harder moeten dromen om zijn droom waar te maken.
            Inderdaad, ik heb zoiets aan den lijve meegemaakt, weliswaar in een andere branche, maar toch... Zolang ik (bijna) gratis mijn ding voor hen deed had ik overal connecties, maar zodra ik de prijs wilde die een normaal mens betaald wil worden liet men mij vallen als een baksteen...
            Dus connecties hebben is heel relatief.
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #21
              Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
              Dat kan allemaal wel zijn, zolang het niet op MIJN kosten is. Want zoals al eerder gezegd, het leefloon dat ie van de staat zal ontvangen wordt wel betaald met geld van mensen die wèl willen werken...
              Er zijn ook al genoeg eigenzinnige mensen die tegen het hele systeem zijn, behalve tegen de uitkeringen.

              *edit: ik was deze reactie aan typen terwijl Doudeke zijn laatste schreef en postte
              Sorry, maar dat heb ik nergens gezegd of beweert. Kunstenaar -of eender wat worden-
              wil niet zeggen dat je van je ouders, de staat of eventueel van je man/vrouw moet
              profiteren.
              Een vriend van me is kunstschilder. Woont en werkt in Spanje. Zo nu en dan verkoopt
              hij een schilderij. Zo nu en dan klust hij bij, en voor de rest is het vaak armoe troef.
              Maar hij zet door. Misschien zelfs tegen zijn eigen beter weten in. En ik heb geen en-
              kele moeite om daar respect voor op te brengen.

              Comment


              • #22
                Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

                Zo herkenbaar, dat dromen.

                M'n dochter kon eerst niet kiezen. Dus heeft ze haar ingangsexamen zang aan het conservatorium gedaan, ze was geslaagd maar is uiteindelijk toch vertaler/tolk - haar andere droom - gaan studeren.

                Haar redenering achter die keuze : afstuderen en beginnen werken, al dan niet freelance of halftijds en met het verdiende geld haar conservatoriumstudies betalen . Omdat ze ondertussen wel weet dat het leven als kunstenaar niet bepaald over rozen gaat en het hard werken is om naam te maken, wil ze gewoon nog een extra diploma achter de hand hebben waar ze kan op terugvallen als het niet zou lukken om een muzikale carrière uit te bouwen.
                Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

                Be careful who you shoot; they may shoot back

                Comment


                • #23
                  Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

                  Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  Sorry, maar dat heb ik nergens gezegd of beweert. Kunstenaar -of eender wat worden-
                  wil niet zeggen dat je van je ouders, de staat of eventueel van je man/vrouw moet
                  profiteren.
                  Een vriend van me is kunstschilder. Woont en werkt in Spanje. Zo nu en dan verkoopt
                  hij een schilderij. Zo nu en dan klust hij bij, en voor de rest is het vaak armoe troef.
                  Maar hij zet door. Misschien zelfs tegen zijn eigen beter weten in. En ik heb geen en-
                  kele moeite om daar respect voor op te brengen.
                  Daar sta ik volledig achter. Je moet als mens je dromen najagen, maar niet ten koste van anderen. Ik heb respect voor mensen die zoals je vriend volharden in het streven naar hun droom en de zwarte sneeuw periode doorworstelen, leven met vallen en opstaan maar op hun tanden bijten en nukkig doorgaan. De echte vrije spirit van kunstenaars. Maar daartegenover staat er ook een meute jonge dromers die enkel willen doen wat ze graag doen en de rest maar al te graag overlaten aan anderen. Als die jongen het harde leven van zelfstandigheid wil aanpakken en z'n droom najagen, dan kun je hem er alleen maar in steunen. Maar wel op voorwaarde dat die niet moet terugvallen op anderen om in z'n levensonderhoud te voorzien terwijl hij verder droomt. Ik vrees ook wel dat die voor hij goed en wel begonnen is al een resem ontgoochelingen zal moeten verwerken; de zogenaamde connecties kunnen plots verdwijnen als het gratise verdwijnt.
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                  "Casu Consulto - Modo Fac"

                  Comment


                  • #24
                    Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

                    Ik ken er ook zo ene. Zijn mama beweert nog steeds dat ie kan leven van zijn shows (met paarden). En dat is ook zo, omdat de ouders een bijgebouw hebben ingericht als woonhuisje, en hij zogezegd alleen woont en nu om en bij de 800 euro per maand stempelgeld ontvangt. Tel daarbij 500 euro per maand netto inkomsten van zijn shows, en hij verdient net iets meer dan ik. Maar ik ga werken en betaal vrolijk mee aan het grootste deel van zijn inkomen. Dat is niet leven van wat je graag doet. Dat is een minimuminkomen ontvangen op kosten van elke werkende mens, en daarnaast een extraatje meepikken met je hobby...
                    Doudeke, ik denk niet dat jouw vriend direct na school nooit heeft gewerkt om te staan waar hij nu staat?

                    mvg,
                    Bart
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #25
                      Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

                      Ik zou wel eens graag de website zien van die jongeman in kwestie. Want vaak genoeg zie ik bij mijn leeftijdsgenoten, en jongere mensen (ik ben 21) dat ze maar al te snel denken dat ze professioneel bezig zijn. Zitten ze daar met hun 450D en standaard kitlens, niet dat daar iets mis mee is, maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik wil zeggen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                        Ik zou wel eens graag de website zien van die jongeman in kwestie. Want vaak genoeg zie ik bij mijn leeftijdsgenoten, en jongere mensen (ik ben 21) dat ze maar al te snel denken dat ze professioneel bezig zijn. Zitten ze daar met hun 450D en standaard kitlens, niet dat daar iets mis mee is, maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik wil zeggen.
                        Ik snap je maar al te goed. En dan meestal nog in veel te groot formaat een © in combinatie met een naam à la "... photography" op de foto geplakt. Ik ken er zo velen...
                        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                        Comment


                        • #27
                          Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

                          [QUOTE=Voltigeur;3104587 Doudeke, ik denk niet dat jouw vriend direct na school nooit
                          heeft gewerkt om te staan waar hij nu staat? [/QUOTE]

                          Na de kunstacademie heeft hij het een paar maanden geprobeerd, maar het lukte hem
                          niet. De roep om professioneel kunstenaar te worden was te groot. Hij wilde een leven
                          met en in de kunst. Niets anders. Maar hij was ook te koppig om daarbij steun in welke
                          vorm dan ook te ontvangen.
                          Ik heb hem wel eens voor een doek 1000 frank meer willen geven. Daardoor voelde hij
                          zich diep beledigt. Ik heb hem moeten uitleggen dat ik het zo niet bedoelt had en toen
                          dat het een idee van mijn vrouw was. Het heeft toch even geduurd voordat we weer op
                          goede voet met elkaar stonden.
                          Af en toe heeft hij nu een tentoonstelling, hij verkoopt soms een doek en vooral: hij
                          blijft hardnekkig en stug en hard doorwerken. Alsof hij een roeping heeft. Alsof hij de
                          wereld iets belangrijks wil mededelen. Misschien slaagt hij, misschien niet, maar ik
                          vind hem een zeer authentiek mens en ik weet, moest me morgen iets schelen, en ik
                          zou hem bellen, dat hij zou afkomen. Desnoods te voet.
                          En dan denk ik: zo'n mensen bestaan. Ze bestaan echt. Ze denken en voelen echt. Ze
                          gaan er echt voor en laten zich niet makkelijk uit het lood slaan, en ik mag me graag
                          warmen aan die bron, die vitaliteit, dat geloof in zichzelf, dat geloof in zijn kunst. Ik
                          ben daar helaas veel te nuchter voor...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

                            gewoon starten met een job te zoeken als technicus ( worden tegenwoordig ferm in de watte gelegd als je goed bent ) , blijf je fotografie als hobby doen ( de meeste optredens vinden toch plaats buiten de normale werkuren ). zo kan je snel wat centjes opzij leggen en kun je later nog een aantal richtingen uit. Tracht inderdaad zoals al een paar maal vermeld je eigen boontjes te doppen en houd in je achterhoofd dat er weinig pro fotografen in "hotel mamma " blijven wonen , laat staan door mamma onderhouden blijven worden ( misschien enkele uitzonderingen a la sheik....., baron ........., prins ..... ; maar die hoeven zich waarschijnlijk geen zorgen te maken over bestaansmiddelen.
                            Als je er echt van gebeten bent wordt je als amateur alleen maar beter in en ga je je nooit vergaloperen met ernstige gevolgen.
                            toch welgemeend veel succes toegewenst , Erwin
                            Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

                            Comment


                            • #29
                              Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

                              Ik vind dat er nogal licht over alles gegaan wordt tegenwoordig ... we gaan pro-fotograaf worden en direct een mooi inkomen hebben ... yeah right !? Vergeet het maar.

                              Elke zelfstandige zal het kunnen beamen, meestal draai je de eerste twee jaar met verlies, dan een paar jaar break-even en meermaals zal je pas vanaf het vijfde jaar winst beginnen maken.

                              De internet wizkids zijn verleden tijd hoor, en op de markt zijn tegenwoordig meer dan genoeg fotografen, als dan niet pro, die je het licht in je ogen niet gunnen en dus kompleet onder de prijs werken.

                              Hoe doen die dat dan ? Simpel, ze wonen zo goed als gratis, ze eten thuis en hebben geen vrouw, kinderen en een hypotheek ...

                              Ik droom ook hoor, maar ik zorg eerst dat mijn huis betaald is en er eten voor de familie op tafel komt ... en dan ga ik foto's maken en proberen mijn materiaal terug te verdienen, want echt winst eruit halen is maar miniem vrees ik. Wil je met een duidelijke, normale marge werken dan ben je zo duur dat de meeste gewone klanten je links laten liggen. De klant die echt naar kwaliteit kijken die betalen met de glimlach, maar die krijg je niet het eerste jaar over de vloer .... daar zijn ervaring, portfolio, pro-website en karakter voor nodig ... en ik vrees dat je dat niet onmiddellijk allemaal zult hebben.

                              Zorg voor een stevig, perfect portfolio van een tiental foto's, stel een mooie, afgewertke, goed uitziende site samen en begin je naam rond te strooien, werk af en toe eens voor een prijsje maar zorg ervoor dat de tweede shoot die je voor iemand doet dan wel betalend wordt, want anders verwachten ze dat je altijd 'gratis' blijft werken ... en daarmee betaal je die 1dIV en 70-200 2.8 IS lens niet mee

                              Dromen moet je doen, en buiten het kader kleuren moet ook ... maar zorg eerst voor de basis en dan kan je jezelf veroorloven om te dromen ... dus diploma halen, werk zoeken en dan fotografie erbij doen ... tot je bijberoep meer opbrengt dan je hoofdberoep ... dan weet je dat je volledig zelfstandig fotograaf kan worden ... eerder niet.
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Werkloos en ondertussen professioneel fotograaf proberen te worden?

                                Ik denk dat er maar 1 Belg is die zijn kost verdient met concertfotografie ... voor de meesten is het een hobby waar ze nog geld op toeleggen (vervoer, materiaal...) ipv aan te verdienen.
                                Canon-man. Concerten en natuur.
                                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                                Comment

                                Working...
                                X