Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe starten in bijberoep

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hoe starten in bijberoep

    Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
    Maak een afspraak met bv. Acerta en een boekhouder voor een vrijblijvend gesprek.
    Kan je ineens een correct antwoord krijgen op al je vragen.

    De kost om te starten in bijberoep is verwaarloosbaar.
    Ik betaalde +/- €144 voor inschrijving kruispuntpbank der ondernemingen + btw aanvraag.

    Je kan als je start als zelfstandige (in bijberoep) kiezen om te werken met een BTW-nr. = Onderneming onderworpen aan BTW

    Als je jaarlijkse omzet niet meer is dan €5580 dan kan je kan ook kiezen om te werken als kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting.
    Je hoeft dan geen BTW-aangiftes te doen, maar je mag dan natuurlijk ook geen BTW aftrekken/aanrekenen.

    Daarna kan je beginnen.
    Ik heb een boekhouder onder de arm genomen, want die heeft er een pak meer verstand van dan ik. Hij brengt me geld op.

    Aankoop van materiaal kan je inbrengen als kost.
    Het eerste jaar verlies draaien wordt wel getolereerd, omdat men er van uitgaat dat je met investeringskosten zit voor de opstart van je zaak.
    Als je maar 4 factuurtjes per jaar uitschrijft en veel aankoopt (lees: constant met verlies werkt) dan zal het spelletje niet lang duren natuurlijk.

    Vergeet ook niet dat je sociale bijdragen moet betalen.
    Bij een netto jaarinkomen < €1341,96 betaal je niets.
    Die tabellen kan je ook bij bv. Acerta bekijken.

    Zoals ik al zei, maak een afspraak met Acerta, Zenito, ... én een boekhouder.

    Ja, de meeste dingen weet ik al en ik werk niet in het zwart.
    Het materiaal dat ik nodig heb om te beginnen in bvb. party fotografie heb ik maar wil natuurlijk wel, om verder te gaan, nog investeren in veel nieuw materiaal.

    Zo werk ik momenteel op een oude, geleende laptop en wil toch wel serieus materiaal. Ik wil een avondcursus volgen aan het academie (fotokunst), en dan spreek ik niet over nog mogelijk glas en dergelijke dat ik moet kopen.

    En voor mij is het belangrijkste dat ik opdrachtgevers heb waar ik op regelmatige basis opdrachten voor kan doen, en die heb ik ook. Dus dat maakt het 'risico' natuurlijk kleiner.
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

    Comment


    • #32
      Re: Hoe starten in bijberoep

      Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
      Ja, de meeste dingen weet ik al en ik werk niet in het zwart.
      Het materiaal dat ik nodig heb om te beginnen in bvb. party fotografie heb ik maar wil natuurlijk wel, om verder te gaan, nog investeren in veel nieuw materiaal.

      Zo werk ik momenteel op een oude, geleende laptop en wil toch wel serieus materiaal. Ik wil een avondcursus volgen aan het academie (fotokunst), en dan spreek ik niet over nog mogelijk glas en dergelijke dat ik moet kopen.

      En voor mij is het belangrijkste dat ik opdrachtgevers heb waar ik op regelmatige basis opdrachten voor kan doen, en die heb ik ook. Dus dat maakt het 'risico' natuurlijk kleiner.
      computermateriaal, workshops, ... kan je inbrengen.

      En mocht het nog niet het geval zijn, vergeet dan ook niet om legale licenties van je software (PS, LR, ...) aan te kopen. Als je pech hebt en de BSA kiest je bedrijf uit...


      Ga wel niet achterover leunen en enkel teren op één of twee klanten die je op regelmatige basis een opdracht geven. Zorg ervoor dat je ook andere klanten binnenhaalt, zodat je niet in de problemen komt als één van de opdrachtgevers besluit om de samenwerking te stoppen.
      Mvg Tim

      Comment


      • #33
        Re: Hoe starten in bijberoep

        Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
        computermateriaal, workshops, ... kan je inbrengen.

        En mocht het nog niet het geval zijn, vergeet dan ook niet om legale licenties van je software (PS, LR, ...) aan te kopen. Als je pech hebt en de BSA kiest je bedrijf uit...


        Ga wel niet achterover leunen en enkel teren op één of twee klanten die je op regelmatige basis een opdracht geven. Zorg ervoor dat je ook andere klanten binnenhaalt, zodat je niet in de problemen komt als één van de opdrachtgevers besluit om de samenwerking te stoppen.
        Is het niet zo Tim dat computers, auto etc voor veel minder kan ingebracht worden dan een volledige zelfstandige (of vennootschap)? Ik zou het eens moeten vragen aan mijn boekhouder maar dacht dat dit toch 1 van de nadelen was aan het zelfstandig zijn in bijberoep. Ik ben het ook nog geweest (slechts 2 kwartalen) maar dan héél snel naar een E-BVBA gegaan.

        Comment


        • #34
          Re: Hoe starten in bijberoep

          een huwelijksreportage aan 500 euro ?

          van half zeven in de ochtend tot minimaal middernacht bij de openingsdans...
          da's meer dan 17h werken...

          dat komt neer op ongeveer 30 euro per uur...

          Voor die prijs wil ik het ook wel doen... op't einde van de avond de RAW's op een dvdtje overhandigen, geld ontvangen en weer weg ... geen gezaag over nabewerkingen, omzettingen en dergelijke meer...

          Mocht ik al de uren, transport en dergelijke mee rekenen, dan verdien je't zout op de patatten niet met die 500 euro

          Comment


          • #35
            Re: Hoe starten in bijberoep

            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Is het niet zo Tim dat computers, auto etc voor veel minder kan ingebracht worden dan een volledige zelfstandige (of vennootschap)? Ik zou het eens moeten vragen aan mijn boekhouder maar dacht dat dit toch 1 van de nadelen was aan het zelfstandig zijn in bijberoep. Ik ben het ook nog geweest (slechts 2 kwartalen) maar dan héél snel naar een E-BVBA gegaan.
            Auto, elektriciteit, telefoon, internet, ... kan je inderdaad maar voor een bepaald percentage inbrengen.

            Investeringen die volledig gerelateerd zij aan de zelfstandige activiteit mogen volledig worden ingebracht.
            Afhankelijk van de grootte van de investering werk je met afschrijvingen op bv. 3/5jaar. Klein materiaal < €250 mag je in één jaar aftrekken.

            Nu ja, ik zou niet zonder boekhouder kunnen. Bij de minste twijfel bel ik hem.
            Ik werk momenteel met een online boekhoudpakket waar ook mijn boekhouder mee werkt. Ik geef de factuurtjes in. Hij kan aan het dossier en stuurt bij waar nodig en optimaliseert alles.
            Mvg Tim

            Comment


            • #36
              Re: Hoe starten in bijberoep

              Aan de hand van wat neem je een bepaalde boekhouder? Stel ik bezoek 5 boekhouders, hoe weet ik welke de beste gaat zijn voor z'n geld?
              EMBLEMATA.BE
              http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

              Comment


              • #37
                Re: Hoe starten in bijberoep

                Niet enkel prijs, het is eerder een aanvoelen, zo was het althans voor mij. Donderdag controle van de belastingen gehad en werd mijn dossier geklasseerd als "niet productief", met name: niks gevonden . En nee, geen gefoefel maar alles uit de wet halen die er is, financiele spitsvondigheid (en ik ben maar een kleine zelfstandige met een E-BVBA).

                Je kan je ook lid laten maken van UNIZO (ben ik ook) die je begeleiden met en starterscoach, raad geven met de zaak te beginnen en je een boekhouder aanraden.
                Zelfs mocht het niet goed gaan met je zaak kunnen ze hulp bieden.

                Comment


                • #38
                  Re: Hoe starten in bijberoep

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                  Auto, elektriciteit, telefoon, internet, ... kan je inderdaad maar voor een bepaald percentage inbrengen.

                  Investeringen die volledig gerelateerd zij aan de zelfstandige activiteit mogen volledig worden ingebracht.
                  Afhankelijk van de grootte van de investering werk je met afschrijvingen op bv. 3/5jaar. Klein materiaal < €250 mag je in één jaar aftrekken.

                  Nu ja, ik zou niet zonder boekhouder kunnen. Bij de minste twijfel bel ik hem.
                  Ik werk momenteel met een online boekhoudpakket waar ook mijn boekhouder mee werkt. Ik geef de factuurtjes in. Hij kan aan het dossier en stuurt bij waar nodig en optimaliseert alles.
                  Idem dito hier . Twijfel bij ontvangen brieven: boekhouder. Twijfel hoe iets te factureren: boekhouder. Kwartaalaangiften: boekhouder. Vennootschaps en personenbelasting: boekhouder.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Hoe starten in bijberoep

                    Oorspronkelijk geplaatst door BrendaM Bekijk bericht
                    Er ziin in dit land vele mensen die voor een nog veel lager loon in veel minder prettige omstandigheden moeten werken.


                    Ik versta trouwens niet dat er vandaag nog koppels zijn die voor een huwelijksfotograaf meer dan 500 euro uitgeven. Als je wat zoekt vindt je er tientallen die de klus doen voor zelfs minder.
                    als je een aannemer laat komen en die is gans de dag bezig( 10h) dan betaal je toch ook 400euro, en die heeft dan gedaan. Bij de fotograaf moet er dan nog een nabewerking komen.
                    Veel mensen snappen het verschil niet,want bij de aannemer zien ze meer voor hun geld en bij de fotograaf een dvd met foto's
                    als je er gn 500 euro voor over hebt moet je best familieleden vragen voor kiekjes te nemen.
                    http://www.pietervh.com/
                    http://www.flickr.com/photos/pieter776/

                    Comment


                    • #40
                      Re: Hoe starten in bijberoep

                      Ik begin vanaf aanstaande maandag op mijn nieuwe job. En dan ga ik wel de stap wagen om als fotograaf in bijberoep te gaan werken. Naar het einde van dit jaar begin ik ook aan het academie in avondschool, fotokunst te volgen.

                      Momenteel zie ik enkel voordelen:

                      Het is op papier en dus geen zorgen om een controle of dergelijke.
                      Leuke bijverdienste.
                      Btw en dus een betere investering naar materiaal en kennis toe. (kennis, avondschool)

                      Ik moet natuurlijk nog veel op poten zetten, maar heb zeker al twee opdrachtgevers voor wie ik geregeld opdrachten zou kunnen doen.

                      En als je het in bijberoep doet is het toch allemaal wat beter geregeld. Je kan je website daar dan ook toe leunen, dat men weet dat het officieel is.

                      Enkel een goede boekhouder vinden waarvan ik kan weten dat hij goed is.
                      En het nodige papierwerk regelen.

                      Maar het lijkt me wel leuk. Ik hoop dat ik daar niet verkeerd in ben. In eerste instantie gaat het voor mij over de fotografie maar er komt uiteindelijk toch ook wat meer bij kijken.
                      EMBLEMATA.BE
                      http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                      Comment


                      • #41
                        Re: Hoe starten in bijberoep

                        Aan TS = Gewoon ermee starten!!

                        Laat u informeren bij Unizo, ga eens bij een boekhouder langs!
                        Ik vind het al super dat je het officieel wilt gaan doen.
                        Doe je maar een paar huwelijken per jaar, werk dan met een vrijstelling van BTW.
                        Je kan het jaar nadien nog altijd veranderen.

                        Waar je zeker rekening moet mee houden: Zenito (sociale verzekeringsbank) !!!
                        Na 3 jaar krijg je een herberekening op uw winst. De doodsteek voor velen als je zo eens 10.000 euro moet ophoesten

                        Begin niet te duur, bouw een klantenbestand op. (daarna kan je je prijs laten stijgen)

                        Prijzen voor een huwelijk gaan van 500 tot 3500 euro per trouw.

                        Veel succes!!!!!!
                        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                        Comment


                        • #42
                          Re: Hoe starten in bijberoep

                          Waar ga ik het beste langs als ik wil starten in bijberoep?
                          Ik vind van alles terug, verschillende mensen zeggen ook verschillende dingen.
                          Unizo?
                          Acerta?
                          Securex?
                          ...

                          Of doen die in principe allemaal gewoon hetzelfde, is de dienstverlening hetzelfde (en bijgevolg even goed) en kies ik dus het beste het kantoor dat dichtste bij mij in de buurt is?

                          mvg,
                          Bart
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #43
                            Re: Hoe starten in bijberoep

                            Ik ben bij Acerta langsgeweest.
                            Is in principe allemaal hetzelfde.
                            Ze staan je bij met raad en brengen alle formaliteiten in orde. (inschrijving kbo en btw aanvraag).
                            Mvg Tim

                            Comment


                            • #44
                              Hoe zit het met mijn laptop? En de uiteraard legale software? Kan/mag ik die blijven gebruiken? Ik meen gehoord te hebben dat dat niet zou mogen? Of gelden er andere regels voor bijberoepers?
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                              Comment


                              • #45
                                Re: Hoe starten in bijberoep

                                die kan je bijhouden en er nog een restbedrag van afschrijven of je verkoop die en koopt een nieuwe waarvan je de btw aftrekt en die je volledig op 3 jaar kan afschrijven
                                Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

                                Comment

                                Working...
                                X