Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruiken jullie de picture style functie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gebruiken jullie de picture style functie

Ik zou geen uitzondering weten. Als je in RAW de opname vastlegt hebben kleurbalans, picture style, scene selection, verscherping, dynamic range en all dat soort zaken geen invloed op de opname. Deze zijn op de computer achteraf in te stellen.

Meestal krijg je bij het fototoestel het programma voor de conversie van RAW naar JPEG, daarmee zijn dit soort zaken dan alsnog in te stellen.
    Jacques Bakker
    www.fotohandig.be

Comment

Eventjes dit topic van onder het stof halen.

Voor diegene die de Picture Style niet gebruiken (ik neem aan dat zij een picture style actief hebben waar alle waarden op 0 staan) :
      - hebben jullie voldoende scherpe beelden straight out of the cam ?
      - of bewerken jullie alle foto's nog na op gebied van verscherping ?
      Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
      BD0993BE
      Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf antwoorden.
        Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
        - hebben jullie voldoende scherpe beelden straight out of the cam ?
        Nee, ik schrok me het leplazarus toen ik begon in RAW te fotograferen.

Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
        - of bewerken jullie alle foto's nog na op gebied van verscherping ?
        Ja dus.

Comment

Ja natuurlijk gebruik ik de base picture syles, en vooral het heldere blauw en groen van de stijl "landschap", maar ik ga niet altijd gelijk de groten elke kleur afzonderlijk aanpassen met de Picture style editor, tenzij het om grote vlakke gaat. Canon zelf geeft het voorbeeld van een veelkleurige luchtbalon waarbij ze het geel aanpassen. Wie dat nog nooit heeft geprobeerd mist volgens mij toch iets.
          Jullie motten met je pipetje eerst een kleur aanduiden, dwazeriken, anders weten jullie niet waarover jullie praten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
            Jullie motten met je pipetje eerst een kleur aanduiden, dwazeriken, anders weten jullie niet waarover jullie praten.

Praten we hier dan niet over de functie op de camera?
            Jij sleept het programmaatje erbij, picture-style-editor, maar dat wordt toch niet bedoelt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
              Praten we hier dan niet over de functie op de camera?
              Dat staat daar alleen maar als inleiding. Om de functie echt te gebruiken moet je de editor openen.
              Daarvoor sleep je een foto -met juiste witbalans en een basis overall hue en dito overall verzadiging- naar de editor.
              Je klikt op een kleur en past die aan. In plaats van een levendiger blauw (Landscape) maak je bijvoorbeeld een levendiger rood... zonder de andere kleuren op dezelfde wijze te beinloeden: je doet elke kleur afzonderlijk in 1 of meerdere stijlen.
              Om je eigen stijl nadien terug te vinden brows je naast de style-lijst van DPP (onder de tab RAW) naar de plaats waar je die hebt gezet,... en je vergeet voor de rest de paar slappe stijlvoorbeelden van de fabrikant. Je eigen stijl komt vanzelf in de lijst te staan.
              Maken dan die Jappen je foto, of doe je dat zelf?

Leesvoer: http://web.canon.jp/imaging/picturestyle/index.html

Last edited by Poza; 20 februari 2012, 13:22. Reden: eindredactie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                dus als je in RAW fotografeert, maakt de op je camera ingestelde picture style niet uit?
                grt,bouk.
                Inderdaad, zo is dat.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Inderdaad, zo is dat.
                  En de witbalans,... maakt dat ook niet uit, dan? Want je kan die achteraf ook nog pimpen.
                  Volgens mij zet ge die toch best meteen op-toestel zoals ge dat ongeveer wilt hebben, want gaat daar anders toch niet iets verloren? Ik heb dat grote mannen weten beweren.

Comment

Ik maak mijn foto's altijd in RAW, dus al die instellingen maken allemaal niet uit !
                    Is enkel en alleen voor de jpeg's out of cam bedoelt, op de RAW images heeft dat geen invloed.
                    @ Poza, wb staat bij mij altijd op auto ... regel dit naderhand zelf wel bij in de RAW converter

grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                    X