Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograaf als hobby

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: fotograaf als hobby

    ben nu ook al 3 jaar bezig in bijberoep waarvan het eerste jaar vrijgesteld van BTW maar eerlijk gezegd eens je boven die drempel gaat moet je toch al een serieuze omzet halen om wat over te houden.
    Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

    Comment


    • #17
      Re: fotograaf als hobby

      ze verwachten dat ik een ondernemingsnummer aanvraag.
      EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
      https://sites.google.com/view/pdh65/

      Comment


      • #18
        Re: fotograaf als hobby

        Oorspronkelijk geplaatst door Peke Bekijk bericht
        ben nu ook al 3 jaar bezig in bijberoep waarvan het eerste jaar vrijgesteld van BTW maar eerlijk gezegd eens je boven die drempel gaat moet je toch al een serieuze omzet halen om wat over te houden.
        Klopt, maar je moet ook eens serieus gaan nadenken over je prijzen dan ...

        Een fotosessie aan €50,00 is géén optie meer ... als je beslist om niet meer "gratis" (lees: tfcd) te gaan werken dan moet je ook prijzen hanteren die ervoor zorgen dat alle vaste kosten gedekt worden ... Je zal een pak "klanten", in TS zijn geval modellen, verliezen maar ik ben blij dat ik deze stap ooit gemaakt heb. Tfcd is leuk ... maar de meeste (lees 90%) van de tfcd modellen willen "willen" zonder er bij na te denken hoeveel tijd er in de organisatie & afwerking van een shooting kruipt. Allemaal tijd die een tfcd fotograaf "voor niets" moet investeren ... terwijl die tfcd modellen met gemak een jeans van €120,00 voor een shoot kopen maar durven klagen dat ze X-aantal € zouden moeten betalen voor een portfolio ...
        www.fotofolio.be

        Comment


        • #19
          Re: fotograaf als hobby

          prijs is uiteraard belangrijk maar of je nu veel of weinig rekent het blijft een feit dat na aftrek van onkosten en sociale lasten en belastingen globaal gezien slechts 1 derde overblijft in dit belgenlandje.
          ik vind het triestig dat ik 50% moet afdragen aan de belastingen omdat ik ook nog eens voltijds loontrekkende ben.
          Last edited by Peke; 6 april 2011, 08:02.
          Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

          Comment


          • #20
            Re: fotograaf als hobby

            Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
            ze verwachten dat ik een ondernemingsnummer aanvraag.
            ondernemingsnummer aanvragen doe je bij een ondernemersloket zoals Acerta en kost niet veel.
            je kan dan bovendien vragen aan de BTW-administratie om vrijstelling van BTW te krijgen wegens lage omzetcijfers.
            dan moet je enkel jaarlijks een nul-listintg bij de BTW indienen.
            zo heb ik het ook gedaan.
            dan ben je in orde.

            Comment


            • #21
              Re: fotograaf als hobby

              ze verwachten dat ik een ondernemingsnummer aanvraag.

              Doen hé.

              En als je dan toch TFCD blijft werken, en al je kosten inbrengt, dan maak je verlies. Dat verlies mag je aftrekken van je inkomstenbelasting van je vaste job. Je krijgt dan nog geld terug

              Misschien hebben ze dan liever dat je terug je nummer opzegt.


              Ik werk met vrijstelling van BTW, maar kan dat niet blijven houden. Half dit jaar zal ik moeten overschakelen naar Btw. 85% van mijn klanten zijn bedrijven. Dus voor hen maakt het niet uit dat ik 21% duurder ga worden. De webshop (OYPO) is intracomunitair en dus ook geen probleem. Particuliere shoots ga ik mee stoppen denk ik. Ik heb nu al geen tijd meer voor mijn eigen projecten. En wil ik groeien, zijn die prioritair. Die eigen projecten zullen TFCD zijn.

              In elk geval, met de start van een BTW nummer (wat voordien niet nodig was wegens journalistiek beeldmateriaal. Uiteraard moet je het wel aangeven.) heb ik een boost gekregen. Ik kan het je enkel aanraden.
              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

              Comment


              • #22
                Re: fotograaf als hobby

                Oorspronkelijk geplaatst door Peke Bekijk bericht
                prijs is uiteraard belangrijk maar of je nu veel of weinig rekent het blijft een feit dat na aftrek van onkosten en sociale lasten en belastingen globaal gezien slechts 1 derde overblijft in dit belgenlandje.
                ik vind het triestig dat ik 50% moet afdragen aan de belastingen omdat ik ook nog eens voltijds loontrekkende ben.

                Dat geloof ik , maar zou het misschien niet zo zijn, dat de grote fout die jij maakt is, dat je in bijberoep werkt? Als fotografie je hoofdberoep zou zijn, dan is de situatie natuurlijk anders.

                Als je de jaarrekeningen van een bepaalde fotograaf die in hoofdberoep werkt eens bekijkt dan staat er bij de Current P/L before taxes voor het jaar 2007 : 3, voor het jaar 2008 lees ik 2 en voor het jaar 2009 staat er -1 (th EUR) .

                Van belastingen betalen is er hier wel geen sprake.

                Comment


                • #23
                  Re: fotograaf als hobby

                  Oorspronkelijk geplaatst door BrendaM Bekijk bericht
                  Dat geloof ik , maar zou het misschien niet zo zijn, dat de grote fout die jij maakt is, dat je in bijberoep werkt? Als fotografie je hoofdberoep zou zijn, dan is de situatie natuurlijk anders.

                  Als je de jaarrekeningen van een bepaalde fotograaf die in hoofdberoep werkt eens bekijkt dan staat er bij de Current P/L before taxes voor het jaar 2007 : 3, voor het jaar 2008 lees ik 2 en voor het jaar 2009 staat er -1 (th EUR) .

                  Van belastingen betalen is er hier wel geen sprake.
                  Ik wil de fotografen in hoofdberoep hun rekening niet maken, maar om daar goed van te kunnen leven zal je toch héél goed moeten zijn tegenwoordig.

                  Nu je kan er donder op zeggen dat als je drie jaar op rij verlies draait (of break even) je toch een bezoekje mag verwachten hoor, bij die dienst zijn ze ook niet gek hé, zeker niet als het om een hoofdberoep gaat ... als je geen winst maakt, waar eet je dan van ?

                  Dat je in het begin met verlies draait tot daar aan toe, maar dat kan niet blijven duren hé, uiteindelijk is het wel de bedoeling dat je winst maakt ... en dus mee de staat sponsort

                  Trouwens, als je begint in het stelsel van 'btw vrijstelling' kan je ook geen btw terug vorderen op je aankopen voor de zaak hé, hou daar ook rekening mee ... ik zou dit niet doen eerlijk gezegd ... en die aangiftes, daar betaal je toch een boekhouder voor zeker, die kosten breng je dan ook in trouwens

                  Er zijn echter ook nadelen aan een bijberoep hoor ... niet alleen voordelen
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #24
                    Re: fotograaf als hobby

                    Ik doe dit ook puur voor hobby. Tot nog toe dus. Ik heb maar sinds eind december 2010 mjn Canon EOS 500D gekocht en nu is het dus nog wat uitproberen en zo!
                    Andreas Coudenys
                    Blog
                    Facebook & Twitter

                    Comment


                    • #25
                      Re: fotograaf als hobby

                      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht

                      Er zijn echter ook nadelen aan een bijberoep hoor ... niet alleen voordelen
                      vooral de belastingen dan
                      Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

                      Comment


                      • #26
                        Re: fotograaf als hobby

                        Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
                        Ik vraag mij af hoeveel mensen hier fotograaf zijn voor hun hobby.
                        Dus geen beroep of bijberoep hebben als fotograaf.
                        kleine herinnering.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #27
                          Re: fotograaf als hobby

                          Oorspronkelijk geplaatst door Peke Bekijk bericht
                          vooral de belastingen dan
                          Dan moet je eens de fout maken om de uren die je in totaal werkt bijeen te tellen, en dan de bottom line van je inkomsten bekijken ... Wordt je instant depressief van

                          Nu ja, ze hebben er zelf voor gekozen uiteindelijk, niets voor niets !

                          Nu, hobby vs beroep : hobby ziijn foto's die je maakt van je kinderen, feestjes, vakantie en dergelijke ... Eens je met modellen en dergelijke begint ben je stilaan het niveau van hobby aan het overstijgen denk ik (en de fiscus blijkbaar ook) maar ik kan me niet voorstellen dat er niemand 'geklaagd' heeft ... een model dat niet tevreden was of zo ?

                          Nu zie ik op je site dat je een hele agenda publiceert met model shoots ... Dat is geen uitzonderlijke inkomst meer die je mag aangeven via de gewone personenbelasting, eens het regelmatige inkomsten zijn (ook al is het tfcd, wat ze toch niet geloven ...) ben je verplicht je in te schrijven, ik denk niet dat je hier onderuit gaat geraken, sorry.

                          Ik zou gewoon langs een boekhouder gaan en hem alles laten doen, die weet de weg wel.
                          Last edited by LamboCars; 6 april 2011, 13:43.
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment


                          • #28
                            Re: fotograaf als hobby

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                            Niets ... maar "tfcd" is een begrip die moeilijk uit te leggen valt t.o.v. mensen die er van uit gaan dat je op de een of andere manier ergens je onkosten wil recupereren.

                            Sommige tfcd fotografen plaatsen op hun site:

                            Ik fotografeer op tfcd maar reken per shoot een klein bedrag aan om mijn onkosten te dekken ...


                            Ik ben ooit overgestapt naar bijberoep om dit soort misverstanden te vermijden.

                            (edit) ik zie net dat er een vermelding op je site stond i.v.m. onkosten ...


                            TFCD en TFP is voor de fiscus uitswisseling van diensten tegen vergoeding in natura
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #29
                              Re: fotograaf als hobby

                              Dus, als ik km's doe om een vlindertje/libel te gaan fotograferen, dan mag ik daar een kilometervergoeding aan vragen zolang ik er een cd'tje met de foto's voor teruggeef?
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment


                              • #30
                                Re: fotograaf als hobby

                                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                                TFCD en TFP is voor de fiscus uitswisseling van diensten tegen vergoeding in natura
                                Ja inderdaad ... daarmee dat er zoveel commotie rond TFCD & TFP geweest is in 2009 ...
                                www.fotofolio.be

                                Comment

                                Working...
                                X