Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijkende test met en zonder EXIF (update 3 )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Is inderdaad vooral op twee 20*30 afdrukken die ik bij wijze van test liet maken (promo aan 1.19€/stuk) echt storend zichtbaar.

    Op de 10*15 foto's van de zelfde reeks is het niet zo opvallend - misschien niet opvallend genoeg om zo'n moeilijke gerante te overhalen.

    Al bij al denk ik hiervoor niet terug te gaan - kost mij ook tijd en moeite om voor 2.5€ te gaan discussiëren.

    Maar wat ik wel zojuist ontdekte op de Hema site is dat hun prijzen gelijk zijn aan die van het Kruidvat. Toch voor 10x15, 30x45 en 50x75; voor de rest is Hema iets duurder - maar de opstartkost is voor Hema dan weer lager .99 tov 1.79) .
    Vroeger was www.hema.be duurder dan Kruidvat (i.t.t. www.hema.nl - voor onze nederlandse vrienden was Hema goedkoper dan Hema.be)

    Ik spreek van zo'n half jaar geleden, toen heb ik Kruidvat vergeleken met Hema, beide waren van goede kwaliteit. Hema was (heel wat) sneller - zoals je ook al aanhaalde - maar de prijs van Kruidvat was voordeliger, reden waarom ik voor Kruidvat koos. Nu is blijkbaar dat verschil weggewerkt, en komt Hema als beste uit de bus (gelijke kwaliteit - snellere service voor deze formaten die ik vermelde).

    Maar dan wel zonder Exif opsturen heb ik begrepen uit jouw testresultaten.

    EDIT:

    blijkbaar is hema.nl nog steeds goedkoper dan hema.be

    België:

    9x13 0.27
    10x15 1-34 stuks 0.28
    10x15 35-49 stuks 0.25
    10x15 50-74 stuks 0.23
    10x15 75-98 stuks 0.21
    10x15 > 99 stuks 0.19
    13x18 0.55
    20x30 1.76
    30x45 4.15
    40x60 7.15
    50x75 8.15
    Verwerkingskosten per bestelling: 0.99


    Nederland :

    9x13 0.26
    10x15 1-34 stuks 0.27
    10x15 35-49 stuks 0.24
    10x15 50-74 stuks 0.22
    10x15 75-98 stuks 0.20
    10x15 > 99 stuks 0.18
    13x18 0.45
    20x30 1.60
    30x45 3.95
    40x60 6.95
    50x75 7.95
    Verwerkingskosten per bestelling: 0.99

    Comment


    • #32
      Volledig eens met wat je zegt...
      De kwaliteit is bij allebei OK.
      De goedkoopste is voor mij goed genoeg !
      Hema levert idd op 2 d.

      Kijk ook eens op http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=39019
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

      Comment


      • #33
        Nog één ding was ik vergeten te zeggen;
        ik heb ondertussen een mail naar Kruidvat gestuurd, met de vraag of zij een verklaring hebben voor het probleem met mijn foto's.

        Als ik iets hoor laat ik het weten.

        Comment


        • #34
          Op 1 maart is er een afspraak bij Fuji Print Benelux gemaakt.
          Het "Exif" Probleem zou sinds vorige week opgelost zijn door toevoeging van de allernieuwste software aan hun printers. Mijn test is gisteren verstuurd.
          Als er nog iemand vragen heeft voor Fujiprint gelieve ze mij te bezorgen ik zal ze hun graag stellen.
          Ik julie op de hoogte.
          Groetjes Ronny

          Comment


          • #35
            @DAMA,

            Enige tijd terug heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt bij PRESTOPRINT (=FUJIFILM !!!). Een eerste reeks 20x30 foto's waren schitterend en de volgende reeks was afschuwelijk.

            Om een lang verhaal kort te maken, werd mij van PRESTOPRINT gemeld dat bij het bewerken van een foto in bvb PHOTOSHOP, er een hoeveelheid data aan het bestand wordt toegevoegd. Het is juist deze bijkomende data die de printers ontregelen. Zij hebben mij aangeraden om JPEG CLEANER te downloaden en hiermee alle bestanden eerst te bewerken.

            Je kan dit progje vinden op: http://www.rainbow-software.org/

            succes,
            Robert


            Originally posted by Dama
            Ik moet dit weekend nog een paar foto's laten afdrukken.

            Ik doe er een paar bij Kruidvat(KV), en een paar bij Photobox(PB).
            Ik zal telkens de zelfde testfoto's (als bij Hema) doorsturen met en zonder exif.
            Ik ben benieuwd of de foto's van KV of PB zonder exif nóg beter zijn dan de afdrukken met exif, waarvan ik tot nu toe toch al tevreden ben.
            CANON 1Ds III | CANON 24-105 IS |CANON 85 1.2 |CANON 17-40 |CANON 70-300 DO IS | Canon 270 EX

            Comment


            • #36
              Ok, keep us posted...
              Behalve het exif-probleem heb ik anders nix te melden.
              Mss nog even navragen hoe het zit met de gelijkmatigheid van de kwaliteit van de afdrukken bij verschillende bestellingen.
              Neem nu dat je eenzelfde foto in 10 verschillende keren bestelt : is de kwaliteit dan telkens gelijk, of moet je gewoon geluk hebben ?
              Originally posted by Ronny
              Op 1 maart is er een afspraak bij Fuji Print Benelux gemaakt.
              Het "Exif" Probleem zou sinds vorige week opgelost zijn door toevoeging van de allernieuwste software aan hun printers. Mijn test is gisteren verstuurd.
              Als er nog iemand vragen heeft voor Fujiprint gelieve ze mij te bezorgen ik zal ze hun graag stellen.
              Ik julie op de hoogte.
              Groetjes Ronny
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #37
                Prestoprint is idd hetzelfde als Fujiprint (de eerste is overgenomen door de laatste)...
                Te verwachten dat de resultaten dezelfde zijn.
                Alvast bedankt voor de link !
                Originally posted by megapixel
                @DAMA,

                Enige tijd terug heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt bij PRESTOPRINT (=FUJIFILM !!!). Een eerste reeks 20x30 foto's waren schitterend en de volgende reeks was afschuwelijk.

                Om een lang verhaal kort te maken, werd mij van PRESTOPRINT gemeld dat bij het bewerken van een foto in bvb PHOTOSHOP, er een hoeveelheid data aan het bestand wordt toegevoegd. Het is juist deze bijkomende data die de printers ontregelen. Zij hebben mij aangeraden om JPEG CLEANER te downloaden en hiermee alle bestanden eerst te bewerken.

                Je kan dit progje vinden op: http://www.rainbow-software.org/

                succes,
                Robert


                Originally posted by Dama
                Ik moet dit weekend nog een paar foto's laten afdrukken.

                Ik doe er een paar bij Kruidvat(KV), en een paar bij Photobox(PB).
                Ik zal telkens de zelfde testfoto's (als bij Hema) doorsturen met en zonder exif.
                Ik ben benieuwd of de foto's van KV of PB zonder exif nóg beter zijn dan de afdrukken met exif, waarvan ik tot nu toe toch al tevreden ben.
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #38
                  Je had je foto´s toch niet in AdobeRGB genomen? Als die afgedrukt worden in sRGB kan je volgens mij soms het soort problemen krijgen die jij beschrijft.
                  m.v.g.
                  Jos
                  Originally posted by jover
                  Ik heb vandaag een bestelling van het Kruidvat opgehaald.
                  Van het kruidvat was ik steeds tevreden voor het afdrukken van mijn Fuji 602 foto's. Vandaag was ik echter zeer teleurgesteld in de manier waarop mijn D100 foto's werden afgedrukt. Vooral de 20x30 prints hadden er last van

                  Vooral bij portretten van redelijk close-up getrokken kan de drukcentrale a.h.w. niet genoeg kleurschakeringen produceren om de subtiele kleurnuances van donker naar licht in het gelaat te behouden. Er ontstaan grote vlakke kleurgebieden. Een beetje zoals wanneer je een foto zou bekijken op een monitor met een videokaart die te weinig kleuren kan tonen.

                  Nu vraag ik mij af of dit hetzelfde fenomeen is als bvb bij die klaproos? (ik denk het wel maar de gelinkte foto van de foto is een beetje klein om te vergelijken)

                  Eerst dacht ik dat het iets te maken had met de omvang van de files, ik stuur de JPG recht uit de camera op (2,5Mb groot)?
                  Immers mijn Fuji 602 foto's hebben het probleem niet.

                  Of heeft die minder storende info in de exif?

                  Wat me ook nog opviel is dat ik binnen één order twee soorten indexprints terug krijg (één met kruidvat logo en één zonder met volledig andere belettering en layout), alsof er twee verschillende afdrukcentrales gebruikt zijn.

                  Ik ga in ieder geval opnieuw een 20x30 bestellen en de foto zonder exif sturen, om te zien of het verschil maakt.

                  Extra vraag; is het nodig om voor afdrukcentrales de foto's te bewerken wat betreft verhouding dpi vs. afdrukgrootte?
                  Ik heb dit vroeger nooit gedaan en steeds perfecte resultaten gekregen
                  http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                  Comment


                  • #39
                    Neen, was ook mijn eerste gedacht toen ik de foto's zag maar ik heb het nagekeken, ik heb nog nooit een foto in AdobeRGB genomen.
                    Uit schrik om problemen te krijgen.

                    Ik heb trouwens nog steeds geen reactie gehad op mijn mail aan 't Kruidvat. Heeft iemand daar ooit al eens met succes een vraag gesteld?

                    Comment


                    • #40
                      Ik heb vandaag mijn eerste test aangekregen van Fujiprint (met exif) en ze zijn top kwaliteit. Dus zal het exif probleem opgelost zijn bij Fujiprint, Hema, en Prestoprint.

                      Alhoewel ik vandaag een berichtje van een mede tester gekregen heb.
                      Hij had foto's rechtstreeks van zijn CF kaartje doorgestuurd naar Fujiprint en...volgens hem hetzelfde probleem...slecht kwaliteit..hij heeft die foto ook nog is door zijn photoshop gedraaid om hier en daar beetje bij te werken...en deze zijn perfect afgewerkt.

                      En zo blijven we bezig

                      Groetjes Ronny

                      Comment


                      • #41
                        Fujiprint heeft gemeld dat nog steeds de exif er af moet gehaald worden...er is wel nieuwe software op komst...en die zijn ze nu aan het proefdraaien.
                        Hun Printers (de software ervan) houd inderdaad rekening met de exif.


                        Groetjes Ronny

                        Comment


                        • #42
                          Voorlopig nog geen verandering dus.

                          Toch bedankt voor de info !
                          www.damafoto.be
                          Facebook Damafoto

                          Comment


                          • #43
                            Vrijdag 13 maart heeft Fujiprint (Hema, Prestoprint) mij laten weten dat de software problemen zijn opgelost.
                            Geen geknoei meer met de Exif..gewoon via www.fujiprint.be doormailen en de resultaat is zeer goed nu, mijn testen waren perfect nu.

                            Groetjes Ronny

                            Comment


                            • #44
                              Da's een geruststelling. Hopelijk blijft het zo, zodat we met een gerust hart foto's met of zonder exif kunnen doorsturen en dezelfde kwaliteit mogen verwachten.

                              Bedankt !
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

                              Comment


                              • #45
                                Misschien een informatieve site over online afdrukcentrales (in Nederland):

                                http://www.onlinefotoservices.nl

                                Ik las op de website van Kruidvat het volgende:

                                Ik constateer een kleurverschil tussen mijn eigen opname en het eindresultaat. Hoe komt dat?
                                Dit probleem doet zich het meest voor bij ingescande foto’s. Bij werk dat u maakt met een digitale camera kan dat praktisch gesproken niet voorkomen. De digitale camera helpt een handje door bij het beeldbestand ook informatie op te slaan over de door de camera gebruikte CCD-chip. De afdrukmachine leest die gegevens automatisch en voert de nodige kleurcorrecties uit. Een scanner neemt die gegevens niet mee waardoor de afdrukmachine geen opdracht krijgt tot kleurcorrectie.

                                Bedoelen ze dan dat ze de Exif data gebruiken om de foto te corrigeren? Ik ben benieuwd hoe het verschil is met of zonder Exif data. Iemand op onlinefotoservice zei dat het uitmaakte of je de foto's uploadde via Java of de Offline service. Offline service was vele malen beter, hierbij werd ook de foto automatisch aangepast naar het 10x13 formaat. Ik heb het nog niet geprobeerd om foto's af te drukken dus ik weet niet of het bovenstaande klopt.

                                Groetjes van Jane

                                Bac Color = dus Fuji begrijp ik?
                                Canon 450D + EFS 18-55mm IS + EFS 55-250mm IS + 420EX + Canon G3

                                Comment

                                Working...
                                X