Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Middenformaat, tweedehands

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Middenformaat, tweedehands

Oorspronkelijk geplaatst door Galileo Bekijk bericht
    Tegenwoordig vindt je vlug tutorials online, op weeweeweepuntjoetjoeppuntkom bijvoorbeeld, maar ik weet ondertussen dat ik met mijn vragen hier ook terecht kan

Het zijn ingenieuze machines inderdaad. The real thing heb ik zo het gevoel.
    Het is een Mamiya RZ67 Pro geworden. Wat duurder tweedehands maar nog net binnen de 'normen' en hopelijk gaat ie nog jaren mee In blijde verwachting dus..
    veel plezier ermee! Hij zal nog wel jaren meegaan als je hem behandeld zoals het hoort. Genoeg gebruiken is de truc,
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Dag,
      Ik viel onlangs ook een Mamiya RB67 Pro tweedehands. Een prachtig ding.
      Gisteren werktte ik er voor het eerst mee. Wacht de eerste resultaten af.

De rug zou roteerbaar zijn. Kan iemand mij vertellen hoe? (of me vertellen waar ik op het web een manual kan vinden?)
      Verder zit er bij de sluiter op de rug een klein hendeltje dat je al dan niet op een rood bolletje plaatst. Iemand die weet waarvoor dat dient?
      Er zit een Mamiya SEKOR NB 127mm F3.8 op. Op die lens zit een knop die je op M of X moet zetten. Ook hiervan heb ik geen idee waarvoor dit dient.
      Kan iemand van jullie me wijzer maken?

Met groeten,
      Gerdi

Comment

Dag Gerdi,
        Proficiat met de vondst

Misschien ben je hier wat mee? http://www.cameramanuals.org/ of www.butkus.org/

Ik weet er zelf ook nog niet alles over. De mijne zou eerstdaags geleverd moeten worden, I'll keep you posted

Groeten
        "Why fake it, when you can create it"

Comment

De middenformaat is ondertussen aangekomen, en ben er best wel trots op Ondertussen een grootse zoektocht naar 6v batterijtjes achter de rug. Verder weet ik er nog niet erg veel van als het op techniek aankomt daarom enkele vraagjes.

Weten jullie interessante boeken over analoge fotografie, of meer specifiek midden-formaat?
          Ik heb nu via calumet Fuji Pro 400 H 120, ILFHP5120, Fuji Neopan Across 100 120 besteld, om voorzichtig wat te experimenteren. Maar welke filmpjes zijn aan te raden voor portret/model en outdoor fotografie, zowel kleur als zwart/wit. ? Welke film onder welke omstandigheden en voor welke effecten zoals korrelgrootte, hogere contrasten enzo?
          Gebruiken jullie een lichtmeter, indien niet hoe gaan jullie dan te werk?

Mvg,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gerdi Bekijk bericht
            Dag,
            I
            De rug zou roteerbaar zijn. Kan iemand mij vertellen hoe? (of me vertellen waar ik op het web een manual kan vinden?)
            Gerdi
            voor zover ik mij herinner gewoon hand op leggen en draaien.
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

De middenformaat is ondertussen aangekomen, en ben er best wel trots op Ondertussen een grootse zoektocht naar 6v batterijtjes achter de rug. Verder weet ik er nog niet erg veel van als het op techniek aankomt daarom enkele vraagjes.

Weten jullie interessante boeken over analoge fotografie, of meer specifiek midden-formaat?
              Ik heb nu via calumet Fuji Pro 400 H 120, ILFHP5120, Fuji Neopan Across 100 120 besteld, om voorzichtig wat te experimenteren. Maar welke filmpjes zijn aan te raden voor portret/model en outdoor fotografie, zowel kleur als zwart/wit. ? Welke film onder welke omstandigheden en voor welke effecten zoals korrelgrootte, hogere contrasten enzo?
              Gebruiken jullie een lichtmeter, indien niet hoe gaan jullie dan te werk?

Mvg,

Hallo,

Ik kan alleen wat zeggen over Zw/w

Korrelgrootte en ccntrast wordt bepaald door de nominale iso waarde, kieptechniek en ontwikkelaar

Aanbevolen (nog te krijgen ...?) voor portretten

Fuji Neopan400 @200 iso in Ilford Perceptol, kipritme 30s : Geeft extreem goede tonaliteit met zeer beperkte korrel (alternatief Ilford HP5+). Leuk in 6x6

Outdoor=landschap ?
              Ilford PanF plus (50 iso) @ 50 iso, in Neofin Blau (kiepritme 60s) extreem scherp met lekkere kleine korrel. momenteel mijn favoriet in 6x9.

Uiteraard wordt er een externe lichtmeter gebruikt.

Ik wil wel een workshop geven over lichtmeten met een externe lichtmeter.

Nerdi
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Thx voor jou antwoord Nerdi,

Kan je wat meer vertellen over Korrelgrootte vs nominale ISO-waarde enzomeer?
                Het zelf ontwikkelen zal ik nog wat achterwege houden. Is het dan mogelijk om die negatieven ergens op de gewenste manier te laten ontwikkelen? Alsook voor het scannen, want zo'n drumscan zoals in een van de topics hier vermeld ligt echt niet binnen mijn bereik :d weet ik zo op het eerste zicht niet echt waar ik terecht kan.
                Wat het lichtmeten betreft, als ik een prismazoeker op de kop kan tikken, moet het eigenlijk ook lukken. Maar nietemin lijkt het mij wel interessant om het meten met een externe lichtmeter ook onder de knie te hebben.

Galileo

Comment

Thx voor jou antwoord Nerdi,

Kan je wat meer vertellen over Korrelgrootte vs nominale ISO-waarde enzomeer?
                  Het zelf ontwikkelen zal ik nog wat achterwege houden. Is het dan mogelijk om die negatieven ergens op de gewenste manier te laten ontwikkelen? Alsook voor het scannen, want zo'n drumscan zoals in een van de topics hier vermeld ligt echt niet binnen mijn bereik :d weet ik zo op het eerste zicht niet echt waar ik terecht kan.
                  Wat het lichtmeten betreft, als ik een prismazoeker op de kop kan tikken, moet het eigenlijk ook lukken. Maar nietemin lijkt het mij wel interessant om het meten met een externe lichtmeter ook onder de knie te hebben.

Galileo
                  De regel is hoe lager de iso, de fijner de korrel. Dus een film van 25iso heeft een fijne korrel, een film van 3200iso heeft een grove korrel.
                  Het uitzicht van de korrel en scherpte kun je beïnvloeden met de ontwikkelaar.
                  Je hebt ontwikkelaars die de korrel reduceren maar tegelijkertijd ook de scherpte doen teruggaan
                  Anders, er zijn ontwikklaars die de scherpte beïnvloeden , maar de korrels versterken.
                  En je hebt all roundontwikklaars die een beetje tussenin zitten.
                  Als je het ontwikkelen uitbesteed (Zw/W) gebruikt men altijd een alround ontwikkaar (D76) .
                  Kleurontwikkelen is een ander verhaal. dit moet je altijd binnenbrengen in een labo
                  Er bestaat een speciaal soort zwart-wit film (die chemisch gezien in feite een kleurenfilm is maar geen kleuren heeft 'zgn chromogene film'). Het labo kan deze film ontwikkelen in de chemie van kleurenfilm. Vrij goed in 120 formaat. Als je NIET zelf ontwikkeld maar wél wit-zwart wil doen is dit een optie (Ilford XP2)

Succes

NB. Voor studiowerk gebruik ik ALTIJD een externe lichtmeter (oa Minolta VF) - ook digitaal
                  Voorbeeldje

When using with the Canon Scoopic 16m, the light-meter should read TIME (Shutter) = 45 (1/45 sec), ISO (ASA) = 200, and MODE = Ambient. This short video exp...
                  Last edited by Nerdifant; 13 februari 2011, 12:10.
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

zeer interessant ! Bedankt.

Comment

Working...
                    X