Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in Lapland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Dat denk ik ook niet, Cyrox.
    Heb ook de 300D, maar ik zou die niet meenemen. Misschien wel een kleiner, goedkoper toestelletje ?
    Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

    Comment


    • #17
      Ik heb vorige winter in New York gelopen met mijn Fuji 6900, en die wou bij -20°C nog altijd foto's maken. Of dat vergelijkbare omstandigheden zijn met Lapland, daar heb ik totaal geen idee van. Ik denk niet dat de temperatuur op zich een probleem is voor het toestel, maar eerder de temperatuursverschillen en de condensatie die daar eventueel mee gepaard gaat. Silica gel meenemen zou in elk geval geen slecht idee zijn.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #18
        Re: Fotograferen in Lapland

        Marc en ook de rest van de mensen hier aanwezig
        hoe is de reis geweest naar lapland , en welke camera heb je nu meegenomen , en heb je problemen gehad ,
        ik vertrek volgende maand en heb de nikkon D5000 , heb al een extra batterij gekocht
        is dit voldoende , of heb je meer voorzieningen getroffen .

        Wim

        Comment


        • #19
          Re: Fotograferen in Lapland

          hoi,
          ik heb lapland bezocht in de wintermaanden (febr) en heb geen problemen gehad met de camera. toen overdag - 20 °C.
          een plastiek zakje rond en in de rugzak in.
          't is prima verlopen. zelfs op de slee en op de scooter.
          's avonds de bat. opladen zoals je dat voor jezelf ook zal moeten doen :-)

          Comment


          • #20
            Re: Fotograferen in Lapland

            Wij waren tijdens de kerstperiode 2009 in Kiruna. De D90 heeft daar zijn vuurdoop (of is het ijsdoop) gehad. De 2e batterij is niet gebruikt geweest niettegenstaande de temperatuur (-15° - 25°). We hebben een uur is -25° buiten gestaan 's avonds voor de aurora. Ook op de snowmobile en hondenslee geen probleem.
            Wat wel een probleem was was het weinige licht. De zon kwam niet boven de horizon en dus was het van 10-14:30 gewoon schemer.

            Niettegenstaande dat vallen de foto's nog goed mee, weinig kleur maar daar kan je weinig aan doen als alles wit is.

            Kijk zeker naar de voorspelling voor het noorderlicht (aurora borealis), ook als je met het blote oog niets ziet is het de moeite om een tijdsopname te maken, zelfs bij een zwakke aurora zal je dan nog steeds de groene "gordijnen" zien op de foto.

            aurora forecast
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #21
              Re: Fotograferen in Lapland

              Een must voor aurorafanaten is de DVD van Jóhann Ísberg en Sigurdur Stefnisson, wat zij laten zien tart alle verbeelding.
              Te vinden via Auroraexperience en volledig opgenomen in IJsland. Ik heb er nog een uit Lapland (Arvidsjaur) maar deze is veeeeeel beter.

              Voor BD doe ik altijd iets meer, dus in geval van nood wil ik wel een kopietje maken

              Paul

              Comment


              • #22
                Re: Fotograferen in Lapland

                Eens gelezen dat men een Nikon D70, als proef, hadden meegenomen naar een expeditie naar de K2(dacht ik, maar zoiets hoogs) en tot hun verbzing bleven die ook net zo goed werken als de D2x'en. Minimaal 2 accu's mee, want dan kun je er steeds een laten recoveren in je broekzak oid..
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #23
                  Re: Fotograferen in Lapland

                  met andere woorden hoef me niet echt zorgen te maken , de cam zal het blijven doen ,
                  die 2é batterij heb ik al voorzien , een statief is dat raadzaam om mee te nemen ?
                  ik neem liever niet al te veel mee , op zo'n scooter lijkt me dat niet handig , ik heb nog zo'n ding van 30 jaar oud , maar doet het verder prima .

                  enig idee welke instelling ik moet kiezen bij de D5000 , heb hem nu op bewolkt staan ( lichtbalans )

                  Wim

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fotograferen in Lapland

                    Zeker een statief meenemen. Aurora b.v. is tijdsopname ... Ook zal je waarschijnlijk regelmatig langere sluitertijden moeten gebruiken. Als je met de snowmobile op toer gaat heeft de gids/begeleider op langere tochten meestal een aanhangwagentje met allerhande stuff mee.
                    Je kan steeds per trip kijken of je je statief meeneemt die dag (bij de hondenslee heb ik het mijne ook niet meegenomen).
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fotograferen in Lapland

                      Oorspronkelijk geplaatst door wicha Bekijk bericht
                      enig idee welke instelling ik moet kiezen bij de D5000 , heb hem nu op bewolkt staan ( lichtbalans )
                      Ik hoop voor jouw op zonnig....maar ik zou uitgaan van het licht en niet vergeten 1 á 2 stops over te belichten in de sneeuw.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fotograferen in Lapland

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Ik hoop voor jouw op zonnig...
                        Volgende maand.... Lapland.... ??? Vergeet de zon, ze komt niet boven de horizon. In Kiruna zitten ze nu in de "Artic winter" tot ongeveer 6 januari.
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment

                        Working...
                        X