Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograaf gezocht (automotive-fotografie) !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fotograaf gezocht (automotive-fotografie) !

Wij brengen met autofans ook verslag uit op de verschillende internationale autosalons. De kost om naar Parijs, Frankfurt, IAA, Genève te rijden/vliegen en daar overnachten (met enkele redactieleden) kost je al snel een bom geld.
    Daarnaast is er nog net ruimte om benzinekosten en carwash te betalen die nodig is voor een fotoshoot. De eerste tank is gratis (via de invoerder), maar opnieuw tanken kost je ook weer hoopje geld. Dat weten jullie even goed. Wij hebben vorig jaar meer dan 100 nieuwe wagens getest. Als je alle kosten optelt, dan ken je onze opbrengsten ook meteen.

In verband met de posters, die werden gratis gemaakt door Océ. Wij werken voor meerdere zaken samen.

Groetjes en bedankt voor de vraag.

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    Ok. Ik heb een vraag:
    wat doet autofans met de opbrengst van de reclame ?

Want ik denk dat dit het punt is: de posters willen niet gratis werken als iemand anders met hun foto's wel geld verdiend.
    Ik vind je antwoord op de kritiek voor win for life heel overtuigend, maar de opbrengst van de reclame is me niet meteen duidelijk.

De professionele fotografen weten ook wel dat amateurs af en toe gratis willen werken om een vriendendienst te bewijzen of de website van hun favoriete sportclub willen helpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter A. Bekijk bericht
      Wij brengen met autofans ook verslag uit op de verschillende internationale autosalons. De kost om naar Parijs, Frankfurt, IAA, Genève te rijden/vliegen en daar overnachten (met enkele redactieleden) kost je al snel een bom geld.
      Ik doe die salons ook allemaal, dus ik weet wat het kost ... en ik betaal dit nu ook zelf, dus kost het me nog geld en veel tijd ook ... maar mijn foto's blijven mijn foto's.

Het is normaal in de magazine wereld dat je naam als fotograaf ergens bij het artikel staat, meestal redelijk klein jammer genoeg, online is dit anders, dan kan wel bij elke foto je naam en zelfs een link naar je site staan, kwestie van programmatie van de site.

Momenteel heb je op elke foto ook autofans.be staan, waarom daar niet net onder in kleine letters de naam van de fotograaf ? Kan toch perfect met een action in PhotoShop (zo doe ik het ook trouwens)

Persoonlijk zou ik de tarieven voor je advertenties niet online zetten, €1000 voor zes maanden op een site die 50K bezoekers per maand haalt met dan 180K pageviews, dat komt neer op het feit dat je gemiddelde bezoeker slechts drie pagina's op de site bekijkt ... is redelijk weinig hoor (ter info, één van mijn sites haalt 1.2 miljoen pageviews per maand)

Ik zie trouwens dat je ook al Google Adsense draait op je site, dus daar heb je ook inkomsten van ... ik ga hier niet jouw rekening maken, daar hebben wij absoluut geen zaken mee.

Als ik eerlijk moet zijn : tien jaar geleden zou ik hier op ingegaan zijn, als beginnend auto fotograaf kom je met auto's in kontakt die je anders nooit zou vastkrijgen, je steekt een portfolio in elkaar ... en na een jaartje of twee hou je het voor bekeken en begin je geld te vragen voor je kunsten.

Ik heb enkele van de reportages bekeken op de site ... je hebt een deel autofanaten met een camera ... op die Sub is zelfs geen polar filter gebruikt

Ik ben dit stadium ondertussen voorbij, voor niks gaat de zon op, trouwens met fotografie is geen geld meer te verdienen, dat heb ik ondertussen wel begrepen ... voor elke shoot waar je als pro geld voor vraagt staan er vijf amateurs gereed die het gratis doen, en met een beetje geluk zijn die foto's ook wel goed.

Het is verschil is dat een pro altijd goede foto's moet afleveren ... en dat is niet 500 foto's van dezelfde wagen maken en hopen dat er tien goede bij zijn

Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Zo gaat dat met iedere hobby veronderstel ik? Je steekt er het geld in dat je er zelf aan wil besteden. Zelf doe ik al een aantal jaren aan concertfotografie voor een aantal websites. Zonder financiële opbrengsten, eigen kosten betaald. Maar daardoor heb ik wel regelmatig kansen die ik anders nooit zou krijgen.
        Zo vlieg ik bijvoorbeeld een keer per jaar naar Boekarest om daar gratis en voor niks huisfotograaf te spelen voor een groot festival. Ik betaal mijn eigen vlucht en hotel. Waarom? Passie voor fotografie en muziek. Ik kan backstage foto's nemen van grote internationale artiesten, frontstage foto's doen, foto's tijdens interviews in de kleedkamers, foto's nemen van meet & greets, achteraf aan de toog nog pinten pakken met grote namen. Het plezier en 't genoegen dat je daar uit haalt, valt in het niets met hetgeen mij kost. Zou ik dezelfde kansen als ik op voorhand een gepeperde offerte zou opsturen? Dacht het niet.
        Soms gaat het in 't leven over passie en niet over geld.
        Jammer genoeg begint voor de beroepsfotograaf de scene te veranderen. Net zoals met bijvoorbeeld den platenboer van vroeger of de kruidenier op't hoekske....
        www.YourConcertShots.com

Comment

@ rsted

vond het al raar dat ik de enige was die er voordelen in ziet om op deze manier te werken voor een medium/website e.d....

denk dat er hier op bd zelfs redelijk véél mensen zijn die vrijwillig voor één of andere website concerten/festivals doen.

degene die betaald krijgen om een concert te shooten, kan je op één hand tellen (spijtig genoeg)

groeten, Marc
          1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
          www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
            @ rsted

vond het al raar dat ik de enige was die er voordelen in ziet om op deze manier te werken voor een medium/website e.d....

denk dat er hier op bd zelfs redelijk véél mensen zijn die vrijwillig voor één of andere website concerten/festivals doen.

degene die betaald krijgen om een concert te shooten, kan je op één hand tellen (spijtig genoeg)

groeten, Marc
            en dat werk je "spijtig genoeg" zelf in de hand
            some toys 4 big boys
            http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Huggy,

als je een krant/magazine/website kent die amateur-fotografen betalen voor hun foto's, dan mag je me dat altijd laten weten... graag zelfs...
              www.YourConcertShots.com

Comment

De kost om naar Parijs, Frankfurt, IAA, Genève te rijden/vliegen en daar overnachten (met enkele redactieleden) kost je al snel een bom geld.
                Doen jullie dat niet gratis en op eigen kosten uit de liefde voor het vak...?

Wij doen het voor de fun en de voordelen die eraan gekoppeld zijn (vele nieuwe wagens rijden, autosalons bezoeken, events, etc...)
                Mvg,
                Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
                  Huggy,

als je een krant/magazine/website kent die amateur-fotografen betalen voor hun foto's, dan mag je me dat altijd laten weten... graag zelfs...
                  waarom zouden ze dat doen als er voldoende fotografen zijn die het blijkbaar met plezier allemaal gratis doen? uit liefde voor 'het vak' natuurlijk...

Comment

Huggy,

Dit topic is zoals te verwachten viel weer helemaal aan het ontsporen en uiteindelijk hebben de reacties niets meer met de vraag van TS te maken.

De hoop dat er ook maar iemand op een redactie (krant/magazine/website) een amateur fotograaf op vaste basis gaat betalen voor zijn foto's zal altijd een illusie blijven vrees ik. Als je op vaste basis voor iemand werkt ben je geen amateur meer, dan moet je maar een btw nummer aanvragen en je als zelfstandige vestigen met de enkele voor- en veel nadelen vandien, zo simpel is het ... en eens je in dat straatje zit moet je werken voor de kost en is het plezier er snel af vrees ik

Ik ben vorig jaar op mijn eigen kosten naar Salzburg gereden, het hotel, eten en al de rest werd door de opdrachtgever betaald ... als ik foto's langs de track stond te nemen was dit ook 'gratis', maar als ik een persbericht schreef en hier dan foto's van mij in gebruikte werd dit wel betaald ... vond ik een perfecte regeling.

Ik had unieke beelden voor mijn eigen, persoonlijke verzameling en de klant had wat hij wou ... en ik kreeg nog een mooie betaling ook ... je moet niet altijd het onderste uit de kan halen, op deze manier zijn beide partijen gelukkig, ik zal er niet rijk van worden, maar mijn volgende prime (500 mm) wordt wel op deze manier betaald

Zolang je jezelf goed voelt met wat je bezig bent zal het wel ok zijn niet ? Er zijn er maar enkele die honderden Euro voor een shoot kunnen vragen hoor ... en ik vrees dat er in België zo niet veel rondlopen ... ik blijf erbij, tegenwoordig kan je met alleen fotograaf spelen niet meer de boter op je boterham verdienen als je geen gevestigde waarde bent, de mensen willen (of kunnen) gewoon niet meer betalen voor kwaliteit ... want nonkel Bob of het neefje van de buurvrouw heeft ook een 'grote' camera en die zijn foto's zijn goed genoeg ... en kosten niets.

Mark
                    Last edited by LamboCars; 4 januari 2011, 14:25.
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Bemba,
                      da's wat ik bedoel met 'de tijden veranderen'. En de beroepsfotograaf moet zich aanpassen van deze veranderingen, jammer genoeg misschien.
                      Voorbeeldje van een bevriende beroepsfotograaf, in dienst van een krant:
                      hij rijdt naar bijv Vorst Nationaal, neemt foto's tijdens 3 nummers en moet zijn foto's zo snel mogelijk via GPRS doorsturen. De fotoredacteur kiest een foto, cropt naar eigen goesting en de foto wordt afgedrukt. Oh ja, de fotograaf moet tegenwoordig opdraaien voor eigen benzinekosten. Voor de afgedrukte foto krijgt hij, naargelang de groote en plaats in de krant, tussen de 20 en 50 euro.

Mijn mening ivm amateurfotografen versus beroepsfotografen en dan specifiek in mijn interesseveld: concertfotografie.
                      De kranten/magazines sturen hun vaste fotografen, zoals bijv Alex Vanhee. Die worden via de normale regeling betaald. Als ze geen fotograaf kunnen sturen, dan gebruiken ze een foto uit het archief.
                      De beroepsfotografen zullen nooit voor websites gaan shooten, want de websites kunnen dat niet betalen. Als je de betaling doortrekt: 15 à 20 foto's van een concert aan 20 euro 't stuk.

Iets moeilijker zal het zijn voor de echte free-lance fotografen. Maar ik denk dat je de freelance dedicated rockfotografen in België op 1 hand kunt tellen :-)

En Lambo heeft gelijk: Zolang je jezelf goed voelt met wat je bezig bent zal het wel ok zijn niet ?
                      www.YourConcertShots.com

Comment

Bemba,
                        da's wat ik bedoel met 'de tijden veranderen'. En de beroepsfotograaf moet zich aanpassen van deze veranderingen, jammer genoeg misschien.
                        Voorbeeldje van een bevriende beroepsfotograaf, in dienst van een krant:
                        hij rijdt naar bijv Vorst Nationaal, neemt foto's tijdens 3 nummers en moet zijn foto's zo snel mogelijk via GPRS doorsturen. De fotoredacteur kiest een foto, cropt naar eigen goesting en de foto wordt afgedrukt. Oh ja, de fotograaf moet tegenwoordig opdraaien voor eigen benzinekosten. Voor de afgedrukte foto krijgt hij, naargelang de groote en plaats in de krant, tussen de 20 en 50 euro.

Mijn mening ivm amateurfotografen versus beroepsfotografen en dan specifiek in mijn interesseveld: concertfotografie.
                        De kranten/magazines sturen hun vaste fotografen, zoals bijv Alex Vanhee. Die worden via de normale regeling betaald. Als ze geen fotograaf kunnen sturen, dan gebruiken ze een foto uit het archief.
                        De beroepsfotografen zullen nooit voor websites gaan shooten, want de websites kunnen dat niet betalen. Als je de betaling doortrekt: 15 à 20 foto's van een concert aan 20 euro 't stuk.
                        Dat ben ik met je eens - ik ben zelf freelance beroepsfotograaf en ik kom (voorlopig toch nog) heel goed rond...maar het vak evolueert constant en je moet als beroepsfotograaf zien dat je de rest een stap voor blijft. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo zijn.

De beroeps moet zich wat mij betreft maar onderscheiden met nog uitmuntender beeldmateriaal en service. Diegene die echt steengoed is, zal altijd wel genoeg klanten vinden die daar financieel ook iets tegenover stellen. De middenmoot valt af (waar je in het verleden als middelmatig beroepsfotograaf ook nog je brood kon verdienen)

Dat neemt niet weg dat de huidige trend van 'gratis' redelijk op je systeem kan gaan werken

Comment

Bemba,
                          kan ik wel begrijpen, maar je kunt je ook de vraag stellen: diegene die nonkel jos vragen om foto's te maken op 't doopfeest, zouden die ooit van z'n leven een beroepsfotograaf inhuren?
                          www.YourConcertShots.com

Comment

Bemba,
                            kan ik wel begrijpen, maar je kunt je ook de vraag stellen: diegene die nonkel jos vragen om foto's te maken op 't doopfeest, zouden die ooit van z'n leven een beroepsfotograaf inhuren?
                            in mijn ogen niet neen...dergelijke mensen hebben volgens mij ook geen nood aan het gene wat een beroeps (in theorie) 'beter' kan dan een niet-beroeps. Maar hier is er bv wel sprake van een commercieel concept dat op zoek is naar gratis (continu) werkkracht. Soit, als ze iemand vinden die dat met plezier gaat doen, dan wens ik ze een leuke samenwerking toe

Comment

Dit is niet enkel voor een beroepsfotograaf zo
                              Als ik durf te zeggen "ik werk in de IT" is de volgende zin 9/10 ....mijne computer he daar is iets mee kunt ge eens niet kijken?.....(verniet natuurlijk)

Persoonlijk vind ik het jammer dat elke topic waar men "vrijwilligers" zoekt om foto's te nemen binnen de kortste keren vol met zever staat en steeds weer die eindeloze discussie pro vs free.

voor mijn part mogen ze gerust een sub forum oprichten waar geen reacties op topics kunnen gezet worden, in de stijl van 'ik zoek een fotograaf om dit of dat te doen' en de rest via pm te regelen.

mvg
                              Havik
                              Sony alpha 550 en 200 met kitlenzen en sigma 50-150 f2.8
                              Mijne Flickr
                              Mijn site

Comment

Bemba,
                                als ze nog nen 2de kleine kopen is de kans een stuk groter geworden.

Betreffende die website : zouden ze ook zoveel bezoekers hebben moesten er geen foto's staan ? net zoals de playboy leest iedereen dat voor de artikels vermoedelijk.

Vermoedelijk ga je neen antwoorden dus :
                                de foto's maken een substantieel deel uit van de website en aldus hun inkomsten ......(de rest mag je zelf invullen)
                                www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Working...
                                X