Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belichtingsmeter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: belichtingsmeter?

    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Ik doe dat door bv. te spot meten op de lichte zijde van het gelaat en de donkere zijde van het gelaat. Afhankelijk van die waarden kan ik, via manuele instelling de juiste belichting instellen. Dit vergt echter oefening.
    Ik ben een amateur op dit vlak,kan je meer uit leg geven ivm die waarden?Waar haal je die vandaan?En hoe kies je dan uiteindelijk?

    Ik wil meer weten hoe iemand in de praktijk daar mee omgaat...
    Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

    Comment


    • #17
      Re: belichtingsmeter?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Wat is het nut hiervan? De belichtingsmeter op '0' zetten doet de camera in de autostanden S en A veel effectiever als jij zelf.
      Hoe is de belichtingsmeter "anders" in de M stand,dan de S en A stand??
      Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

      Comment


      • #18
        Re: belichtingsmeter?

        Oorspronkelijk geplaatst door Qbek Bekijk bericht
        Ik ben een amateur op dit vlak,kan je meer uit leg geven ivm die waarden?Waar haal je die vandaan?En hoe kies je dan uiteindelijk?

        Ik wil meer weten hoe iemand in de praktijk daar mee omgaat...
        De mogelijkheden zijn oneindig.
        Hier komt de grote uitleg:
        Normaal voor een goede standaard portretbelichting stellen we als startpunt dat het verschil tussen het donkere gedeelte van het gezicht en het heldere gedeelte van het gezicht 2 stops mag zijn.
        Met minder dan 2 stops is het contrast te laag en met meer dan 2 stops is het contrast te hoog. In beide gevallen dien je voor de belichting in te grijpen: (meestal is het contrast te hoog en dan moet je met een reflectie scherm(en) zodanig bijlichten dat het contrast in het gezicht daalt.
        (Nu weet je waarom ze in de film zelfs voor buitenopnamen gigantische reflectoren en/of lampen plaatsen
        Hoe meet je dit nu bv. met vast diafragma f4 en spotmeting ?
        donker gedeelte: f4, 1/60s
        helder gedeelte: f4, 1/250s
        verschil is 2 stops !
        donker gedeelte: f4, 1/60s -> één stop onderbelichten geeft de juiste waarde;
        helder gedeelte: f4, 1/250 -> één stop overbelichten geeft de juiste waarde;
        correcte belichting, in te stellen manueel, is dus f4 1/125

        of zoiets.

        Nerdi
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment

        Working...
        X