Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Straatfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Straatfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    De truk is een onopvallende lichte camera. Als je daat staat met een monster als bv een Nikon D3x en toeter van een 70-200 dan heb je al verloren.

    Het is niet voor niks dat Cartier-Bresson, Elliott Erwitt met Leicas fotografeerden.
    Vergeet ook niet dat jaren later het uitkwam dat veel van de indertijd bekende straatfotografen hun foto's gewoon in scene gezet waren....

    Comment


    • #17
      Re: Straatfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      kies een thema... wanneer je dat thema dan tegenkomt, ben je veel sneller geneigd om die foto te maken...

      of kies een plaats en wacht af tot er iets gebeurd, dan ben jij nooit de indringer... je zat daar immers al...
      Gouden tips!

      L.
      http://lievendevlaminck.wordpress.com/

      Comment


      • #18
        Re: Straatfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
        Vergeet ook niet dat jaren later het uitkwam dat veel van de indertijd bekende straatfotografen hun foto's gewoon in scene gezet waren....
        Het in scene zetten doe ik al tientallen jaren: een foto is altijd een momentopname. Wanneer ik een bijzonder tafereel zie dan vraag ik of ze dat precies zo over willen doen zonder dat het gemaakt lijkt. Net als bij filmmaken moet je kunnen regisseren. Bij een bezigheid van mensen op straat vraag ik toestemming om te fotograferen en laat ze hun gang gaan totdat ze de camera vergeten zijn, het is maar zelden dat ze daar bezwaar tegen maken: in tegendeel vaak is men trots. Ik fotografeer in het openbaar zelden in het geniep: dus openlijk herkenbaar als fotograaf. Wanneer ik soms wel een snapshot gemaakt heb ga ik bij die persoon achteraf toestemming vragen, dan kun je de foto ook openbaar vertonen. Foto's zijn vaak net echt maar altijd bedrog of een interpretatie van de werkelijkheid door de maker. Respecteer altijd wanneer iemand aangeeft liever niet gefotografeerd te worden.

        Comment


        • #19
          Re: Straatfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
          Ik moet zeggen, ik had het er ook wel moeilijk mee. Tja, ook al lopen er hier in Brugge
          een massa mensen rond, die het zich gewoon niet lijken aan te trekken en zich gewillig
          en ongegeneerd laten fotograferen.
          Soms ging ik wel eens vragen maar dan krijg je toch te vaak een te geposeerde foto, of
          iets waar je helemaal niets mee kan aanvangen omdat het moment er niet meer was.
          En toch kon ik mezelf er maar moeilijk toe dwingen om mijn 50D in iemands richting te
          houden en er op los te schieten met die grote lens. Het kwam me te bedreigend over of
          te professioneel. In ieder geval voelde ik er me niet lekker bij. En wat is het nut van iets
          te doen, je hobby, als je er niet goed bij voelt.
          Dan maar liever geen foto's. Vaak genoeg meegemaakt.
          Mijn oplossing: ik heb nu een kleine Lumix LX5. Een onopvallend en vooral pretentieloos
          apparaatje, dat niemand een stro breed in de weg lijkt te leggen, en mezelf het gevoel
          geeft dat het maar voor het plezier is.
          Behalve een pak meer foto's levert het me ook een beter gevoel op, terwijl de kwaliteit
          in raw nauwelijks hoeft onder te doen voor die van mijn 50D.
          hm, ik herken dit enorm...

          heb momenteel een nikon d90 met 50 1.8 en 80-200 2.8
          Met die laatste lens (echt een toeter) kijken de mensen echt naar je (of de camera) en daar krijg ik het van.
          Onlangs kwam ik iemand tegen terwijl ik in't stad aant fotograferen was, een weduwnaar met een compactje. Die was opgewonden als iets over fotografie en enorm trots over alle foto's die hij met zijn camera(tje) had genomen. Zat wel wat spontaan straatwerk bij

          Hij beweerde dat hij zo'n groot gedoe allemaal niet nodig had. Aangezien ik tegenwoordig precies meer worry over de instellingen dan over het beeld denk ik eraan om te "downgraden" naar een compacter toestel. Sportfotografie e.d. interesseert me niet danig.

          Welk toestel raden jullie aan? Het liefst zou het een subliem ding zijn dat mij er gewoon doet uitzien als iemand die wat kiekjes maakt met een compactje. Liefst digitaal, is de leica m9 met 50 mm f2 (dus niet f1.4) een goede keuze?
          Ik wil terug naar de basis, sparen heb ik ervoor over.

          mvg!
          Ik maak foto's

          Comment


          • #20
            Re: Straatfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            groot of klein, gewoon je toestel op je buik laten hangen, richten en schieten.
            leuke bezigheid en het resultaat ook verrassend voor je zelf.
            grt,bouk.
            Jij kan wel gelijk hebben Bouk....heb dit al verschillende malen willen uitproberen....maar meestal had ik dan alleen de hoofden of de benen...niet gemakkelijk!!




            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            kies een thema... wanneer je dat thema dan tegenkomt, ben je veel sneller geneigd om die foto te maken...

            of kies een plaats en wacht af tot er iets gebeurd, dan ben jij nooit de indringer... je zat daar immers al...
            Idd...dit is het beste....dit heb ik ook gedaan bij mijn serie van daklozen.
            Het was voor mij ook de eerste keer dat ik dit deed....echt niet gemakkelijk....als gluurder te moeten zijn!!


            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            De truk is een onopvallende lichte camera. Als je daat staat met een monster als bv een Nikon D3x en toeter van een 70-200 dan heb je al verloren.

            Het is niet voor niks dat Cartier-Bresson, Elliott Erwitt met Leicas fotografeerden.
            Heb laatst nog les gekregen en spraken over Cartier Bresson......vele foto's heeft hij gemaakt op statief en afgewacht tot het juiste moment....en dat is niet altijd evident...bedoel je moet veel tijd hebben

            Wat ik meestal doe zijn de mensen fotograferen met hun rug naar mij toe....je kan dan hun gezichten niet zien en soms kunnen dit ook sterke foto's zijn.....bv aan zee!
            Gr Pascale
            Eerlijkheid duurt het langst!!
            Mijn website: http://www.degrafon.be/

            Comment


            • #21
              Re: Straatfotografie

              Wij hebben een groot probleem... want we wonen in een straat met veel "getinte buitenlanders" zodra zij een camera zien krijg je commentaar, zelfs van kleine kinderen. Trek je per ongeluk een foto waarbij je dat vergeet staan er meteen 10 tegen je te schreeuwen. We wonen op de eerste verdieping van een flat en voor ons is een speeltuin - we moeten meestal wachten tot deze leeg is om foto's te nemen als we onze camera willen testen.

              Ook heb ik zelf wel moeite om gewoon mensen te fotograferen zoals hierboven besproken. Doe het dan veel te snel en de foto mislukt....
              Mijn man zet vaak een kleine camera op een tafeltje als we ergens iets eten of drinken, die lukken meestal wel goed.
              Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

              Comment


              • #22
                Re: Straatfotografie

                ik maak die foto's gewoon. Nog maar een keer een probleem geweest.

                ik haal er wel altijd mijn batt grip voor af en gebruik een klein lenske, een 35 of 50.

                je foto wordt hier op het forum wel afgebroken, je moet bij de opname niet inzitten met wat men van je denkt. Het kan niet erger zijn dan wat we hier van nietszeggende beelden vinden.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #23
                  Re: Straatfotografie

                  nog een tip :

                  als je met een portret-lens (à la 85mm of 50mm op APS-C) op stap bent in landen als Marokko of Turkije enz... laat madam maar naar believen shoppen in de Bazaar/marktjes:, maar als ze iets koopt vraag je terloops even aan de verkoper of je een portret-fotootje mag maken. Dat is me nog nóóit geweigerd.
                  equipment: camera's, lenses & some imagination

                  Comment


                  • #24
                    Re: Straatfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                    nog een tip :

                    als je met een portret-lens (à la 85mm of 50mm op APS-C) op stap bent in landen als Marokko of Turkije enz... laat madam maar naar believen shoppen in de Bazaar/marktjes:, maar als ze iets koopt vraag je terloops even aan de verkoper of je een portret-fotootje mag maken. Dat is me nog nóóit geweigerd.
                    een vrouw naar believen laten shoppen op vakantie terwijl je erop moet wachten
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #25
                      Re: Straatfotografie

                      Vergeet ook niet dat jaren later het uitkwam dat veel van de indertijd bekende straatfotografen hun foto's gewoon in scene gezet waren.
                      BelgiumDigital: the best Dutch-spoken forum for Digital Photography

                      Comment


                      • #26
                        Re: Straatfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door llkojnjhfy Bekijk bericht
                        Vergeet ook niet dat jaren later het uitkwam dat veel van de indertijd bekende straatfotografen hun foto's gewoon in scene gezet waren.
                        Dat is toch de perfecte illusie die fotografie sowieso is.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Straatfotografie

                          Zet je erover, en besef dat de meesten zich eerder gelfatteerd dan bedreigd zullen voelen als ze merken dat ze gefotografeerd worden.
                          In sommige situaties wil je onopvallend zijn. Bij zo'n situaties gebruik ik m'n Panasonic LX5, formaat van een compact, kwaliteit van een DSLR. (of toch bijna )
                          http://thaajs.weebly.com/
                          http://www.flickr.com/photos/thijs94/

                          Comment


                          • #28
                            Re: Straatfotografie

                            Al eens geprobeerd om met een tiental fotografen dit te doen ? Deden wij dikwijls vroeger ; niet allemaal tegelijk schieten natuurlijk maar ook tijd nemen om eens te babbelen met degene die je fotografeert , als mensen merken dat je ook nog belangstelling hebt voor hun verhaal gaan ze je anders bekijken , vertel wat je interressant vond om er een foto van te maken , meestal hadden we veel leuke ontmoetingen en verhalen tegen het einde van de dag , als je niet met "oogkleppen" rondloopt loopt dit nogal goed af , bijkomend voordeel van met een groep te zijn is dat die degenen die er absoluut niet van moeten hebben (en wat je WEL moet respecteren) niet zo vlug gaan overreageren als ze zien dat je mekaar wat steunt en er al eens een "oude wijze" bij is die de gemoederen sust . Zo zijn wij na de eerste discussie toch nog mogen gaan fotograferen op een bijeenkomst van WOII veteranen , wat hele mooie beelden heeft opgeleverd indertijd .
                            Wat ik er me achteraf van herrinner is ook dat als je groepje groot genoeg is je vanzelf merkt hoe klein de wereld is , In Keulen gaan fotograferen op het carnaval en bij de bakker warm ontvangen worden als blijkt dat deze zijn dochter uiteindelijk getrouwd is met de broer van je beste schoolvriend uit het tweede leerjaar .
                            gewoon respect en belangstelling voor je medemens begint bij jezelf , als dit gemeend is dan krijg je dit ook gemekkelijk terug , die enkele verzuurde mensen moeten dit nog leren en daarbij kun je zelf een voorbeeld zijn voor hen.
                            mvg dewiene (die nu genoeg gefilosofeerd heeft en ne goeien trappist gaat uitgieten)
                            Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

                            Comment


                            • #29
                              Re: Straatfotografie

                              Een groot voordeel van de bridge toestellen was het uitklapbaar scherm. Ik gebruikte dit in 20% van de foto's die ik nam, de rest door de zoeker. Eindelijk begint men in te zien dat dit een meerwaarde geeft aan het gebruik van een toestel, en begint men dit nu ook op dslr's te zetten.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Straatfotografie

                                Ik heb de indruk dat hier nogal licht wordt omgesprongen met de "interpretatie" van de wet op de privacy.

                                Een BD-er heeft enkele jaren geleden een brief geschreven naar de voorzitter van de commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, en heeft een antwoord in 8 bladzijden gekregen en hier gepubliceerd.

                                Ik stel voor om deze brief als sticky ergens te plaatsen, want velen schijnen die niet te kennen.

                                Toestemming geven om een foto te maken is niet hetzelfde als toestemming om die bvb. hier op BD te zetten!

                                EDIT: ik heb net gezien dat de pdf in de sticky hierboven staat, dus elke discussie is overbodig.

                                DPaul
                                Last edited by DPaul; 9 juni 2011, 16:56.
                                DPaul - A.FIAP
                                D810, nikkors and other stuff

                                Comment

                                Working...
                                X