Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kicken op symmetrie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kicken op symmetrie

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
    Van het nazi-aspect in symmetrie neem ik graag afstand

mensen zien graag symmetrie en mensen die een symmetrisch gezicht hebben, symmetrisch gebouwd zijn vinden we mooier en aantrekkelijker omdat het gezondheid en fitheid uitstraalt.
    denk dat dat ook toen het streven was!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Dat kan best zijn Bouk

Gelukkig zijn de implicaties tussen "de perfecte mens" creëren en "de perfecte foto" maken net iets anders
      En, symmetrie alleen is zelden genoeg voor een goeie foto.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
        Je eerste reactie lijkt me eerder een ondoordachte, platslagende slogan dan een doordachte reactie.

Bij je tweede deel moet ik toch even mijn wenkbrauwen fronsen. Bedoel je nu dat mensen die symmetrische foto's maken, per definitie sympatie hebben met het nazi-gedachtengoed? Geert
        Nee dat bedoel ik niet en dat besef jij maar al te goed .

Evenwel is het zo , het werd al eerder aangegeven door Thierry , dat we biologisch zo geprogrammeerd zijn om symmetrie mooi te vinden . Net als bij vele andere zaken kan in onze neurotische maatschappij zoiets wat doorslaan in een (te) extreme richting , die eigenlijk een doodlopende straat is . In de jaren dertig van de vorige eeuw hadden ze flink zitten studeren op darwin en was dat hun rechtvaardiging , vandaag weten we dat ze er een karikatuur van gemaakt hebben .
        Control Z wil een lans breken voor wat meer artistieke vrijheid hier op BD , dat in een keurslijf gedwongen zit van techniciteit en esthetiseren zonder inhoud .Het is in dit kader dat het streven naar steeds meer symmetrie eigenlijk moet ontmaskerd worden als een aspect daarvan .

Walter
        Last edited by Red Falcon; 28 april 2011, 13:14. Reden: Rood en blauw zijn voorbehouden aan de mod's.
        D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Nee dat bedoel ik niet en dat besef jij maar al te goed .
          Walter
          Kom, kom... Laten we daar nu geen ruzie over maken.
          Jij maakte naar mijn mening een nogal ongelukkige verwijzing naar de nazi's, en ik ging daar net iets te impulief op in.
          Beiden een klein foutje gemaakt.
          Laten we nu maar beiden het glas van de vriendschap heffen, lijkt me leuker....

En nu terug On Topic.....

Respectvolle groeten,
          Geert
          Last edited by Red Falcon; 28 april 2011, 13:14.

Comment

Symmetrie kan perfect mooi zijn maar ook oer saai.
            Perfecte symmetrie nog harder
            Net zoals het "diagonaal lijnenspel" wat ook een stokpaardje is voor sommigen.

Comment

De symmetrie van een bonsaiboompje?
              De symmetrie van een kalligrafisch werkje?
              De symmetrie van uitsluipende libellen in profiel?
              De symmetrie van een model onder 't licht van een ouderwetse lantaarpaal?
              De symmetrie van een opstijgend vliegtuig?
              De symmetrie van een GT3RS onder 45° gefotografeerd?
              De symmetrie van een kraampje in Chinatown?
              De symmetrie van een moeder in Afrika, kind op de rug?
              De symmetrie van...

Ik denk dat symmetrie bij architectuurfoto's (en bij uitbreiding dus ook bij urbex etc) wel gemakkelijker een meerwaarde kan bieden dan elders. maar dan moet ze ook juist zijn. Het gaan zoeken achter symmetrie op zich... da's een ander verhaal. Iets van kudde's, wolven en huilen, schapen, massa,... en dat is net zo verkeerd als het afzetten tegen de massa en non-symmetrie nastreven of onscherpte te forceren in foto's. De niet-kuddegeest is even verstard als de kuddegeest wat mij betreft en geniet evenveel vrijheid van handelen...
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                Het gaan zoeken achter symmetrie op zich... da's een ander verhaal. Iets van kudde's, wolven en huilen, schapen, massa,... en dat is net zo verkeerd als het afzetten tegen de massa en non-symmetrie nastreven of onscherpte te forceren in foto's. De niet-kuddegeest is even verstard als de kuddegeest wat mij betreft en geniet evenveel vrijheid van handelen...
                Juist! Ik denk daar helemaal niet over na bij het maken van een foto. Ik neem gewoon het beeld/kader dat ik het mooist vind. Als daar dan toevallig wat symmetrie in zit? Dat is dan pech/chance*

*schrappen wat niet past
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                  De symmetrie van een bonsaiboompje?
                  De symmetrie van een kalligrafisch werkje?
                  De symmetrie van uitsluipende libellen in profiel?
                  De symmetrie van een model onder 't licht van een ouderwetse lantaarpaal?
                  De symmetrie van een opstijgend vliegtuig?
                  De symmetrie van een GT3RS onder 45° gefotografeerd?
                  De symmetrie van een kraampje in Chinatown?
                  De symmetrie van een moeder in Afrika, kind op de rug?
                  De symmetrie van...
                  symmetrie niet verwarren met compo hè?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Juist! Ik denk daar helemaal niet over na bij het maken van een foto. Ik neem gewoon het beeld/kader dat ik het mooist vind. Als daar dan toevallig wat symmetrie in zit? Dat is dan pech/chance*

*schrappen wat niet past
                    Zo doe ik het ook bijna, alleen ga ik soms de symmetrie opzoeken als ik ze zie / opmerk en ze staat me aan. Net zo met de diagonalen, 2/3,... en het al dan niet scherp /wazig zijn van de achtergrond.

In eigen foto's probeer ik iets vast te leggen of iets te creëren. Voor concertfotografie vraag ik me vaak af of je een weergave van de realiteit moet nastreven of toch moet proberen gaan voor de sterke momenten en gecreëerde shots. Daar speelt symmetrie zelden, en daar zijn de meningen soms verdeeld over wat nu een goede concertfoto is (de spectaculairste of diegene die de sfeer van het concert weet te vangen, los van wat dat dan moet zijn in beide gevallen).

Algemeen genomen is het natuurlijk wel zo dat bepaalde dingen werken, en dat je bepaalde technieken moet onder de knie hebben / krijgen om er daarna van af te wijken. Eens je de 'standaard technieken' kan gebruiken, begin je ze saai te vinden en zoek je naar andere originele dingen, naar een eigen touch... en dat ga je niet bereiken door te blijven jagen achter symmetrie, scherpte of 2/3 verhoudingen en ook niet door aan alles je laars te lappen en een beetje de point-and-shooter uit te hangen.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      symmetrie niet verwarren met compo hè?
                      grt,bouk.
                      Er zijn altijd personen, Bouk, die in alles symmetrie zien of zoeken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Control Z wil een lans breken voor wat meer artistieke vrijheid hier op BD , dat in een keurslijf gedwongen zit van techniciteit en esthetiseren zonder inhoud .Het is in dit kader dat het streven naar steeds meer symmetrie eigenlijk moet ontmaskerd worden als een aspect daarvan .
                        Daar moet je Control-Z inderdaad credit voor geven en zeker voor z'n volhardendheid.
                        Ik vind ook dat het artistieke meer mag geprofileerd worden, maar dat betekend niet dat daarom alle technische waarheden weggegooid moeten worden, want dan eindigen we met banale snapshots waarbij de maker zich achter artistieke vrijheid verschuild (en in de meeste gevallen niet in staat is om het volgens de regels correct te doen).
                        Als je voor het artistieke aspect breekt met de regels dan moet je dat ook doen en zorgen dat je creativiteit een meerwaarde in de foto brengt en niet een beeld dat grote symmetrie bevat net enkele cm uit balans fotograferen. Dat heeft imo niks met het artistieke te maken maar met onoplettendheid of nonchalance. Neem dat die foto vanuit een totaal andere hoek of schuin of speciale vlakverdeling of speciale belichting, licht/schaduwspel of wat dan ook, maar niet net-niet symmetrisch.
                        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                        "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

ik heb eens een paar weken terug door de HoF gebladerd. Er is een blote kont nodig om met doorgedreven symmetrie daarin te geraken.

Symmetrie is door heen de kustgeschiedenis de ene eeuw goed de andere niet.

In de evaluatie van een foto is symmetrie een van de weinige dingen die men kan meten: een regeltje nemen en nakijken of alles perfect is. Dat is een mogelijkheid voor mensen die geen ballen verstand hebben van compositie, dynamiek, beeldopbouw om toch ook iets te kunnen zeggen over een foto.

maar ik ben wel akkoord met de redenering dat als men een symmetrisch beeld wil maken, men dat perfect mag doen. Ik ben nog meer akkoord met het breken van de symmetrie door een communicant, trouwend koppel, Zonda F, dood nijlpaard,... in de voorgrond.
                          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                          X